Arribem al final de la nostra novena temporada amb un reportatge en el qual Carlos Núñez Cortés, pianista i arxiver de Les Luthiers, ens comenta alguns dels instruments que el grup va anar creant al llarg de tots els anys d'activitat. Instruments originals, alguns de ben estrambòtics, la majoria dels quals fets amb materials reciclats. I en la segona part del programa, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens parla d'un instrument seu, una viola de mà molt especial que té nom: Bettina.
La Cristina Alís Raurich ens parla de l'orgue Wanamaker, un instrument enorme, de més de 28.000 tubs, que ha pogut sentir en directe no fa gaire a Filadèlfia, als Estats Units. Més endavant, José Luis Pastor ens explica de quina manera més curiosa va iniciar-se en el món de la guitarra. I, finalment, el professor Xosé Aviñoa comparteix amb nosaltres la seva passió pel piano.
Celebrem 350 programes amb dos bons amics del "Taller". Primerament, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens aproxima la figura d'un dels més grans guitarrers de la història, Enrique García, un madrileny que es va establir a Barcelona, on va poder desenvolupar una tècnica de construcció de guitarres que va crear escola. I en la segona part del programa Jordi Pinto, el director de Casa Parramon, ens parla de Musical Hermes, una publicació nascuda al seu taller i botiga d'instruments fa gairebé 100 anys.
Manuel Alejandro Rangel, un dels més grans virtuosos de maraques veneçolanes de l'actualitat, ens introdueix en aquest instrument i ens parla dels diferents tipus de maraques que podem trobar al seu país, les característiques principals i també de com estan fetes. Més endavant, la Cristina Alís Raurich dedica els seus "Sons llunyans" a Ars Musicae, un conjunt pioner de música antiga creat a Barcelona l'any 1935.
El guitarrista d'Aracena José Luis Pastor ens presenta el seu projecte Vade Mecum. A Millennium of Guitars, que va oferir fa unes setmanes en concert al festival Tiana Antica. Més endavant, Manuel Alejandro Rangel, reconegut intèrpret de maraques veneçolanes, ens parla en un reportatge de la presència de les maraques arreu del món. I, finalment, Jaume Ayats, "El manxaire", ens descobreix, a través de diversos testimonis documentals, l'existència de diverses dones manxaires al llarg de la història.
Dediquem bona part del programa a la 13a Trobada de Trompistes a Catalunya, celebrada a l'ESMUC i al Museu de la Música de Barcelona, entre els dies 26 i 28 d'abril. Sentim, per aquest ordre, entrevistes a Judit Rovira (presidenta de l'Associació Catalana de Trompistes), Toni Romera (Romera Brass), Carles Chordà (solista de trompa de l'Orquestra del Liceu), Cristina Cortès (estudiant), Pepe Reche (trompista i divulgador musical) i Juan Manuel Gómez (solista de trompa de l'OBC). I en els minuts finals, Pep Borràs ens parla de la tasca de recerca i investigació que du a terme sobre els instruments musicals al costat de Pau Orriols, el constructor de Vilanova i la Geltrú.
En aquest programa ens fixem en una figura polifacètica com va ser la de l'orguener i organista Josep Maria Arrizabalaga. El seu llegat es troba dipositat al Museu de la Música de Barcelona. En parlem amb l'orguener Óscar Laguna i amb Marisa Ruiz Magaldi, cap de Col·leccions i Documentació del Museu. I en la part final, el pianer Jaume Barmona i el lutier David Bagué ens parlen d'un piano de manubri que va tornar a sonar per Sant Jordi a la vila de Gràcia. Foto: Sara Guasteví / Museu de la Música de Barcelona.
El violoncel·lista Marc Renau i la pianista Marta Augé formen un duet que porta el nom de Lambert i que té com a objectiu principal recuperar música catalana escrita per a aquesta formació. D'aquí neix el projecte El Violoncel Desconegut. De tot plegat en parlem a la primera part del programa. I després, la Cristina Alís Raurich dedica la secció dels "Sons llunyans" a Guillermo Pérez, un músic català intèrpret d'organetto.
Comencem amb la música de Henry Mancini, interpretada amb quintet de contrabaixos. Més endavant en Marc Oró, tècnic reparador de clarinets, ens parla de com li agrada recuperar instruments que han estat anys en desús i que ja no funcionen. A continuació, el professor d'Història de la Música Xosé Aviñoa ens parla de l'arribada de l'harmònium a Catalunya. I els minuts finals són per a en Jaume Ayats, que ens porta una nova secció d'"El manxaire". Foto: Ticó Música.
