Amb la legislació actual, per certificar l'hidrogen verd cal que es produeixi a partir de l'electròlisi de l'aigua, amb tota l'energia elèctrica renovable durant el procés i feta a tocar del centre de producció. Això fa que la immensa majoria d'hidrogen que es fa a Catalunya, de moment, sigui gris, és a dir, procedent d'energies fòssils com el gas. A Tarragona s'ha anunciat fa poc l'estrena dels primers autobusos amb hidrogen verd i Carburos metalicos ha guanyat el concurs per subministrar el gas. En realitat, no el fabrica Carburos, prové d'una planta d'Ercros a Vila-seca que produeix clor, sosa càustica i l'hidrogen que l'empresa gasista purifica. No es produeix a partir d'aigua i l'electricitat no és exclusivament renovable perquè la planta solar d'Ercros només subministra una part de tota l'energia que necessita el complex. 3 autobusos d'hidrogen ja circulen per Tarragona(Ajuntament de Tarragona) El director de Carburos Metalicos a Tarragona, Miquel Lope, reconeix que és difícil certificar el color de l'hidrogen amb les condicions actuals: "Ve d'una electròlisi de clor i es produeix a partir d'energies renovables. Encara no existeixen certificacions i és difícil posar-li el color verd si no tens la certificació perquè no existeix, però seria lliure de carboni en la seva producció. La gràcia de Tarragona és que hi ha molts processos industrials que tenen productes o subproductes. En un d'aquests processos l'hidrogen és un d'aquests productes i nosaltres l'agafem i el purifiquem." La hidrogenera d'Iberdrola a la Zona Franca de Barcelona (Iberdrola) De moment, l'única estació amb hidrogen verd certificat a Catalunya és la  d'Iberdrola al port de Barcelona. Els projectes finançats pels fons Next Generation de compra d'aquests autobusos obliguen que es subministri hidrogen verd certificat per no perdre les ajudes. Míriam Díaz, directora de la xarxa d'innovació en tecnologies de l'hidrogen renovable de Catalunya d'Eurecat, aposta per no fixar-se tant en el color per impulsar-ne l'ús: "Jo crec que no hem d'esperar a tenir una capacitat de producció d'aquest hidrogen amb una etiqueta verda pura. Hem de començar a desenvolupar aquesta tecnologia en paral·lel a la producció d'hidrogen. Comencem utilitzant un hidrogen que potser no és tan net. Comencem a produir hidrogen, desenvolupem la tecnologia i quan estigui més avançat canviem un color per l'altre." I és que en especial Catalunya, que aposta per "La Vall de l'hidrogen" al voltant del Camp de Tarragona, entre la falta de renovables i d'aigua reciclada amb puresa, fa que ara mateix, el futur immediat per a la producció d'hidrogen verd sigui força negre. Falta molta més energia renovable a Catalunya per a poder garantir la producció d'hidrogen verd Díaz assegura que aquesta manca d'energia renovable alentirà el desplegament de la producció d'hidrogen a Catalunya. Fa falta també una millor xarxa de distribució elèctrica i calen tecnologies de tractament d'aigües residuals i sistemes de purificació eficients. La creixent sequera també obligarà a utilitzar aigua reciclada per a la generació de l'hidrogen. Ricard Garcia Valls, professor d'enginyeria química de la Universitat Rovira i Virgili, coincideix que ara cal tenir l'hidrogen disponible per activar el mercat del transport urbà i de mercaderies, que és on pot ser eficient i jugar el seu paper en la descarbonització sempre que la seva producció sigui realment a partir de renovables: "Això és un peix que es mossega la cua: si no engegues el mercat no hi ha productes i tampoc demanda, és més car l'hidrogen, però a la que arrenquis el mercat, tots els preus baixaran i, per tant, el que ara ens preocupa del preu de l'hidrogen canviarà moltíssim i encara no ens ho podem arribar a imaginar: serà competitiu segur. Si l'origen d'aquesta electricitat no és totalment renovable, tornem a ser on érem: no estem descarbonitzant res." L'energia renovable, clau en la producció de l'hidrogen verd(ccma) Ara mateix, un vehicle elèctric propulsat per hidrogen verd consumeix tres vegades més energia renovable que un amb bateria elèctrica. Segons els experts, el transport de mercaderies i el de passatgers és un sector que hauria d'apostar per la pila de combustible d'hidrogen, perquè l'elevat pes de les bateries necessàries perquè facin els desplaçaments en redueixen molt l'eficiència, cosa que no passa amb els turismes. En aquests moments es necessiten entre 50 i 60 kWh d'energia renovable per produir 1 kg d'H2, que conté 33,3 kWh d'electricitat, així produir amb renovables els 500.000 kg d'hidrogen que es fan servir actualment a l'estat espanyol necessitarien uns 30 TWh d'electricitat. Tot i els dubtes sobre les aplicacions al transport, l'ús de l'hidrogen a gran escala en el sector industrial per descarbonitzar-lo és el principal repte per contribuir a la reducció dels efectes del canvi climàtic.