Anar a la navegació principalAnar al contingut

Catalunya migdia

Una norma única per als patinets a tot Catalunya

El Servei Català de Trànsit ha elaborat una ordenança per homogeneïtzar les diferents normatives

Periodista de Catalunya Ràdio

@miqueljarque

03/07/2023 - 15.14 Actualitzat 03/07/2023 - 15.13

Una norma única per als patinets a tot Catalunya
El SCT vol que s'apliquin les mateixes normes a tot Catalunya (ACN/Gemma Sánchez)

Es tracta d'una proposta que el SCT ha fer arribar a tots els ajuntaments catalans, una ordenança model que ajudi a unificar criteris sobre l'ús dels patinets a la via pública.

Circular per les voreres, amb els auriculars posats, sense casc o sense llums són les infraccions més habituals dels conductors de patinets elèctrics. Però no a tot arreu és igual i el Departament d'Interior admet que aquesta disparitat de normatives no ajuda a complir-les.

Per això el SCT ha elaborat un model d'ordenança i l'ha enviada a tots els municipis del país perquè la proposin als plens municipals. L'objectiu és clar i senzill, explica Anna Pintó, subdirectora de seguretat viària del Servei Català de Trànsit:

"El que es pretén és harmonitzar les diferents normatives municipals i ser una guia per als ajuntaments catalans en matèria de vehicles de mobilitat personal perquè les normes siguin iguals, sigui on sigui que circulis en patinet."

La competència de promulgar una única normativa per a tot l'Estat és de la DGT, però mentre no arriba, la responsabilitat recau en cada ajuntament, i això pot generar confusió en els usuaris.

Una norma única per als patinets a tot Catalunya
Un guàrdia urbà multa una usuària a Barcelona (Europa Press)

Al mateix temps, el SCT ha obert una campanya, que durarà fins diumenge, amb les policies locals per controlar les conductes de risc en aquests vehicles de mobilitat personal.

La normativa fixa una velocitat màxima de 25 km/h, però no tothom s'hi ajusta:

"De vegades arriben a velocitats molt elevades de forma il·legal i, per tant, la interacció de conductors de patinets amb els vianants o amb altres usuaris de la via, en cas d'accidents, pot causar conseqüències molt més greus."

Les principals víctimes d'accidents són joves d'entre 15 i 34 anys, que fan servir els patinets elèctrics en els desplaçaments per anar a la feina o a estudiar.

El SCT els demana prudència:

"Han de ser conscients que porten un vehicle i que és un vehicle de motor, que el patinet no és una joguina i, per tant, han de respectar totes les normes de circulació."

En l'última campanya, només a Barcelona i en una setmana del mes de gener, es van multar un miler de conductors.