En Jaume Centelles presenta a "L'ofici d'educar" "El Gegant nan i el Nan gegant", de Werner Holzwarth (Ed. TakaTuka). El naixement d'una criatura canviarà la vida dels habitants de Gegantolàndia i de Nanolàndia. Al país dels gegants, el bebè no creixerà malgrat que ho intentaran de totes les maneres possibles. I al país dels nans, la criatura es convertirà en un gegant. És un llibre, ideal per als infants de cicle inicial, que parla de l'amistat i l'acceptació de la diferència. La pregunta del concurs dels "Llibres per somiar" és: amb quina vocal parlen a Gegantolàndia? Respostes a loficideducar@ccma.cat.
"Qui mira cap enfora somia, qui mira cap endins es desperta", deia el metge i psiquiatre Carl Jung. A "L'ofici d'educar", la psicòloga Lara Terradas explica la importància de tornar-nos a connectar amb el nostre interior, sobretot ara que tantes pantalles ens apaguen el cervell. És hora de tornar-lo a encendre! Proposa recuperar amb la canalla aquells jocs que mòbils i xarxes ens han fet oblidar: la xarranca, les caniques, les gomes, el parxís, l'oca, els cromos... N'hi ha una infinitat! Juguem-hi i, si no volen, deixem-los espai perquè s'avorreixin, per al buit, per no fer res.
"Mites grecs. L'origen de tot", de Meritxell Blay (Ed. Inuk), és un recull d'una trentena d'històries de déus i deesses de la mitologia grega. És un llibre ideal per a joves de l'ESO i el batxillerat amb el qual descobriran aventures apassionants de personatges com Zeus, Posidó o Apol·lo. És un llibre ideal per aprendre i divertir-se alhora. La pregunta del concurs dels llibres per somiar és: qui era el déu dels mars en la mitologia grega? Respostes a loficideducar@ccma.cat.
A l'espai "Com educo" de "L'ofici d'educar" la psicòloga Lara Terradas explica que cada vegada hi ha més pares que s'impliquen en la criança dels seus fills i sovint senten la crítica i l'exclusió pel simple fet de ser homes. Estem en un moment de resensibilizació dels homes: estan canviant, i ho fan de vegades amb dificultats perquè no han tingut referents paterns en qui emmirallar-se. Després que fa unes setmanes Terradas expliqués la importància que les mares es donessin copets a l'esquena per tota la feina que fan, ara és el torn d'ells. Per tant, avui: "Ole tu, pare!"
En Jaume Centelles ens presenta a "L'ofici d'educar" "Veig, veig! Quin temps fa?", de Cristina Losantos, de Combel Editorial. És un llibre que, sense paraules i amb unes boniques il·lustracions, fa un recorregut per les quatre estacions de l'any. Desenes de personatges diferents faran, en funció del temps i la meteorologia, tota mena d'activitats. És un llibre ideal per incentivar l'observació i el vocabulari dels infants de cicle inicial. D'altra banda, la pregunta del concurs dels llibres per somiar és: quan després de la pluja ve el bon temps, quins animalons que caminen arrossegant-se surten a fer un volt? Respostes a loficideducar@ccma.cat.
El salt dels infants de primària a l'institut preocupa moltes famílies, que veuen com els seus fills i filles viuen un canvi molt gran en un moment en què encara són petits, quan tenen 12 anys. Per això la terapeuta Gestalt Marta Butjosa explica a "L'ofici d'educar" com els instituts treballen perquè aquest salt sigui el màxim de suau possible. Ho fan creant vincles forts entre alumnes i professorat, adaptant l'espai físic a les necessitats de moviment dels alumnes o creant-los unes pautes clares de treball. I des de casa, com ho fem? La terapeuta assegura que hi ha un ingredient bàsic: la confiança.
Les filles del Sergi són una muntanya russa emocional. Com tots els nens i nenes passen de l'eufòria a la desesperança en qüestió de segons i pels motius més inesperats que us pugueu imaginar. En Sergi ens explica a "L'ofici d'educar" que ell sap que cal validar les emocions, que totes s'han de viure, però amb el seu habitual sentit de l'humor, explica que li costa perquè està emocionalment molt cansat...
La psicòloga Lara Terradas explica a "L'ofici d'educar" que la percepció d'amor és molt subjectiva i que, malgrat fer-ho tan bé com sabem, els fills poden no sentir-se estimats pels seus pares i mares. Tenim clares les necessitats dels infants, però potser no tenim els recursos per fer-hi front. Per això, convida els progenitors a buscar la seva principal ferida de la infància, aquelles necessitats que no van ser escoltades i que ara dificulten criar amb amor incondicional. Per a Terradas, no podem acompanyar els fills en allò que no hem resolt nosaltres.
A "L'ofici d'educar", en Jaume Centelles ens presenta "L'Òscar i jo" de Maria Parr que publica l'editorial Nórdica Libros. Ens explica les aventures quotidianes de dos germans de 8 i 5 anys. Són el dia a dia de qualsevol infant, amb la mirada tendra i intrèpida d'aquesta edat, i sense deixar de banda tot el que envolta les relacions entre germans. L'autora ha escrit el conte per ser llegit en veu alta. És ideal per a infants de cicle superior.
