En la primera llista musical del Duo Vela, que formen les pianistes barcelonines Ester i Eulàlia Vela, sentirem els orígens musicals d'aquest duo pianístic, que ja han celebrat 30 anys de carrera professional conjunta. A l'audició sentirem música de Serguei Rakhmàninov ("Polca italiana") i de Montsalvatge ("Barcelona blues"), interpretades pel Duo Vela. I també música de Bach ("Variacions Goldberg", de Glenn Gould) i un fragment d'una sarsuela de Manuel Fernández Caballero ("Casa mia figlia" d'"El dúo de la africana").
En una setmana musical dedicada al Duo Vela, la segona llista de recomanacions musicals va a càrrec de la pianista, professora i compositora Ester Vela. La nostra convidada ens parlarà de la feina de compositora, però també de la recerca i posterior difusió al voltant de dos noms: Narcisa Freixas i Lluïsa Casagemas. L'audició ens portarà la música de Narcisa Freixas ("Dolça Catalunya"), Lluïsa Casagemas ("Parmi les roses", un vals per a sextet) i Maria Rosa Ribas ("Miralls"), tot interpretat pel Duo Vela, i composicions de la nostra convidada: "Boira, com un vals", amb David Olmedo, violí, i Ester Vela, piano, i "Invocacions", amb Eduard Sánchez, flauta travessera, i Ester Vela, piano.
En la 3a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", Ester i Eulàlia Vela, integrants del Duo Vela, ens explicaran què significa per a elles la música catalana contemporània. Una música que també forma part del seu ampli catàleg musical. A l'audició sentirem música de Saint-Saëns ("Carnaval dels animals"), Brahms ("Dansa hongaresa", núm. 4), Bach ("Erbarme dich" dins la "Passió segons sant Mateu"), Josep M. Mestres Quadreny ("Vara per dos") i Vivaldi ("Concert número 3 in re major, RV 428 "Il gardellino").
La quarta llista de recomanacions musicals del Duo Vela per al "Molt personal" va a càrrec de la pianista Eulàlia Vela. La nostra convidada, pianista i professora a l'Escola Oriol Martorell i al Conservatori de Música de Barcelona, ens explicarà com entén la música. L'audició ens portarà música de Gershwin ("Concert en fa major"), Schumann ("Andante und Variationen", op. 46), Casals ("Nigra Sum"), amb l'Escolania de Montserrat, i Rossini ("La calunnia e un venticello" dins "El barber de Sevilla").
La cinquena llista de recomanacions musicals del Duo Vela per al "Molt personal" torna a ser una llista musical conjunta pensada per les dues integrants del duo: Ester i Eulàlia Vela. A més de pianistes, les nostres convidades són professores en dos centres musicals que són capdavanters en l'ensenyament musical a Catalunya. L'audició passa per la música de Guinovart, Bach, Schubert i alguna sorpresa més.
En la primera llista musical per al "Molt personal", la saxofonista i compositora Irene Reig ens parla dels seus orígens musicals al barri del Raval de Barcelona. Anys de descobertes i aprenentatges. A l'audició sentirem música del compositor brasiler Adoniran Barbosa ("Trem das onze"), de Serguei Rakhmàninov ("Concert per a piano número 3"), de Charlie Parker ("Just friends") i d'Irene Reig ("Santangelo's groove").
La saxofonista i compositora Irene Reig actua en diversos grups musicals i també en lidera uns quants. En l'última peça d'avui, la sentirem amb The Bop Collective. A l'audició sonarà la música de John Coltrane ("Central Park West"), SF Jazz Collective plays Horace Silver ("Cape Verdean blues"), Isaac Albéniz ("Corpus Christi en Sevilla" de la "Suite Ibèria") i Irene Reig i The Bop Collective ("Barcelona, Primer d'Octubre").
En la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", la saxofonista i compositora Irene Reig ens parla de la seva etapa als Països Baixos i dels estudis al Conservatori d'Amsterdam, on va estudiar un màster d'interpretació tutelat per Ferdinand Povel. En l'audició sentirem música de Bach ("Partita per a piano"), Ben Van Gelder ("All rise"), Sergio Mendes / Toquinho ("Tristeza"), Irene Reig i The Bop Collective ("Iaspis").
En la quarta llista de recomanacions musicals d'Irene Reig, saxofonista i compositora, la nostra convidada ens explica què s'hauria perdut si no hagués anat a estudiar a la Temple University de Filadèlfia. I ens ha dit: "Hi va haver un abans i un després d'anar a Filadèlfia." A l'audició sentirem Perico Sambeat ("De camino"), Duke Ellington ("Tonight I shall sleep"), Enric Granados ("Còrdova") i Irene Reig ("Borinquen").