Visitem Sant Cugat del Vallès, on viu i té el taller Llibert Ribó, un enginyer d'ofici que ha convertit la seva passió per la construcció d'arpes en una part important de la seva vida. Al llarg de la conversa, sentim músiques d'Arianna Savall, Josep Maria Ribelles, Adriano Sangineto i Anna Amigó.
Vivaldi amb marimbes, per començar. A continuació, el musicòleg i assagista Oriol Pérez i Treviño ens parla de Johann Sebastian Bach i de la curiositat i fascinació del compositor barroc alemany per la sonoritat dels instruments musicals. I, finalment, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens descobreix un instrument amb molta història: una gralla que es conserva al Museu d'Alcover.
La pianista Isabel Fèlix ens acosta la figura i l'obra de la compositora menorquina Margarida Orfila, que ha estat estudiant aquests últims anys i a la qual ha dedicat un enregistrament monogràfic molt interessant. Els minuts finals són per a Jaume Ayats, "El manxaire", que aquesta vegada ens parla de la figura del tambor major, un personatge vinculat al món de les bandes militars.
Jordi Pinto, director de Casa Parramon, la botiga i taller d'instruments més antiga de casa nostra, ens parla de les principals escoles de lutiers que va haver-hi durant els segles XVI, XVII i XVIII repartides per tot Itàlia, així com dels lutiers més destacats. En els minuts finals, la Cristina Alís Raurich ens porta els seus "Sons llunyans", que dedica aquesta vegada a Norbert Rodenkirchen, intèrpret de flautes travesseres medievals. (Imatge: Stradivari, d'Edgar Bundy - 1893)
Enguany celebren 40 anys, i aquesta ha estat una excusa perfecta per descobrir com és l'Orquestra Ars Medica, un conjunt vinculat al Col·legi de Metges de Barcelona, qui en forma part i quin tipus de treball duen a terme. En parlem amb l'Alfons Reverté, el seu director, Santiago Rosales, president i cellista de l'orquestra, i Núria Valdivieso, violinista. En els minuts finals, Jaume Ayats, El manxaire, ens parla d'una de les seves curiositats, l'ànec manxaire.
Xosé Aviñoa, historiador de la música i catedràtic d'aquesta disciplina durant molts anys a la Universitat de Barcelona ens parla dels concerts que Franz Liszt va oferir a Barcelona l'abril de 1845. En els minuts finals, Martí Ruids, artista sonor i investigador, comparteix amb nosaltres la seva passió per Bart Hopkin, dissenyador i inventor d'instruments experimentals.
Ens acostem fins a Sant Esteve de Palautordera per visitar el taller de Joan Martí, constructor i restaurador d'instruments de corda polsada, com clavicèmbals, espinetes i virginals. Després, Carlos Núñez Cortés, pianista i arxiver de Les Luthiers, ens parla de la vinculació i amistat del grup amb Tricicle i també amb Joan Manuel Serrat.
Amb l'ajut de José-Modesto Diago Ortega, autor del llibre "Elise Hall, la 'dama del saxofón'", ens endinsem en la biografia d'una intèrpret de saxo imprescindible per a la història de l'instrument. I en els minuts finals, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens parla de Santos Hernández, un dels més grans constructors de guitarres de la història.
Aquesta setmana ens endinsem en un dels instruments de percussió més fascinants, la marimba, de la mà d'una persona que el coneix molt bé, Dani Guisado, percussionista i constructor de marimbes. Els minuts finals són per a Cristina Alís Raurich i els seus "Sons llunyans", que dedica aquesta vegada a Hanna Marti, una intèrpret de música medieval que s'ha especialitzat a recrear i reconstruir cançons, textos i històries antigues.
Pere Alcon, constructor, reparador i restaurador de flautes travesseres i flautins d'Olesa de Montserrat, ens explica amb tot detall de quins materials estan fetes les flautes travesseres i fins a quin punt aquests materials influeixen en el so de l'instrument. Els últims minuts són per a Jaume Ayats, que torna a aproximar-se a l'univers poètic del Rector de Vallfogona en la seva secció d'"El manxaire".
Aquesta vegada ens acostem fins a Premià de Mar, on viu i té el seu taller en Marc Oró, una de les poques persones del nostre país que es dedica exclusivament a reparar i restaurar clarinets. També en construeix. De tot plegat en parlem en una conversa que ocupa bona part del programa. I en els minuts finals descobrim un instrument molt gros, el contrabaix de Joan Jordi Beumala. (Foto de Juli Ferrer)
El musicòleg i trompista Pepe Reche ens endinsa en la música simfònica de Beethoven per fer-nos descobrir plegats quin paper hi juguen les trompes. A més, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens parla d'un llaüt àrab medieval fet a Egipte al segle XI.
