Resoldre un crim per entendre el mètode científic. Aquesta és la proposta de Repte Experimenta, el programa impulsat per la Universitat Rovira i Virgili per despertar vocacions científiques entre els estudiants de secundària, en què aquest curs ja han participat uns 9.000 joves. Es tracta de Crim Experimenta, una activitat que té un format virtual semblant a un videojoc i que s'organitza a partir d'unes càpsules audiovisuals que els permeten anar seguint la investigació: reben les instruccions per fer els experiments i recullen les proves clau que els permeten resoldre el cas.  Un programa per atreure el públic més jove (Universitat Rovira i Virgili) L'activitat està oberta a centres educatius i famílies, que escullen si volen participar en el concurs que es fa al desembre, coincidint amb la Setmana de la Ciència, o fan l'activitat per lliure en qualsevol altre moment del curs.  L'objectiu d'aquesta edició és resoldre el crim de la Missió Oró, una proposta que la universitat ha creat amb el suport de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i que porta aquest nom en commemoració del centenari del naixement del bioquímic Joan Oró. Els materials per fer els experiments són fàcils d'aconseguir (Escola Sant Gabriel) Entre els 175 centres educatius que hi participen hi ha l'Escola Sant Gabriel de Ripollet, que ja havia participat en les dues edicions anteriors. Per l'Israel Julián, professor de ciències i tutor de primer d'ESO de l'escola, és un projecte molt ben treballat: "Treballen en equips cooperatius de 3 o 4 alumnes i cadascú te el seu propi dossier d'investigació. Ho fem al llarg d'una setmana, i cada dia hi ha una pràctica i una sessió informativa del fonament teòric d'aquesta pràctica, perquè entenguin per què es fan les coses."   Per a la majoria d'alumnes aquesta és la primera vegada que treballen aquests temes, i fer-ho amb una proposta tan ben contextualitzada els ajuda. Són temes que estudiaran al llarg de la secundària, però aquesta activitat els permet una primera presa de contacte: "Més endavant treballem el tema de l'univers i surten les unitats de mesura de l'univers, o els minerals i l'escala de duresa; però ells ja l'han hagut de conèixer per arribar a la conclusió d'algunes de les proves que es trobaven a la investigació." I també els possibilita posar en pràctica el mètode científic: "La majoria dels grups arriben a la conclusió correcta, però, com amb totes les hipòtesis, a vegades no està ben formulada i hi ha errades, que també és interessant i està bé revisar-ho." L'escola impulsa diverses activitats per fomentar la ciència (Escola Sant Gabriel) El projecte aconsegueix que temes amb noms complexos com la llei de Gay-Lussac o les reaccions endotèrmiques i exotèrmiques ho siguin menys, i desperta vocacions científiques entre els alumnes. "A mi la ciència no m'agradava tant, la trobava una mica avorrida, però ara m'agrada més", explica la Dafne. I afegeix la Nagore: "Em semblava una mica rotllo, però ara que he vist que hi ha més maneres d'ensenyar-la, em motiva més." Crim Experimenta convida els participants a difondre les seves investigacions per les xarxes socials fent un vídeo, un pòdcast o un muntatge de fotos. En aquesta edició l'escola Sant Gabriel ha guanyat el premi a l'originalitat per recollir la investigació en una minisèrie de 4 capítols en què han participat alumnes i professors.