Irene Reig, que lidera diferents grups, com ara l'Irene Reig Trio, el Quintet Vius i The Bop Collective, grups amb els quals ja ha publicat uns quants discos, com per exemple "Decisió i coratge", i forma part del col·lectiu i segell discogràfic The Changes, ha compartit escenari amb Maria Schneider, Perico Sambeat i Dick Oatts, entre d'altres. En la cinquena llista de recomanacions musicals, parlem de reptes i il·lusions. A l'audició sentim la música d'Immanuel Wilkins ("Saudade"), Sonny Stitt ("I cover the waterfront"), Maria Schneider ("Hang gliding") i Irene Reig ("Decisió i coratge").
En la primera llista de recomanacions musicals del compositor i director Xavier Pagès-Corella per al "Molt personal", ens parla dels seus orígens musicals a Sant Pere de Ribes i dels seus primers passos en el món de la música. En l'audició d'avui, música de Schumann, Mozart, Gershwin i György Ligeti.
El compositor i director Xavier Pagès-Corella ens explica, en la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", com van ser els seus primers passos dirigint. Una professió complexa que comporta moltes coses. L'audició d'avui passa per la música de Taltabull ("Madrigal"), Webern ("5 peces", op. 6), Bach ("Passió segons St. Joan ") i Respighi ("Pins de Roma").
Els reptes professionals i els punts d'inflexió són dos dels temes de la conversa amb Xavier Pagès-Corella, director i compositor. En la 3a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", arriba la música de dos compositors catalans i dos de russos: Joaquim Serra, Robert Gerhard, Piotr Ilitx Txaikovski i Igor Stravinsky.
En la quarta llista de recomanacions musicals, el compositor i director Xavier Pagès-Corella té un record molt especial per als seus mestres, no només pels ensenyaments que transmeten, sinó també per la seva manera de ser i fer. L'audició passa per la música de Salvador Pueyo ("Cap al meu silenci"), Lou Harrison ("Concert per a piano i gamelan javanès"), Albert Sardà ("Vuit peces per a orquestra"), Albert Llanas ("Tres estudis per a la mà esquerra") i Joan Guinjoan ("Arrels").
En la cinquena llista de recomanacions musicals de Xavier Pagès-Corella per al "Molt personal", sentirem algunes de les seves composicions. Avui, entrarem en el seu univers compositiu. I ho farem gràcies a "Winter", amb el cor d'RTVE, dirigit per Josep Vila i Casañas; "Contrapuctum lucis", amb David Malet, orgue; "Cinco canciones granadinas", on Pagès-Corella dirigeix l'Orquestra Ciutat de Granada, i "Dotze lustres".
En la seva primera llista de recomanacions musicals, Joan Martín-Royo ens parla dels seus orígens musicals, que passen pel Gran Teatre del Liceu, teatre amb el qual sempre ha estat vinculat, perquè va cantar al cor de nens de ben petit i s'hi va formar. L'audició passa per música de De Falla ("El retablo de Maese Pedro"), Schubert ("Gute nacht"), Wagner (preludi de "Lohengrin"), Webern ("Opus 10, núm. 3") i Bach ("Ària" de les "Variacions Goldberg") .
Joan Martín-Royo, baríton, professor del Conservatori del Liceu i investigador, ens parla en la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" de Felip Pedrell i del CD que ha publicat dedicat a aquest compositor juntament amb el pianista Rubén Fernández Aguirre: "Pedrell songs". Es tracta d'un treball d'investigació on reivindiquen l'obra d'aquest compositor. A més de la música de Pedrell, l'audició passarà per obres de Ligeti ("Cordes à vide"), Mozart ("Le nozze di Figaro") i Glass ("Knee Play 5" dins "Einstein on the beach").
En la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el baríton Joan Martín-Royo es confessa un cinèfil. Per això, la seva primera proposta musical és una banda sonora. L'audició ens presenta Goldsmith ("Not water" dins d'"Outland"), Toldrà ("Ària de Corvetó dins d'"El giravolt de maig"), Britten ("Peter Grimes") i Mendelssohn ("Les Hèbrides").
En la quarta llista de recomanacions musicals, Joan Martín-Royo, baríton i professor de cant al Conservatori Superior de Música del Liceu, ens parla de la seva relació amb el compositor Joan Guinjoan, que es va convertir en amic i mentor. L'audició passa per "Monòleg", de l'òpera "Gaudí", de Joan Guinjoan, en la veu del nostre convidat, i també per un número d'"El Messies", de Georg Friedrich Händel, i la música de Modest Mussorgski i Ennio Morricone.
