No, Coca-Cola no ha perdut diners per culpa del gest de Cristiano Ronaldo
Fets o fakes

No, Coca-Cola no ha perdut diners per culpa del gest de Cristiano Ronaldo

El jugador portuguès va retirar dues ampolles en una roda de premsa però això no ha afectat el valor en borsa ni els guanys de la companyia

Enllaç a altres textos de l'autor Carlos Baraibar, subeditor del "Catalunya migdia" i responsable de "Fets o fakes"

Carlos Baraibar

Subdirector de "La tarda de Catalunya Ràdio" i responsable de "Fets o fakes"

@carlosbaraibar
Actualitzat

El 14 de juny, en una roda de premsa de l'Eurocopa, el portuguès Cristiano Ronaldo va retirar dues ampolles de Coca-Cola de sobre de la taula, on estaven col·locades perquè la marca és patrocinadora principal de la competició.

Després d'aquest gest, que es va fer viral, s'ha estès la creença que Coca-Cola ha perdut milers de milions d'euros a conseqüència del que va fer Cristiano. Ara bé, no és cert que la companyia hagi perdut diners per culpa d'aquest gest, com t'expliquem a continuació.


El valor de les accions de Coca-Cola

És cert que durant el dilluns 14 de juny les accions de Coca-Cola van perdre un 1,09% al final de la sessió de la borsa de Nova York, la qual cosa suposa una pèrdua de valor de la companyia d'uns 2.500 milions. Durant el dilluns, la baixada va arribar a ser de l'1,17%, una pèrdua de valor d'uns 4.000 milions d'euros.

Evolució del preu de l'acció de Coca-Cola el 14 de juny de 2021

Ara bé, que aquesta pèrdua de valor sigui "per culpa" del gest de Cristiano és fals.

D'entrada, el gest de Cristiano va ser a les 9.40 h (hora de Nova York), per tant la borsa de Wall Street havia obert feia 40 minuts i durant aquesta estona les accions ja estaven baixant. 

A banda d'aquesta dada incontrovertible, segons l'analista financer Jaume Puig, director general de GVC Gaesco Gestión, cal saber quin és el valor de la companyia per posar context a aquest descens del voltant de l'1%.

Segons Puig, el valor total de Coca-Cola és d'entre 230.000 i 240.000 milions de dòlars. Per tant, una fluctuació d'al voltant de l'1% és normal i poc significativa en una jornada borsària. 

"Per a una empresa d'aquest volum, una caiguda només és significativa quan està per sobre del 6%-10%. Una fluctuació de l'1% és massa poc per establir una relació causa-efecte."

És veritat que el gest de Cristiano es va fer viral durant el migdia i la tarda de dilluns, hora europea, i va coincidir així amb la obertura a Wall Street però també és cert que Coca-Cola és una companyia amb inversors arreu del món, sobretot als Estats Units i Àsia, on la figura de Cristiano no té tanta influència com a Europa. 

De fet, segons Puig, les accions de Coca-Cola van tocar un màxim històric el 4 de juny passat amb un valor per acció de 56,24 dòlars. En els dies posteriors, aquest preu va anar baixant i divendres 18 de juny, sense cap gest de Cristiano, van arribar a caure fins els 53,77 dòlars.

Aquest rècord de cotització, segons el director de GVC Gaesco, deixa clar que Coca-Cola té una cotització sòlida i que fins i tot és un valor refugi per als inversors, que difícilment canviaran de parer per un gest publicitari.


Ha tingut efectes en la imatge de Coca-Cola?

Segons Marc Menchén, director de 2Playbook i expert en màrqueting esportiu, el gest de Cristiano fins i tot podria haver tingut un efecte positiu en la marca i perjudicar finalment la UEFA, que és qui organitza la competició:

"La realitat és que estem parlant de Coca-Cola més que mai i els futbolistes queden retratats com a egoistes. El problema el té la UEFA perquè si els seus jugadors segueixen fent això, Coca-Cola pot demanar una rebaixa del que paga."

Pel que fa a l'impacte a mitjà o llarg termini sobre els ingressos o les vendes de Coca-Cola, Jaume Puig recorda que ja fa molts anys que la marca ha creat i invertit en begudes i productes que van en la línia de reduir el consum de sucre i que els inversors saben perfectament on posen els seus diners.

L'analista creu que si Coca-Cola tingués un problema per la mala premsa de les begudes ensucrades, no hauria marca màxims històrics aquest mes de juny.

"Els grans inversors no deixaran de tenir accions d'aquesta companyia a la seva cartera per res que pugui fer Cristiano Ronaldo. És un gest molt mediàtic però que a l'inversor no li diu res de nou."

Finalment, ja hi ha altres marques mirant de treure rèdit publicitari del que va fer Cristiano Ronaldo. Ikea Canadà, per exemple, ha anunciat una ampolla buida per reomplir i li ha posat el nom del jugador portuguès.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by IKEA Canada (@ikeacanada)

Anar al contingut