Des de l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya asseguren que es tracta d'un cas generalitzat, a les sales catalanes però també a la resta de l'Estat. Isabel Vidal, presidenta d'ADETCA, diu que cal fer una reflexió general perquè el problema no es converteixi en estructural: "És molt preocupant, però de moment encara no és alarmant. Després de Nadal hem tingut una caiguda molt important, d'uns 114.000 espectadors menys, de manera acumulada i en comparació amb la temporada prepandèmica 2018-2019". Els motius d'aquesta baixada són multifactorials. Toni Casares, director de la Sala Beckett, n'apunta tres:  "La pandèmia és una primera causa, segur. La sensació de crisi també afecta. I, a més, sempre que es parla de guerra a la televisió, baixen els espectadors a les sales de teatre. Quan hi va haver la guerra d'Iraq, la de Bòsnia, o ara la guerra d'Ucraïna. Parlar de la guerra ens incomoda i potser ens fa tenir menys ganes d'anar al teatre." Una hipòtesi compartida pel director teatral Sergi Belbel: "Amb la guerra a la televisió, és el telenotícies et suplís d'alguna manera la necessitat de veure després ficció en viu." Per la directora del TNC, Carme Portacelli, causes com aquestes fan que la venda anticipada hagi baixat en picat. Ara la temporada 21-22 està al 54% d'ocupació, quan abans de la pandèmia les xifres es movien entre un 60 i 80%. Portacelli parla de canvi d'etapa: "Crec que és un canvi d'era i que hem d'estar atents a les necessitats del públic però també nostres, com a creadors. Nosaltres com a teatre públic podem fer-ho. També penso que al teatre es ve a somiar i no a veure les notícies que cada dia ens repeteixen mil vegades els mitjans de comunicació." Cesc Casadessús, director del Festival Grec, que a aquestes alçades ja ha superat la venda d'entrades anticipades de l'any passat, és optimista. Però diu que el sector ha de fer un nou plantejament i ampliar la base del públic: "Hi ha d'haver un canvi de fórmula, perquè la que havíem utilitzat fins ara ja no ens serveix. Hem d'aprendre a com arribar a un públic que probablement és nou. L'efecte pandèmia pot fer que un públic d'una certa edat, que era l'habitual de les platees, hagi canviat els seus hàbits."   Els responsables teatrals es queixa que els muntatges en viu han de competir amb la cultura enllaunada consumida des de casa. Ho constata la darrera enquesta de l'Ajuntament de BCN que diu que només a un 7% de la població li interessen les arts escèniques. Per això reclamen, un cop més, polítiques culturals fortes i altaveus potents per promocionar-la. De moment, des d'ADETCA han posat en marxa la campanya "Tria teatre" per animar la gent a tornar a omplir les platees. Cartell campanya "Tria teatre" d'ADETCA