Els immigrants condicionen els resultats de l'informe PISA, com havia dit la Generalitat?
La Generalitat ha assenyalat en un primer moment que el col·lectiu està sobrerepresentat a l'informe, però les dades dels nadius també són dolentes
Oriol Pujadó
Periodista de la secció de Societat de Catalunya Ràdio
Els resultats de l'últim informe PISA, que recullen l'impacte de la pandèmia, mostren una patacada en el rendiment dels alumnes de 15 anys en les tres matèries que s'analitzen --matemàtiques, ciència i lectura-- en la majoria de països. La majoria obtenen pitjors resultats que en l'edició anterior i només 31 dels 81 països analitzats aguanten.
Catalunya se situa per sota de la mitjana de l'OCDE i cau tres vegades més que el conjunt d'Espanya. Davant la caiguda general, PISA atribueix els resultats als efectes del confinament i el tancament d'escoles, però també apunta que l'ús dels mòbils per a activitats d'oci pot despistar els estudiants i sovint s'associa a pitjors resultats.
Des del govern, confirmen que les dades no són bones, però en un primer moment han atribuït part dels descens a la complexitat de l'alumnat català respecte al d'altres comunitats autònomes. Ignasi Garcia Plata, secretari de Política Educativa del departament, assegurava que a Catalunya arriba molt alumnat immigrant i hi ha moltes famílies en situació de pobresa, i que estaven sobrarepresentats a la mostra.
"En les proves del 2018 l'alumnat immigrant representava el 14% dels que les havien fet, i, en canvi, a les proves PISA d'ara és un 24%. Aquest és un fet diferencial a la resta de comunitats i de països."
Un argument, però, que no comparteix l'assessora en polítiques educatives de l'OCDE i directora de equip Global Teaching. Anna Pons ha assegurat al "Catalunya migdia" que les dades mostren que si s'exclou la població immigrant de l'anàlisi els resultats també són dolents.
"El rendiment mitjà del nadiu català en matemàtiques és de 484 punts. Unes dades que es queden molt per sota del rendiment mitjà d'altres comunitats com, per exemple, Madrid o Castella i Lleó. Les agafem per on les agafem, les dades de Catalunya son mediocres."
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha reconegut que les dades són dolentes i que no hi ha excuses.
L'educació és una prioritat del govern. Vam començar el curs amb més mestres que mai i reduint les ràtios. Però és evident que l'informe PISA és dolent, sense excuses👇🏻
Pere Aragonès i Garcia 🎗 (@perearagones) December 5, 2023
En una entrevista al Telenotícies, la consellera d'Educació, Anna Simó, ha assegurat que Catalunya "encapçala el ranquing de pobresa infantil a tot l'Estat i que això no és de franc". Simó també ha insistit que, en resultats de proves de competències del 2023 s'està veient una millora en els resultats que caldrà veure si es consolida.
Què diuen les dades?
L'informa PISA a la pàgina 108 publica la taula dels resultats mitjans dels alumnes de totes les comunitats espanyoles diferenciant entre nadius i immigrants. PISA considera un alumne immigrant aquell que és nouvingut al país i també aquells que ja hi han nascut però els seus pares son immigrants. Si bé és cert que els resultats són de mitjana un 10% inferiors en l'alumnat immigrant, les dades dels nadius a Catalunya tampoc són bones. L'alumnat nadiu està per sota de la mitjana espanyola en lectura i es situa just en la mitjana en matemàtiques i ciència.
Els resultats globals cauen
Segons Anna Pons, a nivell global s'ha vist una caiguda en els resultats de quinze punts. Aquest informe PISA és el primer des del 2018, per tant, és el primer que reflecteix els efectes de la pandèmia. Aquesta, segons Pons, seria una hipòtesi possible per explicar aquests resultats però també remarca que hi ha països que han millorat xifres tot i estar també afectats per aquesta causa.