Catalunya al dia
Corresponsal de Catalunya Ràdio a la Vall d'Aran
04/10/2023 - 14.01 Actualitzat 08/01/2024 - 12.16
Naut Aran vol imposar aquest hivern una política de tolerància zero amb les autocaravanes de temporers. Desenes de treballadors del sector de l'esquí opten per aquesta solució davant les dificultats amb què es troben per tenir un habitatge assequible durant els mesos de temporada. Ara, però, ho tindran més difícil que mai per poder pernoctar en qualsevol indret d'aquest municipi, on s'ubica l'estació de Baqueira-Beret.
La temporada passada, les autocaravanes de temporers van ser desplaçades al pàrquing de Baqueira 1.500, gestionat per l'estació d'esquí i propietat de l'Ajuntament de Naut Aran i el Conselh Generau. Aquest era l'únic lloc on es permetien després que la màxima institució aranesa decidís aplicar la normativa que prohibeix pernoctar en espais naturals, on s'ubiquen els pàrquings de Beret i Orri, i on habitualment s'hi solien ubicar.
Enguany, l'Ajuntament de Naut Aran ha volgut anar més enllà i es mostra disposat a acabar amb les imatges d'"assentaments", en paraules del seu alcalde, Cèsar Ruiz-Canela. Així, la intenció del consistori és instal·lar ja aquesta temporada un gàlib a Baqueira 1.500 per impedir l'entrada als vehicles més alts de 2,20 metres.
Una mesura que preveu reforçar amb l'establiment d'una zona blava nocturna a la resta de pobles del municipi, per evitar, així, que les autocaravanes desplaçades de l'estació d'esquí hi acabin pernoctant, com explica l'alcalde:
"Se non se pòt parcar en Baqueira 1.500 tota era gent que a autocaravanes vierà as parcatges o as vies publiques de Naut Aran e demoraràn aquiu a dromir. Per açò creem aguesta ordenança."
Tal com comenta l'alcalde, el darrer ple del consistori va aprovar la creació de l'ordenança que regularà la taxa per estacionar en aquesta zona blava, que funcionarà entre les 12 de la nit i les 10 del matí. Valdrà un euro l'hora (per a qualsevol vehicle, incloses les autocaravanes) i els veïns que paguen l'impost de circulació a Naut Aran estaran exempts de pagar. De moment, el consistori preveu impulsar una prova pilot als pobles de Salardú, Arties i Garòs.
Davant les dificultats per trobar habitatge per part d'aquests temporers, segons Ruiz-Canela, la solució passa per anar als càmpings. Però no als de Naut Aran, on prefereixen no barrejar turistes i temporers, sinó als de la resta de la vall, especialment del Baish Aran, que normalment tanquen a l'hivern:
"I a un lòc que se ditz càmping, que ei a on aurien d'anar aguestes autocaravanes. I a molti càmpings aciu, no parli deth Naut Aran, pr'amor que aciu no vòlen turistes damb trabalhadors, mès era rèsta de càmpings dera Val d'Aran que son barradi en iuèrn poderien daurir tà acuélher aguestes persones damb un prètz de 250 o 300 euros ath mès."
El problema dels temporers és només una de les múltiples conseqüències de la manca d'habitatge a preus raonables a Naut Aran, una de les zones més cotitzades de l'estat. Aquí les places en habitatges d'ús turístic multipliquen per 3 el nombre d'habitants. Sense comptar els llits d'hotel, el municipi ofereix més de 6.000 llits en habitatges turístics per a una població de 2.000 veïns.
En vuit anys, el nombre de llicències turístiques a Naut Aran s'ha multiplicat per 4, segons dades d'Idescat, i ha passat de 289 el 2015 a 1.149 el 2022. El preu del metre quadrat al municipi, segons el portal immobiliari Idealista, supera els 4.500 euros, i és un dels més cars de Catalunya.