La confusió regna (encara més) a Twitter després de la desaparició i el retorn dels tics blaus
Carlos Baraibar
Subdirector de "La tarda de Catalunya Ràdio" i responsable de "Fets o fakes"
@carlosbaraibar- TEMA:
- Xarxes socials
La matinada d'aquest dimarts Elon Musk, el propietari de Twitter, ha confirmat el que molts temien: que els tuits dels comptes verificats, els que tenen el vist blau al costat del nom de perfil, tindran prioritat:
Tot i que encara no és clar què voldrà dir això exactament, el periodista de TV3 expert en tecnologia i col·laborador de "La tarda de Catalunya Ràdio" Toni Noguera apunta una possibilitat:
"El més probable és que confirmi l'anunci que ja havia fet anteriorment que només els comptes verificats, és a dir, els que tenen la marca blava, apareixeran al timeline per defecte dels usuaris de Twitter, el 'Per a tu'. Els que no la tinguin, veuran molt reduïda la visibilitat dels seus tuits."
El problema amb els tics blaus és que, des de divendres passat, ningú no sap ben bé qui pot tenir aquesta marca i qui no pot tenir-la.
Els últims dies Twitter ha retirat la credencial a milers de comptes fins ara verificats i, davant les queixes, n'ha tornat algunes, però no és gens clar amb quin criteri.
De moment, el que és clar és que el certificat de verificació que garantia un mínim de seguretat i veracitat a Twitter s'ha convertit ara en un element de confusió i soroll que resta utilitat a aquesta xarxa social.
El desori del distintiu blau
El 21 d'abril es consumava l'anunci d'Elon Musk i els comptes verificats (senyal que Twitter havia verificat qui eren i havia comprovat que no eren cap compte fals) perdien aquest distintiu. A partir d'aquell moment, només el podria tenir qui pagués 8 dòlars al mes, 1.000 dòlars en el cas d'empreses.
Aquest moviment de Twitter, aparentment pensat per fer la companyia econòmicament viable, suposava una gran amenaça: ara qualsevol podria pagar 8 dòlars al mes i fer-se passar per un govern, una ONG, una personalitat, un periodista, i gaudir d'aquest distintiu, que molts usuaris encara identifiquen com a marca de credibilitat, el que certifica que ets qui dius que ets.
Immediatament, aquest risc es va fer evident, per exemple, al Sudan. Enmig dels combats entre dos bàndols que estan provocant centenars de morts i la fugida dels ciutadans occidentals, algú va generar un compte fals d'un dels dos grups en combat, va comprar la verificació i va fer un tuit en què anunciava la mort del seu general:
Aquest fet era fals, el general en qüestió no havia mort. El tuit es va convertir ràpidament en un exemple evident dels riscos de generar comptes falsos que, a més, tinguin el vist blau de verificat: molta gent va donar per bo el tuit i es va creure que estava llegint l'anunci en un compte oficial.
La revista Vice assegura que quan s'han posat en contacte amb el Departament de Comunicació de Twitter perquè comentessin aquest cas, la resposta de la companyia ha estat l'emoticona de la caca amb ulls.
Els tics blaus tornen, la confusió es manté
Després d'aquesta polèmica i les protestes de molts usuaris, Twitter ha rectificat a mitges i ha començat a retornar les marques blaves a algunes celebritats o comptes amb molts seguidors.
De fet, algunes personalitats com Stephen King no van perdre mai aquesta marca i es van veure obligades a explicar que no estaven pagant. Elon Musk, aleshores, va assegurar que era ell qui pagava pel vist de King a més del de LeBron James i William Shatner.
De tota manera, a dia d'avui encara no és clar a qui s'ha retornat el vist blau i a qui no. De fet, el criteri és tan aparentment aleatori que s'han retornat els certificats de verificació a comptes de persones mortes com l'expresident de Veneçuela Hugo Chávez o el periodista saudita Jamal Khashoggi, assassinat a Turquia.
Més opcions per obtenir diners
Al timeline de Twitter també han aparegut en els últims dies unes etiquetes violeta on es pot llegir "subscriptor". Això indica que aquella persona està subscrita al compte al qual està fent comentaris.
Aquesta opció ha de servir perquè creadors de continguts puguin oferir contingut exclusiu per als seus subscriptors per 5 dòlars al mes.
El mateix Musk ha mostrat l'opció i ha deixat veure que té 24.000 subscriptors.
Marques de tots els colors
En les últimes hores han aparegut també nous tics de color gris. En aquest cas són els que la xarxa atribueix als comptes d'institucions o organismes oficials, com per exemple el president dels Estats Units.Conclusió: confusió
Sigui com sigui que acabi aquest assumpte, el cert és que a hores d'ara Twitter és una xarxa molt més insegura que abans que la comprés Elon Musk.
El magnat, que assegura que la vol convertir en un símbol de la llibertat d'expressió, va fer fora milers de treballadors, i el mal funcionament de la plataforma en els últims mesos l'està convertint en una eina no només menys útil, sinó també més perillosa, on cada dia és més fàcil mentir i més difícil distingir el que és cert i el que és real.
- ARXIVAT A:
- Xarxes socials Tecnologia Internet