Cada dia, 200 autocars transporten 7.000 empleats de Seat de casa a la feina. És un dels plans de mobilitat d'empresa més complets que hi ha. Descobrim els seus efectes mediambientals i personals per a la plantilla que se'n beneficia.
ESCOLTA-HO ARAPodem entrar al món de la mobilitat elèctrica amb el cotxe de tota la vida? Sí: a través d'un procés de conversió de motor de combustió a motor elèctric. Aquí encara és un procés poc conegut. Per això visitem un taller del Maresme on ho fan, acompanyats de Volt-Tour, associació que promou el vehicle elèctric.
El comerç en línia s'ha disparat, i encara més arran de la pandèmia. Entre el 2020 i el 2024 es preveu que creixi entre un 200 i un 300%. Això fa que s'hagi de regular la distribució. Salvador Alemany (Saba), Ricard Font (FGC) i Xavier Codina (Anthesis Lavola) aporten propostes.
El transport flexible adaptarà el transport públic a la demanda real de cada municipi. Sense línies, ni horaris ni parades, a través d'una aplicació es demanaran i s'assignaran els serveis en qüestió de minuts. A Alella, aquest estiu, se'n farà una prova. Ens ho presenta Aurora Carbonell, presidenta de l'Associació de Municipis per a la Mobilitat i el Transport urbà.
Dos alumnes de grau mitjà del Col·legi Salesians de Sarrià, a Barcelona, han dissenyat un pàrquing per recarregar patinets elèctrics amb energia solar i eòlica i aplicar les energies renovables a la mobilitat sostenible. Èric Santiago i Miguel Murillo ens expliquen el projecte, que els ha fet guanyar el Premi Don Bosco 2021 al millor treball d'investigació en enginyeria.
Mobilitat sostenible al mar. Un sistema de veles rígides redueix el consum de combustible. Bound4blue presenta una resposta al repte global del transport de mercaderies per mar per ser més sostenible. Un dels primers projectes serà per al vaixell Naumon de La Fura dels Baus.
Transportar vi del Penedès i del Llenguadoc-Rosselló cap a Europa en tren. Expliquem com un estudi de la Generalitat avala la rendibilitat i fiabilitat de tendir cap als serveis multimodals, amb el ferrocarril per fer el tram més llarg, en comptes de l'ús tradicional només amb camions. També és més sostenible.
Barcelona formarà part de la xarxa europea de trens nocturns. Una línia unirà Barcelona amb la ciutat suïssa de Zuric al 2024. Descobrim les virtuts del projecte, com a alternativa a l'avió, amb efectes tant medioambientals com de captació de turisme amb Jaume Fàbrega, president de la Cambra de Comerç de Girona.
Pas endavant en la transició energètica al bus. Dotze autobusos que aporten viatgers a Ferrocarrils de la Generalitat passaran de ser dièsel a convertir-se en cent per cent elèctrics. Alguns faran una càrrega ràpida amb energia procedent de la catenària de Ferrocarrils i d'altres es carregaran més lentament a cotxeres durant la nit.
Quin és l'origen dels actuals traçats per on circula Renfe i com ha contribuït el tren, des dels seus orígens, a la mobilitat sostenible. Al principi va crear una nova relació espai-temps. Amb l'entrada a les ciutats, va electrificar les línies. I ara es planteja com un mitjà integrat a un transport multimodal. Ho explica Lluís Ubalde, doctor en Enginyeria de Camins, al llibre "El ferrocarril de la rodalia de Barcelona" (Editorial Efadós).
L'increment del comerç electrònic fa que la flota de vehicles que el distribueix també es posi al dia. Bona part d'aquest parc mòbil s'ha d'adaptar per ser més sostenible. Com hi ajuda l'Àrea Metropolitana de Barcelona?
A partir del 2022, els vehicles amb etiqueta ambiental de color groc no podran circular per la Zona de Baixes Emissions que delimiten les rondes de Barcelona excepte si són de residents. La mesura consta al pla de mobilitat de l'AMB. Quines alternatives s'han d'impulsar per compensar aquesta nova restricció? En parlem amb Pere Sòria, expert en mobilitat sostenible del Clúster d'Energies Eficients de Catalunya.