La refineria de Repsol a Tarragona opta a tenir una de les noves plantes de fabricació dels anomenats "combustibles renovables" que tant publicita la petroliera com la seva alternativa als d'origen fòssil. La idea és anar transformant part dels complexos de Repsol per instal·lar-hi noves plantes o reaprofitar-ne alguna d'antiga per adaptar-la a la producció d'aquests combustibles, fets a partir d'oli domèstic, residus i biomassa. Fa mesos que Cepsa i Repsol promouen la seva alternativa a la gasolina que pot funcionar igualment amb el mateix motor de combustió. La petroliera assegura que són combustibles nets i tenen emissions neutres de CO₂. En el laboratori d'investigació que Repsol té a Móstoles, a Madrid, l'especialista Clàudia Esarte explica per què es fa servir el concepte de "renovable": "Ho són perquè venen de matèries primeres que es renoven contínuament, com ara residus, matèries com la biomassa, residus de l'agricultura o restes d'oli de cuina". El complex industrial de Repsol a Tarragona Tarragona és candidata a produir-ne, però no hi ha pressupost ni data. A Cartagena ja s'ha obert una d'aquestes noves plantes que tenen com a objectiu explorar i comercialitzar -de moment a molt petita escala- aquests nous combustibles. De moment es poden comprar a més d'un centenar de gasolineres i es fan servir als mateixos motors de gasoil o gasolina, sense cap adaptació. Dos operaris controlen la planta de producció pilot que hi ha al Technology Lab de Repsol situat a Móstoles (Manel Sastre / 3cat) L'altra cara de la moneda Són combustibles fets amb material reciclat, però amb la combustió, pel tub d'escapament en surten els mateixos contaminants de la gasolina convencional, CO₂ i òxids de nitrogen, segons admeten des de la petroliera. La neutralitat que es publicita és només una resta sobre el CO₂ captat per la matèria primera, tal com apunta la mateixa Esarte: Quan els fem servir en els nostres vehicles, emetran C02. La diferència és que com que tenen un origen residual i renovable, el C02 ha estat capturat per la matèria prima. De manera que el balanç és neutre. Ja hi ha moltes veus crítiques amb aquesta tecnologia. Empreses com Iberdrola i grups que promouen la mobilitat sostenible la qualifiquen de rentat d'imatge ecologista o "greenwashing"- i fins i tot han presentat una demanda per competència deslleial i publicitat enganyosa. El lobby europeu "Transport & environment", que treballa des de fa 30 anys per a una mobilitat sostenible i lliure de CO₂, assegura que és una simple rentada de cara pseudoecologista per allargar la vida dels motors de combustió. Carlos Rico, portaveu del col·lectiu, apunta que és un engany al consumidor: "es continuen cremant en un motor de combustió i emeten contaminants perjudicials per a la salut, per això és molt important que no es permeti a aquestes empreses que els anomenin combustibles nets". La gent ha de saber que si posa això al seu cotxe no està contribuint en res a millorar la qualitat de l'aire del lloc on viu. De fet, Repsol ha vist com l'autoritat britànica de publicitat li ha prohibit aquesta denominació i ENI, l'empresa petroliera italiana, ha estat multada pel mateix. Repsol és l'empresa que més CO₂ emet a l'estat, amb 12 milions de tones anuals, i es defensen assegurant que com a mínim, amb aquesta tecnologia no se'n genera més. L'empresa la considera com un mal menor en ple període de transició fins a la fi dels motors de combustió que van amb gasolina o gasoil, fixada per la Unió Europea per al 2035. Ara l'estat espanyol està pendent d'aplicar una directiva europea per regular la denominació d'aquests nou combustibles.