Des de l'arribada de l'alta velocitat a Barcelona, l'any 2008, l'estació de Sants s'ha anat quedant cada cop més petita. Aquest estiu ha fregat el col·lapse. La incorporació de noves companyies a la ruta entre Madrid i la ciutat catalana i a noves rutes amb França ha comportat un augment de viatgers, que s'amunteguen als controls d'accés. Adif s'ha vist obligada a obrir-ne de nous per acomodar-los.   Més competència, més passatgers Fa quinze anys, només Renfe operava l'alta velocitat entre Madrid i Barcelona. Ara, amb la liberalització ferroviària, s'ha obert la competència a noves marques, algunes low-cost. Des de Sants hi operen els trens AVE, Avant i Avlo, de Renfe; els francesos Ouigo i InOui, els hispanoitalians d'Iryo, i alguns trens de llarg recorregut que fan part del trajecte en les mateixes vies d'alta velocitat. Cada pocs minuts surt un tren. En total, hi ha més de 140 sortides diàries que han d'operar en mitja dotzena de vies i han convertit l'estació barcelonina en un formiguer, amb llargues cues i aglomeracions de persones i equipatges en molt poc espai. El senyal del nou accés i el panell que informa de la sortida d'un tren cada pocs minuts (Catalunya Ràdio / Joan Garcia) L'augment dels passatgers que trien el tren per viatjar podria ser una bona notícia per l'èxit d'un mitjà de transport sostenible. Però està ofegant l'estació, inaugurada el 1979, que, segons Joan Carles Salmerón, director de Terminus, Centre d'Estudis del Transport, paga els errors que es van cometre quan s'hi va incorporar l'alta velocitat: "Fa quinze anys, quan es va obrir la línia d'alta velocitat entre Madrid i Barcelona, es va fer una mala planificació. No es va pensar a fer una nova estació, es van aprofitar només sis vies de les que ja existien a l'estació de Sants." Sis vies amb les andanes corresponents que han d'absorbir una quarantena de trens circulant diàriament, amb tots els passatgers que transporten, i també tots els serveis que requereixen els combois, afegeix Salmeron: "No només és un problema de viatgers, sinó també de la gestió dels trens: l'aparcament, el lloc on es netegen, on es fa la inversió de marxa. Ja no n'hi caben més i molts trens de Madrid a Barcelona han d'anar a aparcar a Figueres, perquè a Sants no hi tenen lloc." Aquesta situació no tindrà una solució definitiva fins que, entre finals del 2025 o principis del 2026, s'habiliti la futura estació de la Sagrera per a oferir tots aquests serveis logístics que permetran descongestionar el tap de Sants.   Més espai per als viatgers Els usuaris de l'alta velocitat són els que pateixen les aglomeracions, sobretot a l'estiu. "Les instal·lacions a Sants, justetes", diu un passatger que agafa l'AVE cada dia per anar a treballar a Barcelona des del seu poble. "S'ha quedat petit --confirma una viatgera--; massa afluència i massa trajectes". Per esponjar els passatgers que s'amuntegaven a les cues per accedir a l'alta velocitat, Adif ha fet reformes a l'estació per obrir més entrades. S'ha habilitat un nou control d'accés a la sala d'embarcament, pensat per als passatgers que entren a l'estació per la plaça Joan Peiró. Aquest tercer accés s'afegeix al de l'entrada principal per la plaça dels Països Catalans i al que hi ha en un lateral, que té consideració de carril ràpid. També s'ha tancat el passadís central, per on es podia travessar l'estació, per donar més capacitat als passatgers de l'alta velocitat. Això ha obligat a tancar alguns comerços. Han tancat el passadís central on fins ara es podia travessar l'estació (Catalunya Ràdio / Joan Garcia) Joan Carles Salmerón aplaudeix la rapidesa amb què ha reaccionat el gestor ferroviari, però vaticina que el problema no es resoldrà: "Malgrat que en les últimes setmanes Adif ha reaccionat d'una manera molt ràpida i ha obert nous accessos, el conjunt de l'estació no està pensat per assumir tot l'augment de viatgers que hem tingut sobretot a l'últim any." La remodelació es fa mentre l'estació continua funcionant amb normalitat. Les obres formen part de la fase prèvia d'un projecte més gran per ampliar els accessos i l'espai útil de la sala d'embarcament dels serveis d'alta velocitat, segons informa Adif. El temps d'execució de tota la reforma encara no s'ha fixat perquè depèn del projecte definitiu de remodelació integral de l'estació de Sants.