Un 95% de la població catalana major de 16 anys (6,1 milions d'habitants) és usuària habitual d'almenys una xarxa social. Així ho ha revelat l'estudi 'Xarxes Socials a Catalunya', elaborat pel Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i l'agència de màrqueting Imagina.  La investigació --que compta amb una mostra de 3.500 persones majors de setze anys-- situa Whatsapp com la plataforma més utilitzada, seguida de Facebook, Instagram i YouTube. D'aquí un temps, però, TikTok, que ja supera Twitter, podria escalar a les primeres posicions, segons un dels autors de l'informe, Arnau Sanz:  "S'ha acabat el mite que TikTok és una xarxa només per ballar, però també el mite que és només per a adolescents. Els joves sí que estan a TikTok, però hi ha un tant per cent de la població de 20 a 50 anys que també hi és."  TikTok presenta grans expectatives de creixement Sanz desmenteix que Facebook estigui morint, com s'ha apuntat en els darrers anys. De fet, en el cas de la publicitat, aquesta xarxa és una de les més utilitzades i hi ha "una gran penetració" per part de l'audiència, encara que el públic jove utilitzi molt més altres xarxes, com Instagram o Tiktok. En canvi, assegura que Twitter està estancada i "sobredimensionem" el percentatge de població que fa servir aquesta xarxa.   Per què fem servir les xarxes? L'estudi detecta que, en general, fem servir les xarxes socials unes dues hores per usuari i dia. Per sobre de les tres al dia, en el cas dels joves.  Entre les motivacions, la majoria d'usuaris tenen com a preferència conversar amb amics i familiars, seguit de compartir fotos i vídeos, i descobrir i comprar productes. De fet, el 82% dels catalans més grans de 16 anys compra habitualment a través de xarxes socials. En aquest sentit, els usuaris joves tenen una percepció positiva a l'hora de pagar a "influencers", creadors de contingut i avançar cap a un model menys dependent de la publicitat digital convencional. Això apuntaria que models com Twitter Blue, Meta Verified, subscripcions a Twitch o Youtube i similars continuen creixent entre els catalans. La presència del català Malgrat que els influencers tenen molt bona valoració entre els usuaris, només el 34% dels catalans segueixen "influencers" en català, una xifra que baixa fins al 20% entre majors de 45 anys. El consum del català a les xarxes socials té a veure amb l'edat dels usuaris D'altra banda, un 65% dels joves consumeixen contingut en català. Una dada que, segons Sanz, es pot interpretar "de forma esperançadora" perquè ells són els que marquen la tendència i poden revertir-la en els pròxims anys.  En aquesta línia, els responsables de l'estudi han assegurat que "el sector és molt canviant", i que les xarxes "evolucionen i es copien entre elles". Per això, l'objectiu és repetir aquest estudi cada any i poder fer comparatives.