La Unió Europea multa amb 390 milions d'euros la tecnològica Meta, propietària de Facebook, Instagram i WhatsApp, per infringir la normativa de protecció de dades.  L'anunci s'ha fet a través de la Comissió Irlandesa de Protecció de Dades, que en un comunicat afirma que la companyia de Mark Zuckerberg ha incomplert les obligacions de transparència i ha fet servir una base legal equivocada per fer el tractament de dades personals amb finalitats publicitàries.  Segons el periodista especialitzat en el món digital i col·laborador de Catalunya Ràdio, Albert Cuesta, la sanció posa en qüestió gran part del negoci dels gegants tecnològics:  "Aquests gairebé 400MEUR, repartits entre 210 MEUR per Facebook i 180MEUR per Instagram, són una quantitat relativament modesta. El que importa de la sanció és que posa en qüestió el sistema d'anuncis hiperpersonalitzats en que es basa tant el negoci de Meta com també el de Google." En què afecta l'usuari? Meta haurà d'oferir als usuaris de les seves plataformes, en un termini de tres mesos, una versió que no faci servir dades personals amb finalitats de publicitat. Això continuarà permetent a la companyia utilitzar informació personal per personalitzar anuncis, però haurà de demanar als seus usuaris el seu consentiment exprés. A més, aquest podrà retirar-se en qualsevol moment. L'associació sense ànim de lucre Noyb, que treballa pel dret a la privadesa, ha celebrat una decisió que obligarà Meta a establir "una opció de consentiment sí/no" per a l'ús de les dades personals dels seus usuaris. Si no ho fa, no podrà usar-les per a publicitat personalitzada.   🚨BREAKING: Following noyb litigation, @Meta (Facebook and Instagram) has been prohibited from using personal data for advertisement. The #GDPR decision signals a major blow to Meta's business model in Europe, as Meta faces a 390 Mio fine. ➡https://t.co/xKs7a8uJxn noyb (@NOYBeu) January 4, 2023 Un seguit de sancions L'organisme irlandès ja va multar el gegant californià al setembre amb 405 milions d'euros per fallades en el tractament de les dades dels menors, i al novembre, amb 265 milions d'euros per no haver protegit prou les dades dels seus usuaris. D'altra banda, queda pendent que la Comissió Irlandesa de Protecció de Dades prengui una decisió amb relació a WhatsApp la setmana que ve. El logo de Meta sobre un teclat d'ordinador (Reuters/Dado Ruvic) Cap al model d'Amazon o Apple? Al seu torn, Meta ha anunciat que recorrerà la multa anunciada aquest dimecres. Asseguren que el debat al voltant de les bases legals per al tractament de dades personals "porta temps" i "les empreses es troben amb una manca de certesa normativa sobre la qüestió".   En aquest sentit, Cuesta apunta que si les autoritats europees de protecció de dades "porten aquesta tendència fins al final", gegants tecnològics com Meta o Google hauran de prescindir de les dades personals que capten fora de les seves pròpies webs. "Hauran de limitar-se a perfils que aconsegueixin dins de les seves pròpies aplicacions, que és una cosa que ja fan amb força èxit tant Amazon com Apple." Segons l'expert, tot indica que el mercat de la publicitat digital canviarà força i, amb ell, es posarà en qüestió també la viabilitat de moltes aplicacions i serveis que en depenen, com és el cas dels videojocs gratuïts.