Es tracta d'una proposta que el SCT ha fer arribar a tots els ajuntaments catalans, una ordenança model que ajudi a unificar criteris sobre l'ús dels patinets a la via pública. Circular per les voreres, amb els auriculars posats, sense casc o sense llums són les infraccions més habituals dels conductors de patinets elèctrics. Però no a tot arreu és igual i el Departament d'Interior admet que aquesta disparitat de normatives no ajuda a complir-les. ? Aquesta setmana coordinem una campanya policial centrada en patinets elèctrics i ciclistes Es controlarà, entre d'altres: ? Ús d'auriculars o mòbil durant la conducció ? Respecte pels senyals i semàfors ? Circulació per zones no permeses ? https://t.co/QHcDSQwf2u#SCT pic.twitter.com/acPr35WHbE Trànsit (@transit) July 3, 2023 Per això el SCT ha elaborat un model d'ordenança i l'ha enviada a tots els municipis del país perquè la proposin als plens municipals. L'objectiu és clar i senzill, explica Anna Pintó, subdirectora de seguretat viària del Servei Català de Trànsit: "El que es pretén és harmonitzar les diferents normatives municipals i ser una guia per als ajuntaments catalans en matèria de vehicles de mobilitat personal perquè les normes siguin iguals, sigui on sigui que circulis en patinet." La competència de promulgar una única normativa per a tot l'Estat és de la DGT, però mentre no arriba, la responsabilitat recau en cada ajuntament, i això pot generar confusió en els usuaris. Un guàrdia urbà multa una usuària a Barcelona (Europa Press) Al mateix temps, el SCT ha obert una campanya, que durarà fins diumenge, amb les policies locals per controlar les conductes de risc en aquests vehicles de mobilitat personal. La normativa fixa una velocitat màxima de 25 km/h, però no tothom s'hi ajusta: "De vegades arriben a velocitats molt elevades de forma il·legal i, per tant, la interacció de conductors de patinets amb els vianants o amb altres usuaris de la via, en cas d'accidents, pot causar conseqüències molt més greus." Les principals víctimes d'accidents són joves d'entre 15 i 34 anys, que fan servir els patinets elèctrics en els desplaçaments per anar a la feina o a estudiar. El SCT els demana prudència: "Han de ser conscients que porten un vehicle i que és un vehicle de motor, que el patinet no és una joguina i, per tant, han de respectar totes les normes de circulació." En l'última campanya, només a Barcelona i en una setmana del mes de gener, es van multar un miler de conductors.