En la cinquena llista de recomanacions musicals de Joan Martín-Royo, baríton i professor de cant al Conservatori del Liceu, parlem de projectes, de futur i d'il·lusions. L'audició musical ens presenta música de Herrmann ("Prelude" dins de "The ghost and Mrs. Muir"), Garcia Demestres ("Wow"), Pärt ("Mirall dins el mirall") i Mahler.
En la 1a llista de recomanacions musicals de l'acordionista i etnomusicòloga Cati Plana per al "Molt personal", ens parlarà dels seus orígens en el món de la música i com va entrar en el món de l'acordió. L'audició passa per la música de Primera Nota, Marc Perrone, Urbàlia Rurana, Perlinpinpin Fòlc i la mateixa Cati Plana, amb Xavier Batllés, que interpreten "Per cortesia".
L'acordionista i etnomusicòloga Cati Plana ens parla de l'acordió diatònic, de les seves característiques i del seu so. "És un instrument lliure que pot evolucionar i que et pots fer molt teu, on tot està per fer amb aquest instrument i es pot fer tot", ens ha dit. En la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", Cati Plana ens porta la música d'Oskorri, Le Bûcher des Silences i Marsupialis, entre d'altres.
Cati Plana, música, acordionista, etnomusicòloga i professora de l'ESMUC, ens explica, en la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", què té la música folk que atrapa tant. I ho fa mentre sona música d'Adolfo Osta, Catriona MacDonald, Pascal Comelade i El Pont d'Arcalís.
En la quarta llista de recomanacions musicals de l'acordionista Cati Plana, ens comenta les investigacions que ha dut a terme al voltant de l'acordió diatònic i ens parla del Museu de l'Acordió d'Arsèguel, a l'Alt Urgell. Quant a l'audició, La Rondalla de la Costa, Tapia eta Letura, Riccardo Tesi i Tren Seeger són les tries musicals de la quarta llista de la nostra convidada.
Cati Plana, acordionista i professora a l'ESMUC, ens parla, en l'última llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", del futur de la música d'arrel catalana i de l'acordió diatònic. "La tradició s'ha d'actualitzar perquè està viva, però sense perdre les referències. Cal seguir el fil i fer-lo seguir", ens ha dit. La música d'Eduard Iniesta, Astor Piazzolla, Tactequeté i La Viu-viu són alguns dels protagonistes de l'última llista musical de Cati Plana.
En la primera llista de recomanacions musicals del viola Jonathan Brown per al "Molt personal", el nostre convidat ens portarà als seus orígens musicals, a les seves arrels. Ens traslladarem a Chicago i ens explicarà com es va introduir en el món de la música. I ho farà mentre sona la música de Jessye Norman i Miles Davis, però també de Beethoven i Schumann.
El viola Jonathan Brown va saber de ben petit que volia tocar en un quartet de corda, va ser el repte més personal. "És la forma d'experimentar la música que més m'ha fascinat", ens ha dit. L'audició que ens proposa el nostre convidat la formen una cançó de Schubert, una ària de Verdi cantada per Leontyne Price i un moviment de Brahms interpretat pel Quartet de Corda de Cleveland. Acabarà amb una peça interpretada pel seu professor Thomas Riebl, músic que l'ha marcat profundament com a professor, com a violista i com a persona.
En la tercera llista de recomanacions musicals del viola Jonathan Brown, hi trobem músics de l'escola hongaresa. "L'escola hongaresa és la que més m'ha marcat com a músic, tot i que mai he estudiat a Budapest", ens ha dit. Avui sabreu per què. En l'audició, hi apareixen noms com els de György Sebök, Ferenc Rados --de qui Brown diu: "No hi ha cap dia que no pensi en les seves lliçons"-- o György i Márta Kurtág, músics clau per al nostre convidat. Una festa musical majúscula.
La veu és la gran protagonista de la quarta llista de recomanacions musicals de Jonathan Brown. "Animo els meus alumnes a conèixer profundament el món del lieder per saber interpretar un quartet de corda de Schumann, Schubert, Mozart o Beethoven", ens ha dit. La veu com a referent, la veu com a guia, la veu com a protagonista. L'audició la formen peces de Strauss ("Morgen"), Mozart ("Don Giovanni"), Schubert ("Erlkönig") i Schumann ("Dichterliebe").
En la cinquena llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" de Catalunya Música, el viola Jonathan Brown parla de directors d'orquestra que l'han impressionat per la seva manera de fer i d'entendre la música. Batutes tan influents com Nikolaus Harnoncourt, Willem Mengelberg, Sergiu Celibidache i Carlos Kleiber passaran pel "Molt personal". També parlarem d'il·lusions i projectes amb el nostre convidat.