Què en sabem de la vaga de transportistes i com pot afectar els supermercats?
Diversos àudios de WhatsApp aconsellen que s'acumuli benzina i productes de primera necessitat, però els convocants de l'aturada són minoritaris i no hi haurà desabastiment
Carlos Baraibar
Subdirector de "La tarda de Catalunya Ràdio" i responsable de "Fets o fakes"
@carlosbaraibarDurant les últimes hores han corregut per WhatsApp diversos àudios alertant que a partir de dilluns faltarà gasolina i altres articles als supermercats perquè hi ha convocada una vaga de transportistes.
En aquests àudios, les persones que parlen no diuen el seu nom però s'identifiquen com a transportistes. Asseguren que a partir de dilluns faran vaga per protestar contra els preus del combustible i, en alguns casos, avisen que les aturades comportaran aldarulls i l'acció de piquets arreu.
Aquest avís està provocant que molta gent estigui anant al supermercat a comprar per no trobar-se sense determinats productes. A les xarxes socials s'han multiplicat els comentaris i les fotos en aquest sentit.
Aquesta histèria per buidar els supermercats just quan els preus estan més disparats. No sé si és manca de coneixements de la població en general sobre economia bàsica, màrqueting o manipulació mental. ? https://t.co/lYTkh2aZ0o
aniol ? (@aniol) March 11, 2022
Hi pot haver desabastiment als supermercats?
L'AECOC, l'Associació de Fabricants i Distribuïdors, nega rotundament que hi hagi risc de desabastiment. Altres cadenes de supermercats com Caprabo, Condis o Bonpreu també ha assegurat a Catalunya Ràdio que no hi haurà cap mena de problema d'abastiment als seus supermercats.
Hi haurà vaga de transportistes a partir del dilluns dia 14?
Les principals organitzacions no donen suport a la vaga però alguns transportistes avisen que s'hi sumaran a títol individual.
L'única organització que manté que hi ha una aturada indefinida convocada a partir de dilluns és la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport, una entitat que representa els petits i mitjans transportistes i que és d'àmbit espanyol.
El portaveu d'aquesta organització, Manuel Hernández, assegura que l'aturada tindrà un seguiment massiu a partir de dilluns. Segons explica, agrupen petits transportistes i no formen part de les principals organitzacions de transportistes, de qui asseguren que només representen la patronal i les empreses comercialitzadores, no els conductors dels camions.
Divisió a l'hora de sumar-se a la vaga
Per contra, altres organitzacions de transportistes com la Federación Nacional de Asociaciones de Transporte de España (Fenadismer), el Gremi de Transports i Logística de Catalunya, la Confederació Empresarial del Transport per Carretera de Catalunya (CETCAT), l'Associació General d'Autònoms-Pymes Transportistes de Catalunya (AGTC) o la Confederación Española de Transporte de Mercancías (CETM) no donen suport a l'aturada convocada.
Aquestes organitzacions estan representades al Comitè Nacional del Transport per Carretera, que és l'organisme oficial d'interlocució entre el sector i el Ministeri de Transports.
La Plataforma Nacional en Defensa del Transport, en canvi, no en forma part i assegura que el Comitè Nacional no és representatiu de les necessitats del sector. Carlos Folchi és el secretari general a Catalunya de la Federació Espanyola de Transport (Fenadismer):
"Creiem que en aquest moment la solució no és l'aturada immediata del sector sinó demanar a les administracions que prenguin mesures excepcionals davant la situació, que també és excepcional."
El Comitè Nacional ha assegurat també que no dona suport a l'aturada tot i que manté les seves reivindicacions de millores en el sector acordades i recollides en el Reial Decret Llei 3/2022 i demana fer-les efectives. De fet, des de la Confederació d'Empresaris de Transports per Carretera a Catalunya, el seu president, Eduard Ayach, feia aquest avís:
"Com a sector nosaltres tenim clar que si no podem repercutir el cost del combustible no es podran seguir fent determinats viatges."
De fet, hi ha transportistes que, tot i formar part de les grans organitzacions que no se sumen a l'aturada, han decidit participar-hi. És el cas de la Patrícia:
"Dono suport a l'aturada perquè no puc assumir el cost. Necessito que es reguli el preu del gasoil, que es millorin les condicions de pagament... que es faci alguna cosa ara, no d'aquí dues setmanes."
El preu de la gasolina està pujant de manera desorbitada des que va començar la invasió d'Ucraïna. Dijous, omplir un dipòsit de 50 litres costava uns 92 euros si era de gasolina i uns 87 si era de gasoil, entre 21 i 23 euros més que fa un any. Un trailer pot arribar a portar un màxim de 1.500 litres al seu dipòsit.
Aquest divendres hem sabut que la inflació s'enfila fins al 7,4% al febrer a Catalunya, segons les dades definitives de l'IPC que acaba de fer públiques l'Institut d'Estadística espanyol. És la taxa més alta en gairebé 36 anys.
Falten camioners: un problema crònic
Els últims estudis diuen que falten 16.000 transportistes a tot l'Estat, segons el Gremi de Transport i Logística de Catalunya. Transportistes espanyols marxen a països com Alemanya, on tenen millors condicions i salaris, i alhora, les empreses d'aquí contracten conductors estrangers en origen.
Però no és només un tema de sou i d'horaris, sinó de captar gent. L'edat mitjana dels conductors va pujant, mentre que els joves no s'hi volen dedicar. El govern vol revertir-ho i per això, el novembre passat, va anunciar que amplia l'oferta educativa en aquest sector.
L'únic lloc de Catalunya on actualment es pot estudiar un cicle de grau mitjà de conducció de vehicles de transport per carretera és l'institut d'FP de Vic. La formació està disponible des de fa quatre anys però enguany només s'han omplert la meitat de les places que s'ofereixen.
D'altra banda, s'hi suma l'elevat cost per treure's el carnet C que permet portar camions i que oscil·la entre els 9.000 i els 10.000 euros.
- ARXIVAT A:
- ConsumNotícies falses