La cantant i pedagoga Margarida Barbal ens visita a l'estudi per a presentar-nos un disc dedicat al repertori d'Hildegarda de Bingen: "Llum vivent", que ha publicat juntament amb la citarista Catherine Weidemann. Amb ella parlem de cos, sensacions i música, en un ambient que ens convida a deixar que tot flueixi.
A les universitats de Riverside (Califòrnia) i Lancaster, els estudiants de literatura hispànica medieval van aprendre d'una forma diferent: a partir de les seqüències de la sèrie "Joc de Trons". Parlem amb Óscar Perea Rodríguez, doctor en història i cultura medievals i responsable d'aquests cursos, sobre la realitat i la ficció, la música i la cultura de l'edat mitjana.
Un nou episodi de la "Vita Christi" d'Isabel de Villena, ens fa descobrir una història de treball i contemplació: com la gloriosa Marta servia el Senyor amb molta diligència i digué a sa Senyoria que manés a la seva germana Magdalena que l'ajudés a portar el treball. La veu la hi posa Alba Quinquillà.
Visitem aquesta exposició sota el guiatge de les seves comissàries: Anna Gudayol, de la Biblioteca de Catalunya i Miriam Cabré, de la Universitat de Girona. Una mostra que ressegueix les traces dels trobadors, les seves obres i la seva influència a través del temps.
Seguim estirant del fil de la "Vita Christi" d'Isabel de Villena. Avui sentim l'episodi 17 d'aquesta versió radiofònica del text del segle XV i descobrim com el fariseu murmurava dins del seu cor i el Senyor li donà a entendre qui era aquella singular dona. Una secció realitzada en base al text "Jesús i les dones" de l'editorial Barcino, i que sentim en la veu de l'Alba Quinquillà.
Dins el seu recull coral "Songs of Farewell", el compositor anglès Hubert Parry musicava uns cèlebres versos del poeta romàntic John Keats. Una història inspirada per l'edat mitjana i que s'origina en una balada del segle XV, escrita per Alain Chartier.
Recuperem un disc que es va gravar l'any 1999: "Primavera d'amore". El signava Gérard Zucchetto, músic i investigador que des dels anys 80 es dedica al repertori trobadoresc. A les seves gravacions sempre hi ha incorporat instruments de l'època, com la cítola, la guiterra, el saltiri, la viola d'arc i l'organistrum, i sempre que ha estat possible, ha partit de les melodies originals que acompanyaven els textos.
El repertori de Dufay ens acompanya al nou disc que col·loquem al prestatge. Concretament, les seves "Misses a tenor", misses construïdes sobre temes populars de finals de l'edat mitjana i principis del Renaixement. Les interpreta el grup Cut Circle.
Catedràtic de Filologia a la Universitat de Santiago de Compostela i doctor en literatura medieval alemanya: Víctor Millet va ser el nostre guia a l'hora de descobrir la figura del poeta i músic Heinrich von Meissen, "Frauenlob", un personatge clau en la literatura germànica i encara prou desconegut a les nostres contrades. La banda sonora la posa el grup Sequentia, des de l'àlbum monogràfic que van dedicar a aquest autor.
Al segle XV, l'abadessa Isabel de Villena a la seva obra "Vita Christi" situava les dones al centre de la narració de la vida de Jesucrist. Seguim endavant amb la nostra versió radiofònica, basada en la versió de l'ed. Barcino "Jesús i les dones" i que arriba a l'episodi 16: "Magdalena als peus de Crist: Com Magdalena anà a demanar misericòridia al Senyor llançant-se als peu de Sa Majestat". La veu l'hi posa Alba Quinquillà.
Giuseppe Verdi ens torna a dur a les croades a través de la seva òpera "I Lombardi alla prima crociata" (1843). A més, la situarem al costat de la seva versió francesa, escrita pel mateix compositor: "Jerusalem" (1847), una bona excusa per a sentir les veus dels tenors Luciano Pavarotti i Juan Diego Flórez.