A l'espai "Com educo" de "L'ofici d'educar", la psicòloga Lara Terradas explica que actualment la conciliació és inexistent. No hi ha polítiques reals i el que acaba passant és que pares i mares (elles en la majoria dels casos) tenen una doble jornada: una a casa (no remunerada) i una altra a la feina. En tots dos llocs hi ha molta exigència i la sensació és que no s'arriba enlloc, la qual cosa provoca estrès i ansietat. Per revertir aquesta situació, Terradas proposa buscar el suport de la tribu, posar límits i tenir un autoconeixement més profund.
A "L'ofici d'educar", en Jaume Centelles ens presenta "Com de gros", de Blanca Caminal (Ed. Meraki). Explica la història d'un elefant, l'Eugeni, a qui nominen per guanyar el premi a l'animal més gros de la sabana. Només pot assistir a la gala vestit d'etiqueta i, per tant, s'haurà de fer un bon vestit a mida. Li caldrà una cinta mètrica i no en té! Com s'ho farà? Una divertida història per a infants a partir de 5 anys.
A "L'ofici d'educar", la psicòloga Lara Terradas lamenta que l'addicció als mòbils dels adults està normalitzada socialment. L'estrès de la vida diària fa que pares i mares necessitin distraccions i les troben darrere la pantalla, on creen grups de pertinença virtuals. Posa en relleu que ja s'ha posat fil a l'agulla per resoldre l'addicció dels adolescents, però es pregunta què passa amb la dels adults, a qui el funcionament cerebral també se'ls debilita darrere la pantalla. És urgent una desintoxicació i cal fer augmentar les connexions humanes, no les digitals. Alhora fa un crit d'alerta: els mòbils ens estan robant la vida.
En Jaume Centelles ens presenta a "L'ofici d'educar" el llibre "Oficis que ho van petar", de Markus Rottmann (Ed. Tramuntana). És un llibre sobre els oficis més estranys que hi ha hagut al llarg de la història. Des dels gladiadors que lluitaven per la glòria, passant per les mesdames toilette, els repartidors de gel o les dones computadores, que van existir abans dels ordinadors. Hi trobareu tota mena d'oficis en aquest llibre ideal per a infants de secundària.
La psicòloga Lara Terradas explica a "L'ofici d'educar" la importància i els múltiples beneficis que aporta als infants la transmissió oral de coneixements i sabers. S'està perdent cada vegada més, perquè a internet es troba gairebé tot. Però transmetre coneixements parlant crea un sentiment de pertinença i seguretat que no donen les pantalles. Terradas diu que val més aprofitar el temps que tenim durant les vacances per parar i dedicar temps als fills i respondre'ls tot allò que preguntin. Tothom en sortirà beneficiat: pares i mares i infants.
A "L'ofici d'educar", en Jaume Centelles ens presenta "L'escapada", de Rozenn Brécard (editorial Libros del Zorro Rojo). És la història de dos germans, un nen i una nena, que un dia perden l'autobús i no poden anar a l'escola; a partir d'aquí, el seu dia es farcirà d'aventures. És un llibre il·lustrat amb llapis que combina el color amb el blanc i negre, i que farà les delicies dels més petits. És ideal per a infants de cicle inicial.
Cantar als fills i filles s'està perdent malgrat que fer-ho té un poder immens. Explica la psicòloga Lara Terradas a "L'ofici d'educar" que al darrere d'una cançó sempre hi ha molt amor. Cantar genera un vincle i una connexió molt forts amb l'infant que perduren en el temps. A més, les cançons són una molt bona transmissió de llegats culturals i en l'àmbit cognitiu estimulen l'infant a aprendre el llenguatge. Per això, anima pares i mares a cantar i que no sigui a través dels mòbils que els fills i filles escoltin i aprenguin cançons. Quan cantem, segreguem hormones de la felicitat, així que tots a cantar!
Els 41% d'adolescents ha tingut o creu haver tingut un problema de salut mental. Més de la meitat no ha demanat ajuda i un terç no ho ha explicat a ningú. Per tot plegat, la terapeuta gestalt Marta Butjosa diu a "L'ofici d'educar" que, malgrat que és una bona notícia que es comenci a parlar de salut mental, anem tard i falten mans. Els alumnes creuen que el professorat no està ben preparat i la realitat és que, si ho està, és perquè ho ha fet de manera voluntària. Demana més formació vivencial i convertir mestres i professors en una mena de mentors i figures de referència, tant per als adolescents com per a les seves famílies.
En Jaume Centelles ens presenta aquesta setmana a "L'ofici d'educar" "Vint vegades", de Salvador Comelles i il·lustrat per Daniel Piqueras (Birabiro Editorial). És un recull d'una vintena d'històries breus i divertides i amb final, sovint, sorprenent. Explica episodis de la vida quotidiana, però els porta cap al terreny de la imaginació i l'humor. Ideal perquè els lectors a partir de vuit anys passin una molt bona estona.
