Qualsevol cosa amb un circuit electrònic porta un microxip. Per tant, milions d'objectes arreu del món necessiten els semiconductors per funcionar. El 80 per cent es fabriquen a Corea del Sud i Taiwan i les factories van tancar quan va esclatar la pandèmia.   El 80% dels microxips es fabriquen a països asiàtics Sectors com el de l'automoció van aturar els encàrrecs de microxips durant la pandèmia perquè les vendes van caure en picat i els semiconductors es van destinar aleshores a ordinadors o tauletes perquè la demanda va créixer molt. Quan el sector de l'automòbil s'ha reactivat, ara no hi ha microxips per a tothom, segons Cristian Castillo, expert en logística, de la UOC.  "Ara hi ha més demanda de microxips que abans de la pandèmia, s'ha reactivat la fabricació d'automòbils i es consumeixen més productes tecnològics a casa. Els fabricants no donen l'abast." I com que la majoria de productes com ordinadors o tauletes es fabriquen a la Xina, tots els semiconductors van cap allà. "La Xina està acaparant pràcticament tota la producció de microxips per a la seva fabricació nacional i això està fent molt de mal a la resta de països. La Xina és la primera fabricant de productes tecnològics."   La Xina acapara tots els xips que pot El problema del transport  A l'escassetat de microxips s'hi ha afegit un col·lapse en el transport marítim. "Durant mesos s'aturen molts enviaments i quan es tornen a activar, no es dona l'abast, i es produeixen colls d'ampolla als principals ports d'enviament i això provoca endarreriments."  "No hi ha prou contenidors per cobrir la demanda i no se'n poden fabricar perquè també falten matèries primeres, com l'acer. Tot plegat és una bola de neu que de cada cop es fa més grossa." Tot plegat posa en evidència que la pandèmia ha trencat algunes baules d'una cadena que comença massa lluny d'Europa, segons Laia Pagès, enginyera industrial i directora executiva d'un hub en recerca i innovació sobre el futur de la mobilitat. "És una cadena amb molta inèrcia, hi ha molt efecte dominó, hi ha molts agents involucrats. Tot això són cadenes globals, no locals. Cal fer fàbriques en altres països perquè s'ha vist clarament que depenem d'Àsia i cal que aquests microxips es fabriquin més a prop."  Falta acer per fabricar contenidors L'impacte a les empreses catalanes.  Segons un estudi de la patronal Pimec, més del 80 per cent de les empreses tenen problemes de subministrament de matèries primeres i components. El ferro, l'acer, l'alumini o el coure són les matèries primeres que han pujat més de preu. Això té un cost per a les pimes catalanes de 200 milions d'euros diaris. Segons Àngel Hermosilla, director d'Economia i Empresa de Pimec, aquesta situació afecta de moltes maneres el teixit empresarial.   "Les empreses tenen una reducció dels seus marges, estan endarrerint comandes, algunes han perdut contractes, sobretot al sector de la construcció, i altres ajornen plans d'inversió, aturen la producció o redueixen plantilles."   Neveres, rentadores, torradores, batedores... tot porta microxips Com ho noten els consumidors? Segons Joan Carles Calbet, president d'ACE, Associació de Comerciants d'Electrodomèstics, pujaran els preus. "Una rentadora porta un microxip, batedores, torradores... entre la manca de xips, manca de components, pujada de preus de les matèries primeres i pujada del transport, tot plegat acaba repercutint en què el preu unitari dels productes està pujant i ho haurem de traslladar al consumidor".   "Estem parlant tranquil·lament d'un increment de preus d'entre un 5 i un 10 per cent." I al sector de l'automòbil, com que s'ha frenat la fabricació, també arriben menys cotxes als concessionaris, segons Jaume Roura, president de la Federació Catalana d'Automoció. "Als concessionaris se'ns estan acumulant les caretes, estem endarrerint els lliuraments. Si abans en una comanda parlàvem d'entre 4 i 8 setmanes depenent d'on es fabricava el vehicle, ara s'està allargant. Depenent del vehicle i la marca, podem arribar a doblar aquest termini."  Els cotxes nous triguen més a arribar als concessionaris   La gran venda de productes electrònics és al Black Friday i al Nadal, i la crisi del microxips, de les matèries primeres i del transport marítim posa en perill que es pugui cobrir la demanda i que els preus siguin tan atractius com els últims anys.