Estem a les portes de l'estiu i hi ha molts dubtes sobre el que podrem fer i el que no podrem fer durant les vacances. Hi ha qui ja té pagat un viatge i qui s'està plantejant on pot mirar d'anar. Els espectadors ens han enviat els seus dubtes i hem mirat de donar-los resposta agrupant-los en quatre grans preguntes.   On podem viatjar? Hi ha molts països que han imposat limitacions. Si mirem el mapa del món, veiem que els països que estan en vermell han imposat algun tipus de limitació a l'entrada de turistes com: tancament de fronteres, vetar determinats passaports o obligar a fer quarantena a les persones que vulguin entrar al país, com en el cas del Regne Unit o com vol fer Espanya. A dia d'avui, la situació és aquesta, però pot canviar.   Què passa si ens cancel·len el vol o l'hotel? Si l'empresa amb qui havíem contractat el viatge ens cancel·la el vol, l'hotel o les dues coses podrem recuperar els diners? La mala notícia és que no podrem fer el viatge que havíem contractat. La part bona és que estem completament coberts i ens hauran de tornar els diners. En concret, si es tracta d'una aerolínia, ens ha de tornar els diners, segons una directiva europea, abans de set dies. Si és una agència de viatges té fins a 14 dies per tornar-nos els diners. Això és el que diu la llei, però moltes companyies estan donant un val intercanviable durant un any pel valor dels diners. Davant d'aquesta actitud de les companyies, les associacions de consumidors diuen que la directiva europea és clara i no et poden obligar a acceptar aquest val. L'usuari pot fer una reclamació i demanar els diners. En el cas que volguessis acceptar el val, per exemple per solidaritat amb l'empresa, recomanen que demanis un aval bancari. "Si valorem ser solidaris i acceptem un val responsable per part de l'agència, ens hem d'assegurar que ens aportin un aval que ens garanteixi, per un banc o una entitat asseguradora, que aquests diners estan protegits." Rubén Sánchez, FACUA.     Què passa si qui anul·la el viatge soc jo? Pot ser que la situació permeti que faci el viatge, però que sigui jo qui no pugui o no vulgui fer-lo. En aquest cas la cosa es complica una mica. Que l'empresa tingui l'obligació de tornar-nos els diners depèn de dues qüestions. Si hi ha estat d'alarma estem coberts perquè en el decret de l'estat d'alarma hi ha un article que diu que les empreses també estan obligades a tornar-nos els diners. Diu que ho han de tornar amb un val, però les associacions de consumidors diuen que preval la directiva europea i hauríem de poder exigir que ens tornin els diners. Però si el viatge és després de l'estat d'alarma, llavors tenim un gran interrogant perquè no sabem com ho regularà la Unió Europea o si el govern espanyol posarà alguna mesura extra o no. Perquè fins ara, en principi, si som nosaltres els que no hi anem, no ens paguen. Haurem d'estar atents a les possibles regulacions.  Hem de reservar viatges per a aquest estiu? Reservar o no reservar viatges per als mesos de juliol, agost o més enllà és un dubte que té molta gent. En aquest cas, la recomanació de les associacions de consumidors i la Unió Europea és que més val esperar. Pel que fa a la patronal de les agències de viatges, l'Associació Corporativa d'Agències de Viatges Especialitzades (ACAVE) diu que més val esperar uns dies per veure com es normalitzen l'obertura de fronteres, la connectivitat i tots els condicionants per viatjar a certs països. "Actualment, el 93% dels països que hi ha al món estan afectats per la pandèmia de la Covid-19 i serà difícil viatjar internacionalment en aquests països." Martí Serrate, Associació Corporativa d'Agències de Viatges Especialitzades (ACAVE). Si hi ha una cosa certa és que com més segurs estiguem que podem arribar al nostre destí, més segurs estaran els nostres diners. Per tant, viatges dins de d'Espanya, Catalunya o dins la regió sanitària són molt segurs, perquè mentre hi hagi estat d'alarma i tinguem la mobilitat limitada dins d'Espanya, tenim un article que ens garanteix que ens tornaran els diners. Per tant, estem coberts.  En general, una recomanació és que en cas de dubte es reclami perquè moltes companyies aèries i agències de viatges ens fan creure que hi ha uns drets que no tenim i en realitat sí que els tenim.