L'aeroport del Prat s'ha quedat sense la inversió d'1,7 milions d'euros de l'ampliació que es preveia incloure en el pla aeroportuari espanyol 2022-2026. Però el projecte no ha desaparegut, encara que el govern espanyol l'hagi aparcat. Si era imprescindible l'ampliació, com planteja Aena, què passarà si no es fa? Es pot tornar a plantejar d'aquí a cinc anys? Quin era el motiu de l'ampliació? Hi ha alternatives? L'objectiu de l'ampliació era augmentar el trànsit en 20 milions de passatgers i aconseguir que hi arribin més vols de destins llunyans, transoceànics. Però aconseguir-ho no és possible amb la configuració actual, segons AENA, gestora de l'aeroport. Un avió sobrevola l'espai de la Ricarda, àrea natural protegida per la Unió Europea Des de l'any 2006, els avions que aterren i s'enlairen de l'aeroport del Prat han de fer un gir sobre el mar per evitar les molèsties als veïns de les poblacions de Gavà Mar i Castelldefels. Això implica que la pista llarga actualment només es faci servir per a aterratges, i la pista curta, de 2.660 metres i que està més a prop del mar, per a enlairaments. Amb l'inconvenient que aquesta última no té prou recorregut per a alguns models d'avions grans que fan vols intercontinentals. AENA planteja ampliar aquesta pista curta en 500 metres on està ubicat l'espai de la Ricarda, àrea natural protegida per la Unió Europea. Una idea controvertida, perquè no tots els tècnics veuen imprescindible aquesta obra per aconseguir més vols i de destins més llunyans. "Avui, posar més ciment, haver de canviar aquest sistema amigable de pistes, no hi ha cap raó, l'aeroport pot continuar creixent", diu Víctor Barriales, pilot i tècnic aeronàutic. "Només s'ha de copiar un aeroport amb una arquitectura similar al nostre, Heathrow, que està permanentment treballant al màxim de la seva capacitat." Vista aèria de l'aeroport de Barcelona Alternatives per fer créixer l'aeroport com millorar la gestió concentrant més vols a les hores lliures, sense ocupació; aprofitar els aeroports de Girona i Reus avui desaprofitats per treure vols de baix cost a Barcelona o fer més vols de llarg radi amb els models que sí que poden enlairar-se a la pista curta no han estat considerades per Aena. "Jo crec que aquí la clau és si Barcelona és capaç o no de connectar-se amb destins de llarg radi que fins ara no s'ha pogut connectar i que són interessants des d'un punt de vista econòmic per a Barcelona i per a Catalunya", assegura Pere Mas, consultor aeronàutic internacional. Una part important del sector empresarial i econòmic català veu amb bons ulls l'ampliació de la pista curta del Prat, ja que permetria augmentar fins a 70 milions de passatgers anuals i facilitaria l'enllaç amb destins de llarg radi, com l'extrem est d'Àsia o Sud-amèrica, on avui hi ha poques connexions. I creu que retardar el projecte pot perjudicar l'economia. "Si la discussió es basa a reduir l'activitat econòmica, els que donem ocupació a persones no hi podem entrar", afirma Joan Roget, vicepresident de Foment del Treball. "Nosaltres volem que la gent jove es pugui quedar aquí, tingui treballs remunerats i tècnicament interessants." Interior de la cabina de control d'un avió en ple vol Fins ara, l'oposició a l'ampliació del Prat ha girat al voltant de la defensa de l'espai natural de la Ricarda, que quedaria afectat per l'allargament de la pista. Però va més enllà per les organitzacions ecologistes i en defensa del medi ambient, com la Plataforma Zeroport o Stay Grounded, que fa temps que exigeixen la reducció dels vols i les emissions contaminants vinculades amb el transport aeri. L'aviació comercial suposa un 4% de les emissions de CO2 a Europa, però es preveu que es tripliquin si no es fa res. "Estem lluitant per un canvi de sistema econòmic, social, energètic i que es prioritzi la vida per prendre decisions", diu Sara Mingorria, de la plataforma pel decreixement del port i l'aeroport Zeroport. "O sigui que una ampliació d'un aeroport després de viure aquesta pandèmia no té cap sentit, no?" Els compromisos per la crisi climàtica de la COP26 no inclouen l'aviació, que no té cap obligació de reduir les emissions, encara que la indústria aeronàutica treballa en projectes de biofuel, hidrogen i avions elèctrics, però no seran viables a mitjà termini. Manifestació en contra de l'ampliació de l'aeroport de Glasgow L'aeroport de Barcelona és una infraestructura bàsica per a Catalunya i plantejar-se el seu futur va més enllà del suport o l'oposició al pla d'Aena. "Ens hem centrat tant en la llacuna que no hem afrontat el debat real", diu José Antonio Donaire Benito, de la Facultat de Turisme de la UdG. "I el debat real és quin és el model de transport i de mobilitat que volem per a Catalunya."   Un text d'Ignasi Gallart i Ot Burgaya