La majoria d'experts preveuen que aquest Black Friday no serà tan espectacular en vendes com els últims anys. Els preus han pujat molt els últims mesos i tot apunta que la gent serà més prudent a l'hora de gastar. Tot i això, s'espera una despesa mitjana per persona d'entre 100 i 300 euros.  Si ets una de les persones que s'apuntarà a aquesta moda importada dels Estats Units et convé saber unes quantes coses. 1. Les compres a crèdit sortiran més cares que un any enrere Es calcula que aquest Black Friday un 20% dels consumidors compraran a crèdit. Una xifra que la professora d'Economia i Finances de la UOC Elisabet Ruiz Dotras troba molt alta i preocupant. Recorda que el novembre de l'any passat els tipus d'interès estaven molt més baixos i, per tant, finançar una compra tenia un preu molt més baix. Ara, per contra, els tipus han pujat molt i comprar a crèdit serà més costós.  La pujada dels tipus d'interès encarirà les compres a crèdit (ACN/Norma Vidal) Aquesta professora de la UOC afegeix que la compra a terminis és una tendència que va a l'alça. En aquest sentit, recomana fraccionar el pagament a la botiga, sense pagar interessos, en comptes de finançar-lo, que al final acaba sortint més car.  2. Atents als falsos descomptes Com cada vegada que s'acosta el Black Friday, les organitzacions de consumidors alerten que de vegades s'ofereixen descomptes que en realitat no ho són, perquè uns dies o setmanes abans s'han apujat els preus per poder dir després que els rebaixen.  Per evitar aquest engany, es pot fer el seguiment del producte que ens interessa durant les setmanes prèvies al Black Friday. Paral·lelament, les diferents administracions també fan aquesta feina.  Aquests dies, l'Agència Catalana de Consum té en marxa una campanya d'inspecció per controlar aquestes ofertes. Té obertes inspeccions a 55 empreses del sector de l'electrònica de consum i d'articles per a la llar, tant a botigues físiques com en vendes per internet. D'aquesta manera s'està fent el seguiment dels preus de 440 productes com ara mòbils, tauletes, rellotges intel·ligents, cosmètica, perfums, roba i parament de la llar.  Les botigues de roba són les que acostumen a oferir descomptes més grans Com explica el director general de Comerç, Jordi Torrades, el preu sobre el qual s'ha d'aplicar la rebaixa del Black Friday ha de ser el preu més baix dels últims 30 dies. L'objectiu és evitar que s'enganyi el consumidor.  Arran de les inspeccions fetes durant el Black Friday de l'any passat, el Departament d'Empresa de la Generalitat va obrir 47 expedients sancionadors i es van posar multes per un total de 429.000 euros. A més, hi ha expedients encara en tramitació de l'Agència Catalana de Consum que poden acabar amb sancions de mig milió d'euros.      3. Els repartidors han d'entregar els paquets en mà En el cas de les compres per internet, els repartidors no poden deixar els paquets a la porta de casa nostra o entregar-los a un veí. Jorge Fernández, expert de la UOC en dret del consumidor, explica que aquesta és una pràctica irregular. El fet de lliurar la nostra compra a una tercera persona és un incompliment de contracte, i per tant si el veí que ha recollit el paquet no te'l dona pel motiu que sigui pots reclamar que et tornin els diners.  Els repartidors de compres online han d'entregar els paquets en mà (EFE) De fet, l'Organització de Consumidors i Usuaris, l'OCU, recorda que en les compres per internet sempre es pot retornar el producte durant els primers 14 dies sense haver de donar cap explicació.   4. Alerta amb les compres per internet Com cada any per aquestes dates, els Mossos també alerten de les estafes en les compres en línia. S'ha de desconfiar en cas que els descomptes oferts siguin exageradament alts.  Durant el Black Friday creixen exponencialment les ofertes per internet   5. Evitar les compres impulsives La delegada de l'OCU a Catalunya, Esther Lorente, recomana comprar amb seny i no deixar-se portar pels missatges que ens envien constantment les grans plataformes, apel·lant a la compra impulsiva.  Hi ha diversos experts, però, que coincideixen a dir que la majoria de compres que es fan pel Black Friday són força meditades. Per exemple, la portaveu de la plataforma de comerç electrònic PCComponentes, Alicia Vicente, dona dades d'un estudi propi que diu que un 39% dels espanyols dedica bastant temps, sovint setmanes, a investigar els productes que volen comprar. Hi està d'acord la professora d'Economia i Finances de la UOC Elisabet Ruiz Dotras, que creu que, en general, acostumen a ser compres pensades.   Vendes i contractació de personal a la baixa Per aquest Black Friday s'espera que la facturació creixi poc o es mantingui, i que les vendes baixin una mica respecte de l'any passat. Aquesta previsió també fa que es contracti menys personal tant a botigues físiques com electròniques. El director a Catalunya de l'empresa de recursos humans Synergie, José Luis Torralba, xifra aquesta caiguda en un 11%. Tot i això, a Catalunya el Black Friday generarà 4.500 llocs de treball temporals, sobretot de preparadors de comandes, empaquetadors, repartidors i personal de botigues. Pepa, la propietària de la botiga Abans Morta que Senzilla, és contrària als grans descomptes del Black Friday Black Friday? No, gràcies Tot i que la majoria de les cadenes i botigues grans s'apunten al Black Friday, n'hi ha moltes de petites que no fan descomptes perquè econòmicament no s'ho poden permetre. I entre aquestes, encara hi ha un grup més reduït de petites botigues que fan militància en contra. És el cas de la botiga Abans Morta que Senzilla, del barri de Sant Andreu de Barcelona. La seva responsable, la Pepa, porta 20 anys en el negoci de la roba i després de la pandèmia va decidir conscientment no entrar en aquesta roda de consumisme. Explica que el seu és un comerç ètic de roba sostenible, i sentencia que no cal ser economista per saber que si una samarreta val 3 euros és que alguna cosa està fallant.  Sobre el Black Friday diu que si algú pot rebaixar el seu producte un 60%, el que caldria preguntar-nos és quin és el valor real d'aquesta peça de roba i qui deixa de cobrar en tot el procés de fabricació, venda i distribució d'aquest producte tan barat.  La Pepa, però, no es queda només amb la crítica. També vol fer pedagogia, i per això aquesta setmana també ofereix descomptes, tot i que són descomptes una mica diferents. Per exemple, reserva un petit espai a la botiga per vendre peces que tenen petites tares per parlar de la recuperació de la roba, i també ven peces rebaixades procedents dels mostraris. Defineix el petit comerç com la resistència i explica que un dels seus eslògans preferits és: "El preu més baix no sempre és el millor preu".