Des de principis d'any, a Catalunya han tancat 52 peixateries tradicionals, segons el Gremi de Peixaters. Aquesta xifra se suma a les de l'any passat, quan 25 establiments ja van haver d'abaixar la persiana. Una tendència que s'explica, entre altres motius, per l'increment general de costos, com la llum i els carburants, així com dels lloguers dels establiments. També pel fet que els compradors busquen peixos més barats a causa de la inflació o el canvi d'hàbits de consum. A més, a tot plegat, s'hi ha d'afegir la falta de relleu generacional de peixaters. Segons Àngel Máñez, president del gremi de majoristes de peix i marisc de Mercabarna, tot junt impacta de ple en el compte de resultats dels comerços: "El producte està molt car, la gent no pot assumir aquests costos i les grans distribuïdores estan fent bones ofertes perquè baixen molt els marges. Estan prenent clientela al peixater tradicional i tampoc hi ha relleu generacional. Ens surt més a compte tancar." La manca de relleu generacional és un dels motius que posa en perill la continuïtat de les peixateries tradicionals Máñez afegeix que s'està arraconant un ofici fins al punt que va camí de desaparèixer: "És tan diferent que ho trobarem a faltar. El peixater de tota la vida el que ens dona és una varietat i una qualitat brutal. És una persona que t'orientarà per preu o per frescor. La gran distribució tenen 14-15 articles com a molt i si t'agrada allò bé i si no, res." Seafood, la fira més important del món  Enmig del neguit del sector, aquests dies té lloc a l'Hospitalet de Llobregat el Seafood, la fira més important del món de productes del mar. Més de 2.000 expositors de prop de 90 països s'espera que deixin un impacte sobre la ciutat de 150 milions d'euros. Prop de quaranta empreses catalanes participen en la fira mundial Seafood (Unsplash/Dominic Spohr) Al voltant d'una quarantena d'empreses catalanes també hi participen. Entre les quals, l'empresa Barrufet, que produeix i distribueix minihamburgueses de peix pensades, sobretot, per als nens, tal com explica la portaveu corporativa, Cristina Barrufet: "Totes són sense gluten, sense lactosa, sense additius i amb peix de primera qualitat perquè és peix que portem nosaltres dels nostres vaixells. En fem de diferents gustos, des de tonyina fins a lluç per intentar arribar a tots els públics i pensant també en els més petits, que han de menjar peix i ha de ser sense espines." Una altra de les empreses presents a la fira comercialitza productes procedents del delta de l'Ebre, entre ells, el musclo. I és que a la zona s'hi produeixen unes tres tones i mitja de musclos cada temporada.  Aquest any la temporada de musclos acabarà abans del previst, al juliol Pablo Garriga, president de Maresmar, s'ha posat d'acord amb els 54 membres de la Federació de Productors de Musclos del Delta per distribuir un producte de gran qualitat. De fet, ja treballa en la comercialització d'ostres perquè, segons diu, el canvi climàtic està escurçant la temporada: "Està fent que la producció s'estigui avançant i escurçant. Hi ha una correlació entre la temperatura de l'aigua i el creixement del musclo que fa que cada cop s'avanci la producció i s'acabi abans, al juliol ja deixarà d'haver-hi musclos al Delta." D'aquesta manera, productors i distribuïdors busquen alternatives perquè pugi el consum de peix, i poder mantenir viu el sector.