Aquesta setmana ha començat amb incidències ferroviàries. Dilluns, una contingència a la línia d'alta velocitat va provocar retards en tots els trens d'alta velocitat de Renfe, Iryo i Ouigo entre Catalunya i Madrid, i, d'altra banda, també va haver-hi retards a Rodalies, a les línies R1, R3 i R4 i als trens de mitjana distància. Una situació que s'ha repetit aquest dimarts, amb incidències ferroviàries que han afectat dues línies de Rodalies i han tornat a provocar retards a l'alta velocitat. Davant aquesta situació, la pregunta de molts usuaris és clara: quin és el motiu de les incidències continuades a la xarxa de transport ferroviari? Segons explica a Catalunya Ràdio el coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, una de les raons principals d'aquesta situació són les obres a Rodalies. En aquest sentit, Macias justifica els riscos d'haver de manipular cada nit enclavaments on hi ha l'electrònica del sistema que regula la senyalització per poder-hi treballar: "No es tracta d'avaries provocades perquè tot és vell o no s'inverteix, sinó que es produeixen allà on hi ha obres. I això és degut al fet que cada nit hem de tallar i restituir tota l'electrònica, cosa que té riscos." Moltes de les incidències passen precisament a primera hora, quan es restableix el servei, i els punts més afectats són Castellbisbal, on es treballa a les obres del corredor mediterrani, i Montcada. La majoria se solucionen aviat, però que passin a l'hora punta provoca retards i desquadra els horaris durant hores. Amb tot, Macias posa en valor que aquestes obres es facin sense interrompre el servei: "Tenim molt poques hores per treballar de nit, perquè nosaltres acabem les circulacions a mitjanit i a les cinc o quarts de sis ja comencen a sortir els primers trens. Això vol dir que tenim quatre hores. I això també fa que les obres durin més." El coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, en una entrevista amb Catalunya Ràdio (Joan Garcia) D'altra banda, el director del Centre d'Estudis del Transport, Términus, Joan Carles Salmerón, també atribueix a les obres les incidències com les d'aquests dies. Ho ha explicat a Catalunya Ràdio: "Encara hi ha alguna part en la qual falta alguna renovació de via que sí que es pot atribuir a falta d'inversions, però cada vegada són menys. De les incidències dels últims dies, esclar, tot està potes enlaire. Per a bé, perquè també ja era hora que gastessin calés." Un problema d'infraestructures? En el primer semestre d'aquest any han augmentat les incidències atribuïbles als treballs que es fan a la infraestructura, als atropellaments i al vandalisme. En canvi, han baixat les relacionades amb el mal estat de les vies, la catenària o els trens. Les incidències més recents, però, sí que hi estan relacionades. Dilluns, de fet, els retards a les línies R1, R3 i R4 de Rodalies i als trens de mitjana distància van ser deguts a una incidència a la infraestructura entre Plaça Catalunya i Fabra i Puig. Dimarts, el problema amb l'alta velocitat ha començat quan s'ha trencat un pantògraf, el braç de la part de dalt del tren que s'enganxa a la catenària, de l'estació madrilenya d'Atocha. A Rodalies, els retards en els trens de l'R2 Nord i l'R11 han estat deguts a una avaria d'electrificació, i, a l'R3, també s'ha enganxat un pantògraf a la catenària. Dilluns i dimarts hi ha hagut retards en molts trens de Rodalies (Joan Garcia) Al seu torn, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha denunciat la situació a través d'una piulada en la qual ha reclamat el traspàs integral de Rodalies, amb la infraestructura i els recursos per revertir --diu-- "anys de deixadesa". De nou milers de passatgers afectats pel desastre de Rodalies, i el govern espanyol amagat. Imprescindible i urgent el traspàs integral, amb la infraestructura i els recursos per revertir anys de deixadesa. Pere Aragonès i Garcia ? (@perearagones) October 3, 2023 Per la seva banda, els usuaris es prenen amb resignació la situació: "Cada dia estem així. Diuen que utilitzem el transport públic i no el cotxe, però tothom arriba tard." Només 44 dies sense incidències el 2023 Segons un informe del Departament de Territori presentat aquest dimarts pel govern, durant el 2022 el conjunt del sistema de Rodalies va registrar 831 incidències greus (amb més de 100 minuts de retard acumulat) que són atribuïbles a la infraestructura o als trens. Es tracta de més de dues al dia, que van afectar més de 22.500 trens. En total, Rodalies va acumular l'any passat 400.000 minuts de retards, una xifra que s'ha doblat amb relació a fa deu anys. Pel que fa al 2023, del gener a l'agost, només 44 dies han estat lliures d'incidències. En concret durant juliol i agost hi ha hagut una incidència atribuïble a la infraestructura o el material rodant cada dos dies i hi ha hagut 26 incidències greus relacionades amb el subministrament elèctric, avaries tècniques de trens, descarrilaments o fallades en el sistema de senyalització. D'altra banda, l'informe posa de relleu que la comunicació de les incidències per part de Renfe no arriba amb prou temps ni transparència als usuaris. En aquest sentit, apunta que els autobusos interurbans reben una demanda derivada de Rodalies que no poden assumir, com ha passat amb el bus exprés entre Barcelona i Vilafranca del Penedès. Pel que fa a l'impacte d'aquestes incidències, a més, un informe de la Cambra de Comerç de Barcelona assegura que, del gener a l'abril d'enguany, per culpa d'aquestes incidències s'han perdut l'equivalent a 65.000 jornades laborals a temps complet, amb un cost estimat per les empreses de 13 milions d'euros.