Anar a la navegació principalAnar al contingut

el matí de Catalunya Ràdio

Les empreses que operen trajectes de transport públic interurbà canviaran després de més de 50 anys

L'Autoritat Catalana de la Competència demana que no es prorroguin més els contractes a les empreses actuals per garantir millores al servei

Lara Garcia Giménez

11/03/2025 - 12.56 Actualitzat 11/03/2025 - 13.24

Les empreses que operen trajectes de transport públic interurbà canviaran després de més de 50 anys
Autobús de la línia E12 (ACN)

Els contractes públics de les empreses que operen els trajectes de transport regular interurbà a Catalunya s'hauran de renovar després de més de 50 anys sense canvis en les operadores, segons ha avançat "El matí de Catalunya Ràdio", després d'accedir a un informe de l'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO).

Ara hi ha 51 operadors de transport públic interurbà a Catalunya i la majoria dels contractes van ser adjudicats entre els anys 40 i 70. Les concessions acaben el 2028 i el govern té fins a aleshores per atorgar nous contractes per concurs públic. L'última vegada que es van obrir les licitacions, el 2003, els contractes es van prorrogar 25 anys més, però, ara, la normativa europea impedeix que es continuïn prorrogant.

L'ACCO també exigeix que no s'ajornin més els contractes a les empreses actuals per tal de garantir millores al servei. Roger Loppacher n'és el president i, en declaracions a "El matí", ha explicat que, si es continuen allargant els contractes, el servei es continuarà prestant amb les mateixes condicions que ara i no tindrà marge de millora.

"Si hi ha noves licitacions, el servei pot millorar en qualitat i oferir un millor confort als usuaris i també pot millorar en preu. En definitiva, una nova contractació aconseguirà la millor relació qualitat-preu, sempre que sigui una licitació prou competitiva."

Des de l'ACCO també aconsellen un canvi en el model per evitar que el transport interurbà tingui forma de monopoli: "Les empreses no competeixen entre si perquè cadascuna té el monopoli d'unes línies. Això fa que no s'incentivin millores. Cal valorar la possibilitat de liberalitzar determinades línies".

Queixes dels usuaris del bus E12

Segons dades del Departament de Territori de la Generalitat, 74 milions de viatgers a l'any utilitzen el transport interubà. La conselleria calcula que això podria implicar un volum de negocis d'uns 300 milions d'euros l'any de facturació.

Les 51 operadores actuals treballen en 155 concessions i tenen una demanda superior als 50 milions de viatges anuals. Una d'aquestes línies de busos interurbans és l'E12, entre Barcelona i Vic. Un trajecte que aixeca constants queixes entre els usuaris. A "El matí" han pogut parlar amb alguns d'ells, que lamenten problemes com els retards de la línia:

"Els busos són insuficients, cada dia queda gent sense poder pujar en hora punta. A més, la flota és molt antiga i sovint hi ha avaries a meitat del trajecte."

Per incidències com aquestes, des de l'ACCO insten la Generalitat a no esperar fins a l'últim moment --al 2028-- per fer les noves adjudicacions. "El límit per fer les licitacions és el 2028, però això no vol dir que no es puguin començar a fer abans", ha especificat Loppacher.

El president de l'entitat adverteix que si es tornessin a prorrogar els contractes, com ha passat anteriorment, contemplen "recórrer la decisió davant dels tribunals per incompliment de la normativa europea". Tot i això, no creuen que la Generalitat tingui aquesta possibilitat damunt la taula.