Anar a la navegació principalAnar al contingut

Catalunya migdia (Cap de setmana)

Un viatge que ho va canviar tot: 175 anys del primer tren de la Península

El ferrocarril entre Barcelona i Mataró va ser impulsat per l'empresari Miquel Biada, un personatge marcat també pel comerç d'esclaus a l'Amèrica Llatina

Corresponsal de Catalunya Ràdio al Maresme i el Vallès Oriental i Occidental

28/10/2023 - 16.27 Actualitzat 28/10/2023 - 16.27

Un viatge que ho va canviar tot: 175 anys del primer tren de la Península
La primera expedició ferroviària entre Barcelona i Mataró va ser molt celebrada, però també va tenir detractors (Arxiu municipal Mataró - Santi Carreras)

El 28 d'octubre del 1848 va significar un canvi de paradigma de la mobilitat de casa nostra: es va estrenar el primer ferrocarril a la península Ibèrica amb un viatge entre Barcelona i Mataró. Impulsada per l'empresari Miquel Biada, un personatge amb clarobscurs, aquesta ruta que circula vora el mar des de fa 175 anys va significar un abans i un després per a la ciutadania i el comerç de l'època. 

L'expedició inaugural del primer ferrocarril de la Península va causar molta expectació i va ser molt celebrada, tot i que l'anomenat "camí de ferro" també va tenir detractors. La posada en marxa d'aquest nou model de mobilitat va permetre deixar enrere els carros de cavalls i marcar un punt d'inflexió tant per a la societat, com per a l'economia i la cultura. Una revolució que arriba fins als nostres dies, tal com apunta el director de l'Arxiu Comarcal del Maresme, Alexis Serrano:

"La comarca del Maresme no seria la mateixa si no hagués estat pel ferrocarril. El tren ens ha permès, per exemple, formar-nos en escoles, instituts i universitats fora de la comarca. Hi ha molta gent que no hauria pogut estudiar una carrera universitària si no hagués estat pel tren".

La circulació del primer tren entre Barcelona i Mataró va generar molta expectació (Arxiu municipal Mataró - Santi Carreras)

Però com eren els primers ferrocarrils que van connectar Barcelona i Mataró? Ho detalla l'enginyer expert en ferrocarrils Xavier Nubiola:

"La segona classe era la més utilitzada. La gent fins i tot s'empenyia per poder entrar en uns vagons que no tenien ni finestres. Per tant, hi feia molt de fred i hi entrava el fum. La primera classe era la més cara, valia 10 rals i la gent hi anava molt ben vestida. En canvi, la tercera classe era la pitjor: eren vagons de mercaderies adaptats i es coneixien com a ‘cotxes banyera' perquè no tenien sostre i quan plovia s'inundaven".

Nubiola també destaca una de les característiques que durant aquests 175 anys han diferenciat la línia ferroviària Mataró-Barcelona: la proximitat amb el mar.

"És una imatge molt potent: els turistes, quan feien servir la línia, veien un tren que anava pel mar i això sempre ha cridat molt l'atenció. Ha sigut un gran atractiu turístic, però que alhora ens ha portat molts problemes."

 

L'impulsor, Miquel Biada: un personatge amb llums i ombres

Mataroní de naixement, Miquel Biada i Bunyol va emigrar de jove a Maracaibo, Veneçuela, i més tard a l'Havana, a Cuba. Va ser a l'illa cubana on va conèixer l'existència del ferrocarril.

Després d'intentar impulsar, sense èxit, la construcció d'una línia ferroviària a Cuba, va tornar a Catalunya amb la idea d'implantar-hi aquest mètode de transport revolucionari per a l'època. Una obra que no va poder veure mai culminada: va morir mig any abans que el gal·lès Tom Ros fes circular el primer tren entre Barcelona i Mataró.

La figura de Miquel Biada també està marcada pel comerç d'esclaus ("Negrers. La Catalunya esclavista")

La figura de Biada, però, també està marcada pel comerç d'esclaus. Ho expliquen Marta Rovira, consellera de Cultura del Consell Comarcal del Maresme, i el director de l'Arxiu Comarcal del Maresme, Alexis Serrano:

"Miquel Biada té una part incòmoda, molt vinculada a la història del Maresme: la de la gent que va anar a Cuba i va participar en el comerç d'esclaus. Formava part d'un grup de gent que, des d'una posició de privilegi, prenia unes decisions que no encaixen amb els valors d'avui en dia."

"Fa de frontissa entre un món antic i colonial, amb una gran debilitat per la fortuna ràpida que es podia fer a Amèrica, i el món nou, en què aporta un dels elements més moderns que hi pot haver, com és el ferrocarril."

Per celebrar l'aniversari de la posada en marxa del primer tren de la península Ibèrica, aquest 28 d'octubre s'ha recreat el primer viatge d'ara fa 175 anys amb una expedició especial entre l'estació de França de Barcelona i Mataró.