Anar a la navegació principalAnar al contingut

Diumenge 30 de març a les 23:00 al "60 minuts" del Canal 33

Quan els fills són el negoci. Les conseqüències d'exposar contínuament els infants a les xarxes socials

Ara els llevem, ara esmorzem, ara anem a escola, ara els renyem, ara ploren, ara es moquen... Als 13 anys, un infant es pot trobar amb almenys 1.300 fotos i vídeos seus a les xarxes socials. Els hi pugen els seus pares tot esperant un "like" o, directament, fer negoci. "Infants a les xarxes: sobreexposats en nom del like" n'analitza les conseqüències.

11/03/2025 - 11.25 Actualitzat 17/03/2025 - 14.52

Quan els fills són el negoci. Les conseqüències d'exposar contínuament els infants a les xarxes socials
La tendència és començar a exposar la vida de l'infant des que és a dins de la panxa i seguir-ho fent fins que són grans (3Cat)

La Jéssica és una influencer francesa amb sis milions de seguidors a Instagram. Es relaciona amb els seus dos fills amb el mòbil a la mà, a punt per gravar qualsevol cosa que facin. 

"A vegades m'adono que han passat dos dies i no he penjat res a les xarxes i els meus seguidors m'ho reclamen, perquè els encanta veure els meus fills. Evidentment ensenyem les nostres vides per guanyar diners i garantir el futur de la família." 

La tendència és començar a exposar la vida de l'infant des que és a dins de la panxa i seguir-ho fent fins que són grans (3Cat)

La Jéssica està convençuda que els nens no en són conscients. Però la Cam la contradiu. La seva mare va gravar i penjar tota la seva infantesa. Encara ara procura no dir el seu nom complet per evitar que algú busqui el seu historial a internet i es trobi amb tot el seu passat. 

"Vaig tenir la regla als 9 anys. Quan anava pel carrer, gent que ni coneixia em donava l'enhorabona i em deia que ja era una dona. Ho havien vist a Facebook." 

La Cam creu que la seva mare es va tornar addicta a les xarxes. "Tots els bons moments que vaig passar amb ella eren 'organitzats', els preparava per alimentar Facebook i quedar com una bona mare." 

Aquesta necessitat imperiosa d'atenció i la competència entre les famílies que busquen el favor dels "likes" (i dels guanys que puguin reportar-los) ha provocat situacions extremes en famílies que escridassen, insulten o disgusten els fills expressament per gravar una seqüència exportable a internet.

La Cam no ha pogut perdonar a la seva mare que l'exposés públicament durant tota la infantesa (3Cat)

Amb entrevistes a influencers, experts i víctimes, el documental "Infants a les xarxes: sobreexposats en nom del like" adverteix del perill de la sobreexposició de la canalla a les xarxes socials i de la poca regulació que hi ha en aquest nou nínxol de mercat. Moltes famílies han creat marques i empreses per rendibilitzar aquesta exhibició constant de les intimitats familiars. L'Oralie té una agència que treballa amb 30 pares i mares influencers. Als fills se'ls considera "col·laboradors", i tenen tarifes i contractes laborals.  

"És una activitat laboral del nen que s'ha de remunerar. Tot s'ha de fer legalment. Si no, no poden sortir." 

Ella mateixa ha contractat els seus propis fills i els ha assignat un sou. 

França és el primer país del món que ha aprovat una llei per regular l'explotació laboral online dels nens i protegeix el mal ús de la seva imatge a internet. Els EUA en preparen una altra. 

 

"Infants a les xarxes: sobreexposats en nom del like" és un documental d'Élise Jadot produït per Stéphanie Lebrun i Nathalie Darrigrand.