Jordi Savall, la Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI han enregistrat per a Alia Vox "Mirrors of time", un doble disc compacte que reflecteix la influència de la música antiga en els compositors espanyols dels nostres dies. Les obres estan agrupades per parelles.
Comencem amb el disc de presentació de l'Ensemble Cristóbal de Morales, un conjunt de recent creació, amb pocs integrants: sis veus, l'organista Juan de la Rubia i el director Pere Lluís Biosca. Per al primer programa que han presentat tant en concert com en disc han escollit dues misses d'aquest compositor sevillà, a les quals han afegit els temes dels quals parteixen aquests arranjaments i també alguna peça més.
La nostra primera proposta és un disc de música coral, l'últim del cor Veus-Cor Infantil Amics de la Unió de Granollers, que ha passat per l'estudi per gravar la seva producció pròpia "Songs of hope" -"Cants d'esperança"-. La proposta, molt eclèctica, inclou, com no podia ser d'altra manera, una selecció de música catalana en forma de suite. Una edició de Ficta.
Comencem amb un homenatge al compositor igualadí Joan Just, a partir del concert que se li va dedicar a la seva ciutat amb motiu del seu 125è aniversari i en què van participar una gran quantitat de músics i una gran varietat de formacions o sonoritats, precisament. Entre d'altres, hi van intervenir la soprano Sandra Roset, acompanyada per Joaquim Font al piano.
El compositor eivissenc, establert a Mallorca, és l'autor de sis microsimfonies, una forma amb la qual vol fer una síntesi emocional i sensorial, amb la mateixa estructura d'una simfonia però de menor durada i amb les idees, lògicament, més concentrades. Ara fa uns mesos, l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears, dirigida per Pablo Mielgo, n'hi va estrenar tres i l'enregistrament d'aquell concert ha estat distribuït en format comercial.
La violoncel·lista americana -però establerta al nostre país de fa molts anys- Erica Wise ha publicat l'enregistrament de la integral de les Suites de Bach juntament amb altres obres de compositors contemporanis encarregades expressament per la intèrpret. Un triple disc de durada molt generosa amb què culmina un procés d'anys dut a terme per la intèrpret americana establerta de fa molts anys a Catalunya.
Avui, la proposta arrenca amb música de Felip Pedrell, a qui el baríton Joan Martín-Royo i el pianista Rubén Fernández Aguirre han dedicat un disc que recull una mostra de les seves cançons. La commemoració del centenari de la mort del compositor tortosí l'any 2022 va suposar un impuls per recuperar i redescobrir parts desconegudes del seu catàleg, com ha fet ara el segell IBS Classical.
Comencem el programa sentint un enregistrament del pianista i compositor mallorquí Magí Garcias. Porta per títol "Palma, ciutat trista" i és un tríptic que consta de tres cruis, una paraula que significa 'esquerda'. La música és el fruit de la visió que Garcias té de la ciutat on ha viscut i s'estructura en tres parts diferents, la primera per a piano, la segona que incorpora el violoncel, i la tercera, per a veu i piano.
Antonio Rodríguez de Hita va ser un mestre de capella i tractadista espanyol de la segona meitat del segle XVIII a qui Albert Recasens i el seu conjunt, La Grande Chapelle, dediquen ara un dels seus últims discos. Concretament, han enregistrat l'obra en llengua llatina.
Miquel Ortega és un dels cinc compositors a qui la mezzosoprano Marisa Martins i el pianista Mac McClure han encarregat l'arranjament dels poemes del cicle "Combat del somni" de Josep Janés que Frederic Mompou no va escollir. El resultat és un disc generós i variat.
Comencem el programa escoltant l'últim disc del viola Ashan Pillai i el pianista Juan Carlos Cornelles, un enregistrament de tres sonates catalanes per als seus instruments. Els compositors són Lluís Benejam, Xavier Montsalvatge i Salvador Brotons.
La primera parada del nostre recorregut d'avui és a la comarca de la Cerdanya. De la inspiració en aquell paisatge pirinenc, neix la sonata per a violoncel i piano "Cerdanyenca", del compositor Marc Migó. Dedicada als intèrprets russos Mark Prihodko i Viktoria Korolionov, amics de l'autor, i distingida amb el premi del Festival Internacional Pau Casals el 2019, l'obra també dona títol al disc del segell IBS en què Migó comparteix espai amb Serguei Rakhmàninov, Eugène Ysaÿe i George Gershwin.
Comencem el programa amb l'últim disc del duet Pekata Mundi (format per la pianista Fumie Ono i l'intèrpret de mandolina Xavier Gonzalvo): "Terram nexum". Si en el primer àlbum, "Bach session" (publicat 2021), la formació es va centrar en els arranjaments per a piano i mandolina de les obres de Johann Sebastian Bach, en aquest segon, s'inspiren en la música tradicional i antiga dels territoris d'origen dels integrants del duet --Catalunya, el Japó i l'Aragó--, que ofereixen arranjada per als seus instruments. Per això, hi té cabuda una versió d'una de les melodies del "Llibre vermell de Montserrat".
La Caramba va ser un personatge històric, a més del títol del disc que ara ha enregistrat i protagonitza la soprano María Hinojosa al costat del conjunt Forma Antiqua, que dirigeix Aarón Zapico. Aquest és el sobrenom que va rebre María Antonia Vallejo Fernández, una artista de Motril (Granada) que va viure l'últim terç del segle XVIII.
La música de Manuel Palau, compositor valencià que va viure i compondre la primera meitat del segle XX, ha cridat l'atenció de la soprano Mar Morán i el pianista Aurelio Viribay, que han dedicat un disc monogràfic a una selecció de les seves cançons en llengua castellana. Avui, entre moltes altres propostes, sentirem dues peces d'aquesta novetat discogràfica.
