La Comissió Europea fa marxa enrere en el seu pla de reducció d'emissions per a la indústria de l'automòbil, i concedeix tres anys més als fabricants que no compleixin els objectius de CO¿ previstos per al 2025. Tot i mantenir el compromís amb la descarbonització, reconeix la importància del sector, que dona feina a més de 13 milions de persones i aporta 1 bilió d'euros al PIB europeu. Factors com els aranzels de Trump, la competència xinesa i la caiguda de la demanda han complicat l'adaptació de la indústria. A més, la venda de cotxes elèctrics ha baixat, i està lluny dels objectius marcats per la UE. Davant d'aquesta situació, s'ha optat per ajornar les sancions a les empreses del sector.
A la Casa Seat de Barcelona, el Grup Volkswagen i diverses administracions van signar un acord per impulsar el cotxe elèctric, amb mesures com l'electrificació de flotes oficials, subvencions i més punts de recàrrega. Salvador Illa va defensar que el cotxe elèctric ha de ser accessible per a tothom i Wayne Griffiths (Seat) va lamentar la baixa demanda. El 2024, només el 11,4% dels cotxes venuts a Espanya eren elèctrics, lluny del 22% europeu, un repte per al sector i per als objectius de la UE.
L'aviació va reduir les emissions de CO2 més d'un 25% el 2024 malgrat que fos rècord pel que fa al volum de trànsit aeri. En conjunt, suposa deixar d'emetre unes 6.000 tones de CO2. Es tracta d'un punt d'inflexió, ja que les dades des del 1990 mostraven un creixement sostingut, només interromput de manera transitòria amb l'arribada de la pandèmia de la covid-19.
La Guàrdia Urbana de Barcelona ha iniciat una campanya per controlar el compliment de la nova normativa de circulació dels patinets. L'ordenança, que va entrar en vigor l'1 de febrer passat, prohibeix circular per les voreres, anar sense casc o infringir les normes de trànsit. Durant dos mesos, vint informadors difondran els canvis per garantir una mobilitat segura i sostenible a la ciutat.
Mentre creix la rumorologia sobre la presumpta crisi del cotxe elèctric, el fabricant Tesla Motors acaba d'anunciar un increment del 6,4% en les vendes del tercer trimestre del 2024. Què hi ha de cert i de mentida? José Luis Gallego ens en dona tots els detalls.
Malgrat els litigis i les posicions en contra d'alguns municipis, la gran zona metropolitana de baixes emissions continua creixent. José Luis Gallego ens detalla quants municipis en formen part i, sobretot, quina serà la reducció d'emissions d'NO2 i de PM10.
Qui fa servir més la bici o el transport públic a l'hora de moure's per Barcelona, els homes o les dones? José Luis Gallego ens dona la resposta, segons dades de la Direcció de Serveis de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona.
La Setmana Europea de la Mobilitat d'enguany es celebrarà del 16 al 22 de setembre sota el lema general "Cap a un espai públic compartit". A Catalunya el lema és "Combina i Mou-te". Els objectius i les activitats previstes amb José Luis Gallego.
Jakarta, capital d'Indonèsia i una de les metròpolis més grans del món, s'està enfonsant sota el mar, possiblement abans del 2050. L'amenaça és tan real i irreversible que el 2019 el govern indonesi va decidir construir una nova capital. D'aquesta nova ciutat ens en parla José Luis Gallego. Pregunta: la capital d'Indonèsia, Jakarta, s'està enfonsant pel canvi climàtic. Com es diu la nova capital que s'està construint a les muntanyes de Borneo? Premi: lot de 5 paquets de càpsules de cafè Novell residu zero, sense herbicides ni pesticides i procedent de cultiu ecològic. O bé 5 paquets de 250 g de cafè en gra o 5 paquets de 250 g de cafè molt, a triar pel guanyador. >>Envia la resposta a meteomauri@catradio.cat,¿amb el teu nom, cognoms i població.¿¿
L'Ajuntament de Barcelona està negociant amb el Port un acord per reduir el nombre de creueristes que arriben a la ciutat i, fins i tot, suprimir alguna terminal. L'any passat van arribar 3,6 milions de turistes a bord dels creuers, una xifra que l'Ajuntament considera totalment desproporcionada i molt per sobre de la capacitat de càrrega de la ciutat. En sabrem tots els detalls amb José Luis Gallego. Les emissions s'han de reduir un 90% abans del 2040, mentre que els autobusos urbans hauran d'arribar a aquest límit el 2030 i ser de zero emissions el 2035. Aquesta mesura, més ampliada, amb José Luis Gallego. Pregunta:¿ Quants creueristes van arribar al Port de Barcelona l'any passat? Premi: lot de 2 ampolles de vi XIC, una xarel·lo 100% i l'altra, rosat, viticultura ecològica d'Agustí Torelló Mata. >>Envia la resposta a meteomauri@catradio.cat,¿amb el teu nom, cognoms i població. ¿¿¿ ¿¿
La Unió Europea acaba d'adoptar un nou paquet de mesures per reduir les emissions de CO2 dels vehicles pesants. Segons la nova legislació, els camions hauran de reduir les emissions un 90% abans del 2040, mentre que els autobusos urbans hauran d'arribar a aquest límit el 2030 i ser de zero emissions el 2035. Aquesta mesura, més ampliada, amb José Luis Gallego. Pregunta:¿Cap a quin any tots els autobusos urbans hauran de ser de zero emissions? Premi: Lot de productes Pastoret, amb iogurts ecològics de nabius, plàtan, coco i mango, iogurt grec, crema catalana i un quefir vegetal. >>Envia la resposta a meteomauri@catradio.cat,¿amb el teu nom, cognoms i població. ¿¿¿
La targeta T-aire està dirigida a aquells viatgers que accedeixen habitualment en vehicle privat a la ciutat de Barcelona o als altres municipis inclosos a la zona de baixes emissions de les rondes. José Luis Gallego ens explica quan es pot utilitzar i la reducció de les tarifes. Pregunta:¿Quan es pot fer servir la targeta de transport T-aire amb preu reduït? Premi: Una ampolla de cava Trepat, gentilesa del celler Kripta, Agustí Torelló Mata. >>Envia la resposta a meteomauri@catradio.cat,¿amb el teu nom, cognoms i població.