"La messe des fous", la missa dels bojos, del Berry Hayward Consort. Un disc que va gravar-se l'any 1988 a París i busca recrear una litúrgia particular, la de la festa dels bojos, que se celebrava per Any Nou i que revertia totes les jerarquies dins mateix de l'Església. Imaginació, creativitat i voluntat de recrear un paisatge passat: els motius perquè avui en gaudim a "El prestatge".
Seguim amb la versió radiofònica de la versió que va publicar l'editorial Barcino de la "Vita Christi" d'Isabel de Villena, titulada "Jesús i les dones". Arribem a l'episodi número 15: "Plor de Magdalena: com la gloriosa Magdalena, traient-se tots els arreus, plorà de cor els seus pecats". El sentim en la veu de la nostra companya Alba Quinquillà.
Descobrim el muntatge teatral "Margarida", de la companyia "Las libélulas", que aquests dies pot veure's a València i que connecta el passat i el present a través de la història de Margarida Borràs, dona transsexual valenciana que va ser executada l'any 1460 i que s'ha convertit en tot un símbol de la lluita pels drets de la comunitat LGTBI.
A la secció "Inspirats per l'edat mitjana" d'avui, cedim el protagonisme a una de les artistes convidades a l'edició 2019 del festival Primavera Sound, la californiana Julia Holter, que al seu darrer disc "Aviary", elabora el seu interès permanent per l'edat mitjana, entre d'altres influències.
Avui a la secció "La crònica", la "Vita Christi" d'Isabel de Villena arriba al seu episodi número 13 i ens presenta algunes escenes de la infantesa de Jesucrist, explicades des d'aquell punt de vista de l'abadessa, tan singular i tan allunyat del to bíblic al què estem acostumats. Un fragment extret de "Jesús i les dones" (ed. Barcino) i narrat per Ester Pinart.
L'any 2011, la British Library va obrir al públic una exposició dedicada als coneguts com els Manuscrits Reials. Una selecció dels vora 2000 volums que el rei George II va donar al segle XVIII, i que fins aleshores havien estat propietat de la família reial. El Hilliard Ensemble va enregistrar una selecció de les músiques que contenien.
La "Vita Christi" d'Isabel de Villena reclama el seu temps al programa. És moment d'obrir la secció "La crònica" i ho fem amb l'episodi número 12 d'aquest text, que ens parla de la vida de Jesucrist des d'un punt molt peculiar, amb una sensibilitat diferent a la que ens tenen acostumats els textos bíblics. Un episodi narrat per Ester Pinart.
La soprano Carmen Botella ens presenta l'àlbum "Vita Christi. Música y literatura en la Corona de Aragón". El signa el grup Piacere dei Traversi, del qual en forma part, juntament amb les flautistes Silvia Rodríguez, Laura Palomar i Marisa Esparza. Un projecte que vincula l'obra literària d'Isabel de Villena amb la cultura musical del seu temps.
Els conjunts La Morra i Diabolus in Musica van publicar un àlbum al segell Ricercar l'any 2010: un recull de tota l'obra conservada de Johannes Ciconia, compositor italià del segle XIV. Música que presenta una unió entre diversos estils, Ars Nova, Ars Subtilior, i els nous aires que portaria el Renaixement; música profana i també música religiosa.
El doctor Antoni Conejo, professor titular d'Història de l'Art de la Universitat de Barcelona i coordinador de l'encontre científic "Els abrils de l'hospital", ens visita per aprofundir en la història dels hospitals medievals: espais funcionals que donaven resposta a les necessitats de les persones i que ens poden dir molt més del què pensem sobre la seva època.
Una història que data del segle XIV i que sorgeix al món del teatre Noh va ser la inspiració del compositor japonès Toshio Hosokawa. Els esperits de dues germanes, Matsukaze i Murasame, estan atrapats per amor, l'aferrament als desitjos mortals no els deixa trascendir. I un sacerdot les escolta. Ens acostem a aquesta òpera composta l'any 2011.