La pianista Sofia Melikyan ha seleccionat peces de Ricard Viñes i de Frederic Mompou per al seu disc "Présence lointaine" ("Presència llunyana"), una selecció de compositors francesos i catalans del tombant del segle XIX al XX. I és que tant Viñes com Mompou van passar per París i van tenir sempre molta relació amb França. Aquest serà un dels nostres descobriments d'avui.
Avui encetem la nostra tria amb la veu de Núria Rial, una de les nostres sopranos més internacionals, que en aquest cas participa en una producció de l'ensemble La Floridiana, que dirigeix Nicoletta Paraschivescu i que conté una selecció de simfonies i cantates del compositor barroc italià Benedetto Marcello. També sentirem, és clar, músiques d'altres gèneres i sonoritats.
La Quarta Simfonia de Mendelssohn, coneguda pel sobrenom d'"italiana", és una obra que ha centrat l'atenció de nombrosos directors com, en aquest cas, l'igualadí Jordi Savall. Al capdavant de la seva orquestra, Le Concert des Nations, i per al segell Alia Vox ha enregistrat en un mateix disc dues versions d'aquesta obra: l'original i més coneguda, del 1833, i la revisió dels tres últims moviments que el compositor va fer l'any següent. Avui, entre altres músiques, en sentirem un fragment.
L'últim disc del quartet de saxofons Kebyart porta per títol "Traum der Jugend", que podríem traduir per "Somni de joventut", i conté una interessant selecció d'obres que la formació ha anat cultivant els últims temps. Arrenca amb una obra que el compositor i també clarinetista alemany Jorg Widmann va escriure expressament per al quartet i que sentirem en aquest programa.
El compositor Eduardo Grau va néixer a Barcelona el 1919, però als vuit anys ja es va traslladar a l'Argentina, on va desenvolupar tota l'activitat professional. Allà va conèixer músics com Manuel de Falla o Jaume Pahissa, amb qui es va formar, entre d'altres. Ara, el segell Naxos li ha dedicat un disc que recull quatre concerts inèdits i que forma part de la nostra tria d'avui.
La pianista asturiana establerta a Catalunya Noelia Rodiles ha fet el primer enregistrament mundial de la Sonata del compositor castellà Martín Sánchez Allú com a part del seu disc titulat 1823 i dedicat també a l'obra de Schubert, de qui ha gravat els "Moments musicals". El programa es completa, evidentment, amb una selecció d'altres novetats discogràfiques d'autors i intèrprets catalans.
Comencem el programa "Allà on acaba la ciutat", que és el títol del disc amb què el pianista Jordi Camell es dona a conèixer com a compositor. Un programa amb un protagonisme evident del piano, en solitari o en combinació amb altres instruments, sobretot violí i violoncel.
Un dels nostres creadors més internacionals, Héctor Parra, participa amb la seva música sobre les "Constel·lacions" de Joan Miró en un projecte internacional on comparteix espai amb les obres d'altres compositors contemporanis com Jesús Torres, José Luis Greco, Ramon Paús i José María Sánchez-Verdú. Els intèrprets són el Trio Musicalis --Eduardo Raimundo, clarinet; Mario Pérez, violí, i Francisco Escoda, piano-- i el disc porta per títol "Mosaicos".
A la cantata "Los cisnes en palacio" d'Alberto García Demestres, la reina Isabel II de Borbó parla dels seus amors i desamors, entre d'altres, amb Emilio Arrieta, compositor que també és present al disc. Els poemes són d'Antonio Carvajal i els intèrprets són la soprano Sabina Puértolas i el pianista Rubén Fernández Aguirre.
El quartet format per Alejandro Castillo, clarinet baix; Manuel Martínez, clarinet en si bemoll; Martí Guastevi, corno di bassetto, i Javier Vilaplana, requint i clarinet en si bemoll, va fer, l'any 2022, una gira per diversos països de Sud-amèrica on va estrenar i enregistrar obres per a quartet de clarinets i banda simfònica encarregades expressament a diversos compositors. Aquest disc en deixa testimoni.
Una de les flors ornamentals més populars conreades dona nom a una de les peces de Puccini que l'Orquestra Filharmònica de Luxemburg ha inclòs en el disc del segell Harmonia Mundi enregistrat el 2022, un disc monogràfic dedicat al compositor italià en què també participa l'Orfeó Català en l'obra principal del programa, la seva "Missa de glòria".
Comencem el programa amb un instrument poc habitual tant als discos com a les sales de concert: el clavicèmbal. D'altra banda, però, un so que sedueix cada vegada més intèrprets, que es dediquen amb cos i ànima al seu repertori. Un d'ells és Àngel Villagrasa i una de les obres que no podia faltar al seu disc, editat per La mà de Guido, és l'ària de les Variacions Goldberg de Bach, una de les obres per a teclat més conegudes del compositor barroc.
Bach ha seduït músics de totes les generacions, fins als nostres dies i fins i tot aquells que, amb el seu instrument, tindrien dificultats per tocar la música d'aquest compositor. Aquest és el cas del saxofonista Joan Martí Frasquier, que ha creat la seva pròpia suite a partir d'una selecció de fragments de les sis Suites per a violoncel del compositor barroc, respectant això sí l'ordre de les danses i, en la mesura de les possibilitats, les relacions harmòniques.
Jordi Savall no és l'únic músic que revisita el repertori al cap dels anys i el torna a enregistrar. Ara ho ha fet amb el Rèquiem de Mozart. La gravació ha anat a càrrec de La Capella Reial de Catalunya i Le Concert des Nations, lògicament per al segell Alia Vox. El músic igualadí il·lustra d'aquesta manera, un cop més, l'interessant exercici de la relectura.