"The white castle" ha estat el joc de taula més venut de la història de la fira d'Essen, a Alemanya, la trobada del sector més important d'Europa, que s'ha celebrat del 4 al 8 d'octubre. Tot i que s'hi presentaven unes 1.700 novetats, el joc de l'empresa catalana Devir, líder a l'estat espanyol en el sector dels jocs de taula, s'ha situat en el número 1, amb més de 3.000 unitats venudes en diversos idiomes, incloent-hi el català. L'estand de Devir a la fira Spiel d'Essen 2023 (Devir) El seu soci director, Quim Dorca, destaca que Devir fa molts anys que participa a la fira Spiel, per on aquest 2023 han passat prop de 200.000 persones de 85 països diferents; "Personalment, fa 25 anys que vaig a la fira d'Essen, com a companyia en fa 23, i al principi hi anava amb la motxilla i la maleta de vetes i fils intentant vendre què feia la companyia i comprant coses." Líders al web més potent Aquesta xifra rècord es complementa, a més, amb el fet que el portal més important del món de jocs de taula, Board Game Geek, situa "The white castle" al capdavant de la classificació de jocs de l'any i Devir, com la millor companyia del moment. Devir i "The white castle", al capdavant de les classificacions de BoardGameGeek Les classificacions de The Hotness s'elaboren a través de les interaccions amb els seus usuaris, tant jugadors com creadors, productors i altres persones relacionades amb el sector. Dorca explica la importància d'aquest èxit, sobretot per a una empresa com la seva: "Q un cop passada la fira, després que la gent ja hagi fet les seves compres, hagi provat diversos jocs i hagi fet les seves coses estiguem en el número 1 com a companyia i com a joc, per nosaltres és com fer el cim." Un punt d'inflexió Això tindrà conseqüències immediates, diu Dorca, com ara que altres companyies s'interessin pels seus jocs i els publiquin als seus països i que creadors de renom els ofereixin les seves noves creacions perquè les publiquin ells a escala internacional: "Quan els autors tinguin un bon joc, ara vindran a oferir-nos-el a nosaltres abans que a altres companyies internacionals, perquè saben que en tindrem cura, que en farem una bona edició amb un bon llançament i que marcarem un preu correcte. Ara no ens portaran les idees que guardaven en un calaix, sinó les idees noves més bones. I això et dona un avantatge competitiu molt bo, que abans no teníem. Ara podrem triar. El canvi és extraordinari." La disposició del taulell de "The white castle" (Devir) "The white castle" l'han dissenyat Israel Cendrero i Sheila Santos, coneguts com a duet amb el nom Llama Dice. Se'ls coneix internacionalment per altres jocs, com "The red cathedral". El grafisme i les il·lustracions són de Joan Guardiet ("La viña", "Checkpoint Charlie"), que s'ha inspirat en els gravats tradicionals d'estil ukiyo-e, anomenat "estampes japoneses". Com és "The white castle"? El joc se situa dins el gènere anomenat "eurogame", on l'estratègia té molta més importància que l'atzar: "És un joc sense trampa, un repte intel·lectual exigent, i, a més, molt curt. Està preparat perquè duri 9 torns només i entendre'l és relativament senzill. Ara, la diferència entre fer 30 o 150 punts al final de la partida rau en què aprofitis totes les oportunitats que el joc ofereix." L'acció passa en una fortalesa japonesa de l'època feudal on guanya el jugador que ha situat el seu clan més amunt en l'escala social. Per això, cal distribuir jardiners, diplomàtics i soldats de forma estratègica a cada estança de la fortalesa i al voltant dels seus dominis. Els daus tenen un paper important, però no com a objectes d'atzar, sinó d'estratègia (Devir) "The white castle" surt a la venda aquesta setmana en català, castellà, anglès, italià i portuguès. Però, simultàniament, estarà disponible a tot el món gràcies a la cooperació dels socis editorials de Devir, que distribuiran el joc als seus respectius països i en cada un dels idiomes locals.