La campanya Catalangate està darrere la venda de samarretes i marxandatge a xarxes?
Carlos Baraibar
Subdirector de "La tarda de Catalunya Ràdio" i responsable de "Fets o fakes"
@carlosbaraibarDesprés que la setmana passada es fes públic el CatalanGate, la denúncia per part de 65 persones que havien estat víctimes d'espionatge mitjançant el programa Pegasus, en les darreres hores s'ha activat un compte de Twitter que ven samarretes amb lemes relacionats amb aquest cas.
La matinada de dimecres a dijous s'ha activat un compte @BotigaCatGate que ha penjat un tuit per vendre samarretes amb el lema "CATALANGATE Ens estan vigilant":
A consulta del "Fets o fakes", Òmnium Cultural, una de les entitats impulsores de la campanya CatalanGate per donar a conèixer aquest cas, juntament amb els partits implicats i l'ANC, nega que aquesta iniciativa tingui res a veure amb ells.
Poc després, el compte oficial de la campanya ho ha explicat a xarxes:
Qui ha activat aquest web de marxandatge?
El web al que redirigeix aquest tuit per comprar samarretes, latostadora.com, és un marketplace on qualsevol hi pot pujar els seus dissenys però no és responsable dels dissenys.
En el web només s'hi pengen dissenys i latostadora.com ofereix els suports (samarretes, tasses, bosses), la impressió, la distribució i l'atenció al client. En aquest cas, l'usuari que ha penjat aquests dissenys és 'laforcadelagent' i des de latostadora.com no poden facilitar qui hi ha al darrere per respecte a la Llei de Protecció de Dades.
Aquest usuari ja es va activar també el 30 d'agost del 2021 per vendre en aquell cas samarretes de Tsunami Democràtic, advertint, però, que no era un merchandising vinculat al Tsunami.
Per tot plegat, podem dir que aquest web i compte de Twitter que ven marxandatge del CatalanGate és FAKE o, com a mínim, no és un compte relacionat amb la campanya engegada per Òmnium i altres entitats.
D'on surt la campanya Catalangate?
La campanya Catalangate apareix el dia 19 d'abril coincidint amb la publicació de la revista The New Yorker del reportatge sobre el cas d'espionatge a 65 persones vinculades amb el procés independentista a Catalunya.
En el moment de la publicació del cas, molts usuaris van criticar el fet que la campanya estigués ja preparada, amb entitats com Òmnium Cultural i altres víctimes de l'espionatge al darrere, que fins i tot havien preparat vídeos per difondre i denunciar aquest espionatge polític, suposadament a càrrec de l'estat espanyol.
En aquest context, l'aparició d'una campanya de marxandatge a càrrec d'aquesta mateixa campanya era plausible, tot i que ja havia començat a generar moltes crítiques que acusaven els impulsors de frivolitzar amb un assumpte com aquest. Per això el "Fets i fakes" considera rellevant explicar que la iniciativa no està vinculada amb la campanya iniciada el 19 d'abril.