En els primers minuts del programa descobrim com va néixer la primera i única tenora metàl·lica feta per Miquel Puigdellívol, el gran constructor de Mataró. Ens ho explica ell mateix i també Jordi Molina, el seu propietari. Més endavant Cristina Bordas, catedràtica de musicologia de la Universitat Complutense de Madrid, ens explica com un dia va tenir el somni de construir el seu propi clavicèmbal. I els minuts finals són per a Cristina Alís Raurich i els seus '"Sons llunyans", que aquesta vegada dedica al grup de música medieval català Arte Psalentes. Foto: Jordi Molina amb la tenora metàl·lica de Puigdellívol.
El pianista Miquel Villalba ens parla del seu contacte amb la música de Mompou i també de què va suposar per a ell tocar l'instrument del músic, un piano Chassaigne Frères del 1915, fet a Barcelona, que es conserva al Museu de la Música. Més endavant, Jordi Balué Paradís ens explica com a la Xina també hi ha lutiers artesans, no només grans fàbriques d'instruments. Finalment, en Jaume Ayats, El manxaire, ens parla del gran nombre de topònims relacionats amb l'ofici de músic que podem trobar escampats per tot Catalunya, i ens diu que molts els ha pogut localitzar amb l'ajut dels oients del programa. Foto de Sara Guasteví.
Dediquem gairebé tot el programa a Dani Guisado, percussionista i col·laborador de diverses orquestres i formacions instrumentals del nostre país. En Dani, a més d'intèrpret, també construeix, repara i restaura marimbes, xilòfons, glockenspiels, campanes tubulars, cròtals, baquetes, etc.
Comencem amb un vell somni de Salvador Dalí que potser algun dia podria fer-se realitat, l'Orgue de la Tramuntana. Ens en parla l'orguener Albert Blancafort. Més endavant descobrim el vessant arxivístic de Carlos Núñez Cortés, el pianista habitual durant 50 anys del grup de còmics argentins Les Luthiers, que queda palès en el llibre "Memorias de un Luthier", publicat fa uns mesos. I per acabar, Joan Pellisa, el guitarrer de La Fatarella, que aquesta vegada ens parla d'un projecte per reproduir instruments de vent, històrics i tradicionals, aprofitant la tecnologia 3D.
Salva Rey torna al programa per compartir amb nosaltres una troballa: dos ukeleles antics de la seva col·lecció, que demostren la importància que van tenir aquests instruments a casa nostra, sobretot durant la primera meitat del segle XX. Més endavant, en Joan Jordi Beumala ens parla de la seva extensa col·lecció de partitures d'obres per a quartet de saxo. I, finalment, la Cristina Alís Raurich ens porta un instrument medieval, l'orgue de Rutland, a la seva secció dels "Sons llunyans".
Ens apropem fins a Olesa de Montserrat, on viu i té el taller Pere Alcon, constructor de flautes travesseres i flautins. En Pere, que també restaura i repara aquests instruments, s'ha convertit en una figura de referència en aquest àmbit, no només aquí sinó també a nivell internacional. (Foto: Pol Aceña)
Descobrim un piano de taula fet per Gerónimo Bordas de Barcelona a mitjan segle XIX. D'aquest instrument, de com va arribar a les mans del trompista i musicòleg Pepe Reche i de la restauració que n'ha de fer en Jaume Barmona, el pianer de Gràcia, en parlem durant la primera part del programa. Més endavant, Ramon Elias, el lutier d'Altet, ens presenta el ressonador corporal, un instrument de corda amb finalitats terapèutiques. I acabem amb en Jaume Ayats, El manxaire, que comparteix amb nosaltres la seva col·lecció de figuretes del pessebre amb instruments musicals.
Ens apropem de nou fins a Sabadell per descobrir un instrument molt antic que es conserva en molt bon estat. Es tracta d'un dels flabiols que va pertànyer a Miquel Gich i Coll, un flabiolaire mític del segle XIX. Descobrim aquest personatge i també el seu instrument de la mà de Miquel Gich i Viñas, el seu actual propietari, i també de Jaume Nonell Juncosa i Pau Orriols. En els minuts finals, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens parla de tiorbes plegables.
L'organista Juan de la Rubia ens parla d'un projecte nascut en el marc del Festival Espurnes Barroques, l'Orquestra del Miracle, de la qual és el director. Descobrim com és aquest conjunt, quin tipus de músics i instruments l'integren, i també què suposa per a un intèrpret d'instruments de tecla com ell tocar i dirigir alhora. Foto: Marc Trilla.