Twitter està cap per avall. A la fugida d'anunciants s'hi ha sumat una fugida en massa de treballadors. La continuïtat de la xarxa és a la corda fluixa des que Elon Musk la va comprar per 44.000 milions de dòlars. Pot ser el moment de Mastodon? Què és Mastodon i com funciona? Mastodon és una xarxa social creada a Alemanya l'any 2016 per Eugen Rochko, un jove enginyer que tenia 23 anys en aquell moment. És una xarxa de codi obert, és a dir, no està en mans d'una companyia, d'un propietari que pot imposar el seu criteri i monopolitzar el seu funcionament. De fet, Rochko, en una entrevista a la revista Time, va dir que creava Mastodon perquè una eina com Twitter no podia estar en mans d'una sola companyia. Igual que a Twitter, a Mastodon pots crear-te el teu perfil, publicar missatges, imatges, vídeos i seguir altres usuaris. Però si a Twitter el que es fa són tuits amb un límit de 280 caràcters, a Mastodon el màxim són 500 caràcters. Una altra similitud amb Twitter és que els missatges apareixen en una cronologia, un feed. I també trobem una finestra amb les tendències i els temes més populars de la plataforma, però és pura estadística, no hi ha cap promoció comercial. La principal diferència amb la resta de xarxes socials és que Mastodon és una xarxa descentralitzada. No hi ha un únic servidor, una única empresa o persona que ho gestioni. Mastodon està format per comunitats que gestionen usuaris particulars i els costos de gestió d'aquestes comunitats els assumeixen aquests usuaris particulars. No hi ha cap comunitat única on l'usuari arribi per defecte. Tot funciona per servidors que l'usuari pot crear, administrar i gestionar com vulgui perquè aquest espai és un servidor que paga ell. Aquestes comunitats es diuen "instàncies" i pots interactuar tant amb membres de la teva pròpia instància com amb membres d'altres instàncies sense cap mena de problema. És el que es coneix com a fedivers. D'instàncies, n'hi ha moltes i molt diverses. N'hi ha de pagament, perquè algú ha de pagar els costos dels servidors, però també n'hi ha que viuen de les donacions de la seva comunitat. I a totes hi ha la figura del moderador. El que no hi ha a Mastodon és l'algoritme que recomana contingut, per tant, es podria dir que és una navegació lliure i no condicionada. Comparat amb Twitter, Mastodon és molt petita. De fet, ha fet les seves millors dades des que hi ha Elon Musk a Twitter: té 1 milió d'usuaris actius mensualment i gairebé 5 milions de registrats. A Catalunya, Salvador Pla gestiona el servidor Mastodont.cat des de fa cinc anys. Pla ha vist com des del 25 d'octubre passat, la data en què Musk compra Twitter, la seva instància no ha fet més que créixer. Ha passat de tenir 1.100 usuaris a tenir-ne 4.200. Segons Pla la gran majoria d'usuaris de Mastodon també tenen o han tingut compte a Twitter. Per això assegura: "Quan arriben a la nostra instància els sembla molt buida. Però és qüestió de buscar, amb la lupa o amb la pestanya 'explora' tot el contingut existent, seguir els usuaris que ens interessin i aviat s'omple la nostra línia de temps". A més, Pla assegura que a Mastodon no hi ha "hate": "És l'algoritme el que crea el hate. A Mastodon les línies de temps són cronològiques i l'ordre en què veus els continguts el decideix un mateix. Les participacions són més espontànies i naturals" Consells per fer servir Mastodon El periodista especialitzat en comunicació i estratègia digital Albert Vico recomana uns pasos senzills per gaudir de Mastodon: S'ha de triar bé la instància, per la temàtica, per les polítiques de moderació, pels límits de text... Hi haurà instàncies on potser no encaixem o no encaixen els nostres continguts. Aprendre a parlar sense la necessitat que hi hagi algoritmes. Els temes virals no són tan importants com els temes interessants. Si vas a Mastodon, ves amb l'actitud d'aportar, de sumar , i no hi vagis amb actitud prepotent de ser un expert a Twitter, per exemple. Pensa que Mastodon funciona des del 2016 i hi ha usuaris que hi són des de fa molt de temps.