El president Donald Trump continua la seva batalla contra les polítiques mediambientals impulsades durant l'era Obama/Biden: fa poc ha aprovat una llei que bloqueja les normes de Califòrnia per eliminar les vendes de cotxes de gasolina abans del 2035. En parlem amb José Luis Gallego.
Heart Aerospace, fabricant suec d'avions elèctrics, trasllada la seva seu de Göteborg a Los Angeles per reforçar la presència als EUA, on es preparen els primers vols del Heart X1, el seu avió 100% elèctric. Amb capacitat per a 30 passatgers i 400 km d'autonomia, és l'avió elèctric més gran creat fins ara. Ja té finançament i comandes, i els primers vols comercials s'esperen per al 2028.
La Fundació per a la Mobilitat Sostenible i Segura presenta un projecte per implementar una línia de tramvia circular a Lleida. Amb un recorregut de 5,5 km, connectaria punts clau com l'estació, l'hospital, la universitat i eixos comercials. L'estudi preveu 4 milions de viatgers anuals i destaca beneficis com la reducció de la contaminació i la sinistralitat. Amb una inversió de 86 milions, el tramvia podria transformar la mobilitat a la ciutat. Lleida se situaria entre les ciutats capdavanteres de l'Estat en transport sostenible.
Clic.cat és un servei de transport a demanda que opera mitjançant app i ja compta amb 55 línies a Catalunya. Ara fa el pas cap a la mobilitat elèctrica amb la incorporació d'un autobús 100% elèctric a la línia d'Olot. L'objectiu és estendre'l a les rutes circulars de Girona. El nou minibús, silenciós i sense emissions, té autonomia per a 250 km. José Luis Gallego ens en dona tots els detalls.
La T-Mobilitat s'estendrà a tot Catalunya el 2026, segons el pla del govern. Actualment limitada a la demarcació de Barcelona, aquesta targeta digital permetrà viatjar en tren, bus i metro amb un sol títol i amb tarifes que premiaran l'ús habitual del transport públic. El desplegament serà progressiu: aquest estiu s'hi afegiran el Berguedà, el Solsonès i el Ripollès; a la tardor, les Terres de l'Ebre; i abans de final d'any, la Selva i el Baix Empordà. L'objectiu és un sistema únic, més net i sostenible, llargament defensat per la PTP.
Coincidint amb l'increment de desplaçaments per Setmana Santa, les autoritats ens van alertar del risc d'atropellaments de fauna, especialment de senglars i cabirols. Però espècies protegides com la llúdriga també es veuen afectades. A Flix, on es veu obligada a creuar la C-12 per culpa de la barrera de la presa, la Generalitat ha construït un pas de fauna per garantir la seguretat i la connectivitat ecològica. Aquestes infraestructures són claus per preservar la biodiversitat i millorar la seguretat viària.
La Fundació Mobilitat Sostenible i Segura alerta sobre el risc de col·lapse de les dues galeries subterrànies de Rodalies a Barcelona, per on passen 20 trens cada hora. Reclamen amb urgència la construcció d'una tercera galeria i un petit túnel que connecti el Port amb l'estació de França. Entre les propostes destacades: crear un nou regional Lleida-Figueres per la línia d'alta velocitat, aprofitar les vies de l'AVE per connectar directament Reus, Tarragona i Girona amb Barcelona, i implantar, d'una vegada, un bitllet únic mensual o anual per a tot el territori, amb un preu assequible d'uns 40¿€/mes.
La Comissió Europea fa marxa enrere en el seu pla de reducció d'emissions per a la indústria de l'automòbil, i concedeix tres anys més als fabricants que no compleixin els objectius de CO¿ previstos per al 2025. Tot i mantenir el compromís amb la descarbonització, reconeix la importància del sector, que dona feina a més de 13 milions de persones i aporta 1 bilió d'euros al PIB europeu. Factors com els aranzels de Trump, la competència xinesa i la caiguda de la demanda han complicat l'adaptació de la indústria. A més, la venda de cotxes elèctrics ha baixat, i està lluny dels objectius marcats per la UE. Davant d'aquesta situació, s'ha optat per ajornar les sancions a les empreses del sector.
A la Casa Seat de Barcelona, el Grup Volkswagen i diverses administracions van signar un acord per impulsar el cotxe elèctric, amb mesures com l'electrificació de flotes oficials, subvencions i més punts de recàrrega. Salvador Illa va defensar que el cotxe elèctric ha de ser accessible per a tothom i Wayne Griffiths (Seat) va lamentar la baixa demanda. El 2024, només el 11,4% dels cotxes venuts a Espanya eren elèctrics, lluny del 22% europeu, un repte per al sector i per als objectius de la UE.
L'aviació va reduir les emissions de CO2 més d'un 25% el 2024 malgrat que fos rècord pel que fa al volum de trànsit aeri. En conjunt, suposa deixar d'emetre unes 6.000 tones de CO2. Es tracta d'un punt d'inflexió, ja que les dades des del 1990 mostraven un creixement sostingut, només interromput de manera transitòria amb l'arribada de la pandèmia de la covid-19.
La Guàrdia Urbana de Barcelona ha iniciat una campanya per controlar el compliment de la nova normativa de circulació dels patinets. L'ordenança, que va entrar en vigor l'1 de febrer passat, prohibeix circular per les voreres, anar sense casc o infringir les normes de trànsit. Durant dos mesos, vint informadors difondran els canvis per garantir una mobilitat segura i sostenible a la ciutat.
Mentre creix la rumorologia sobre la presumpta crisi del cotxe elèctric, el fabricant Tesla Motors acaba d'anunciar un increment del 6,4% en les vendes del tercer trimestre del 2024. Què hi ha de cert i de mentida? José Luis Gallego ens en dona tots els detalls.
Malgrat els litigis i les posicions en contra d'alguns municipis, la gran zona metropolitana de baixes emissions continua creixent. José Luis Gallego ens detalla quants municipis en formen part i, sobretot, quina serà la reducció d'emissions d'NO2 i de PM10.