Les mares s'haurien de dir més sovint que ho estan fent molt bé. La psicòloga Lara Terradas explica a "L'ofici d'educar" que hi ha tanta pressió i tantes expectatives posades en la criança i l'educació dels fills que sovint hi ha dones que senten que mai ho fan bé. Diu que ha arribat l'hora de canviar aquesta mirada i d'aplaudir-se. No deixar que els altres opinin, enfocar-se en tot allò que estan fent bé i dir-se més sovint "Ole tu, mare!".
En Jaume Centelles ens presenta, a "L'Ofici d'educar", "El bosc dels germans" de Yukiko Noritake (Coco Books). Aquest llibre de gran format explica la història de dos germans que hereten un bosc. Cadascun d'ells aprendrà a relacionar-s'hi de manera diferent: l'un gaudint-lo tal com és i l'altre adaptant-lo als seus desitjos. És un llibre ple de detalls, ideal per a infants de cicle mitjà, amb el qual aprendran que l'entorn és meravellós, però que s'ha de cuidar.
En Jaume Centelles ens presenta a "L'ofici d'educar" "La geganta", de Jordi de Manuel (Animallibres). Explica la història de dos germans bessons, en Roc i la Nina, que es traslladen a viure a un poble nou. Hi faran molts amics, però hauran de fer front a les mirades de moltes persones, perquè la Nina és molt alta i tothom se la mira! És un llibre ideal per a infants de cicle superior i per reflexionar sobre la importància d'acceptar-nos tal com som. I la pregunta dels "Llibres per somiar" d'aquesta setmana és: quin trastorn de creixement pateix la Nina? Respostes a loficideducar@ccma.cat.
En Sergi, com tots els pares, ha de fer mans i mànigues per posar límits a les seves bessones. La tele, la dutxa... Tot s'ha de negociar i de vegades diu que se sent com el cap d'una empresa negant drets als seus treballadors. Però hi ha un límit innegociable a casa d'en Sergi: les llaminadures. No se'n menja ni una. I un altre que està a punt d'esgotar-se: la seva paciència...
En Jaume Centelles ens presenta a "L'ofici d'educar" "El meu primer llibre d'electromagnetisme", de Sheddad Kaid-Salah Ferrón (Editorial Joventut). És un llibre d'una trentena de capítols en què es responen qüestions com: què és l'electricitat? Com funcionen els imants? Per què quan freguem un globus i ens l'acostem se'ns aixequen els cabells? Hi trobareu tota mena d'experiments que podem fer a casa o a l'escola per començar a descobrir mil i una curiositats sobre el món de la ciència. És un llibre ideal per a infants a partir dels deu anys.
Moltes dones estan instal·lades en el victimisme perquè històricament són elles les que han estat en una situació de desigualtat envers els homes. Diu la psicòloga Lara Terradas a "L'ofici d'educar" que al darrere d'aquesta actitud hi ha una estratègia de supervivència, de voler ser vistes. És una manera de demanar ajuda. Podem sortir-ne, explica, demanant les coses pel seu nom, mostrant vulnerabilitat i sent tan transparents com sigui possible.
En Jaume Centelles ens presenta "El grill silenciós", d'Eric Carle (Ed. Beascoa). És la història d'un grill que no pot contestar quan el saluden. Ho intenta, però no li surt cap soroll perquè encara és massa petit. El van a veure diferents insectes, però no és fins al final que aconsegueix fer-se entendre. A través de repeticions, encadenaments i amb els collages característics dels llibres de Carle, els infants aprendran, entre altres qüestions, què és la paciència. Llibre ideal per a cicle inicial i que ara, després de gairebé 30 anys, es publica en català.
Cada vegada hi ha més nois i noies adolescents enganxats a les pantalles, amb dificultats per agafar el son si no és amb el mòbil. La psicòloga Lara Terradas diu a "L'ofici d'educar" que un de cada quatre adolescents reconeix que hi està enganxat i això pot tenir efectes en la salut mental. Mirar el mòbil a la nit fa que dormin pitjor, que estiguin més irritables, i té efectes negatius en el rendiment acadèmic. Per això demana a pares i mares que deixin els seus mòbils de banda, creïn vincles amb els seus fills i busquin relacions socials més enllà de les pantalles. Hi està en joc el seu futur.
La terapeuta Gestalt Marta Butjosa explica a "L'ofici d'educar" que és molt important tot el que passa i tot el que es diu als entorns escolars. Demana que, igual com ja s'ha fet en altres àmbits, es pacifiquin emocionalment aquests entorns. Pares i mares hem de tenir cura d'aquest espai, que no és casa ni és escola, però on es donen situacions que, si no les cuidem, poden generar malestar a famílies i docents. Diu que si tenim la necessitat d'abordar determinats temes de l'educació o criança dels nostres fills, busquem els espais adequats, i no ho fem de qualsevol manera a la porta de l'escola.