No és un fenomen nou ni tampoc podem parlar d'onada, però des de fa uns mesos hi ha un degoteig de robatoris de catalitzadors de vehicles arreu de Catalunya. El subinspector Miquel Monfort, cap de la Unitat d'Investigació de la comissaria del Gironès-Pla de l'Estany dels Mossos d'Esquadra, explica que a la demarcació de Girona en van començar a detectar casos a finals del 2021 i que, des del març d'aquest any, ja acumulen una trentena de denúncies. Monfort detalla a "La Tarda de Catalunya Ràdio" quin és el perfil dels lladres: "Es tracta de persones que delinqueixen habitualment contra el patrimoni, originàries majoritàriament de l'Europa de l'Est, que abans es dedicaven al robatori de coure o en establiments comercials i que, ara, es dediquen a sostreure aquestes peces perquè hi veuen un guany més gran." Els catalitzadors són relativament fàcils de desmuntar i, com que contenen materials valuosos, poden assolir preus que van dels 200 als 1.500 euros al mercat negre. Tot i que se n'ha registrat algun cas dins d'aparcaments, des dels Mossos d'Esquadra han constatat que, majoritàriament, són delictes que es cometen a la via pública i de nit. Per això recomanen: "Sempre que ens sigui possible, intentem estacionar el cotxe a llocs ben il·luminats i que no siguin solitaris. També pot dissuadir els lladres el fet que hi hagi càmeres de seguretat a la zona com, per exemple, a prop d'entitats bancàries." Cada cop arriben més cotxes al taller sense catalitzador El Gremi de Tallers de Barcelona fa mesos que també detecta un augment de robatoris de catalitzadors de vehicles. El president del gremi, Celso Besolí, assegura que alguns conductors ni tan sols són conscients que els han sostret aquesta peça quan porten el cotxe al taller: "Hi ha conductors que ens porten el cotxe perquè fa un soroll estrany i quan els el revisem veiem que els han robat el catalitzador." Besolí explica que els conductors a qui han robat aquesta peça els toca fer una despesa important: "És una peça realment cara. El recanvi nou té un preu que oscil·la entre els 400 i els 3.000 euros i és difícil trobar-ne d'ocasió, justament perquè molts cotxes ja arriben al desballestament sense catalitzador, perquè l'han venut a banda. "A més, sovint també cal substituir el tub d'escapament perquè els lladres el serren per emportar-se la peça." Els lladres poden extreure el catalitzador dels cotxes en pocs minuts El rodi, el material preciós més car del món Dels tres materials preciosos presents als catalitzadors (platí, pal·ladi i rodi), el rodi és el més valuós. En pocs anys, el seu preu s'ha multiplicat per dotze fins a cotitzar-se a més de 7.100 euros l'unça, com assegura Anna Manich, membre del Grup de Treball d'Automoció dels Enginyers Industrials de Catalunya: "És especialment susceptible de ser robat perquè és un material molt estrany i, per tant, molt buscat per la indústria de l'automòbil per reduir la contaminació dels motors." "El catalitzador reequilibra la reacció química i facilita que els vapors que surten del motor i que són tòxics, els òxids de nitrogen i carboni i els hidrocarburs que no han acabat de combustionar, es reconverteixin en els components de l'aire pur." De fet, el 80% del rodi que s'utilitza en la indústria va a parar als catalitzadors, tot i que també s'utilitza en química i joieria: "El rodi és molt resistent, poc corrosiu i proporciona brillantor. Es fa servir en joieria, rellotgeria, per donar un bany a les peces, o també, per exemple, en la fabricació de miralls." Sud-àfrica, que l'obté associat a les seves mines de platí, concentra el 80% de la producció de rodi al món. El segon productor d'aquest material preciós és Rússia, que l'extreu juntament amb el níquel.