La Marató de TV3 és l'acció de responsabilitat social més important de 3Cat i es gestiona mitjançant la Fundació. Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio són els dos mitjans d'aquest projecte solidari que té per objectiu recaptar donacions, destinades a finançar la investigació de malalties que no tenen una curació definitiva.
La Marató fa, a més a més, una important feina de sensibilització de la població catalana respecte a aquestes malalties i a la necessitat de potenciar la recerca científica per prevenir-les i/o curar-les. Per a La Marató és tan important la recaptació de diners com la divulgació científica, la conscienciació i l'educació de la societat en la cultura científica.
Des de l'any 1992, el programa s'emet per TV3 el diumenge anterior a la setmana de Nadal. Catalunya Ràdio hi participa de manera ininterrompuda, des de l'inici, i en les darreres edicions ha incorporat una programació especial que enllaça amb l'emissió de TV3. La Marató lidera les audiències i la xifra de donatius, i s'ha consolidat com un dels programes de més èxit en la seva especialitat de tot el món.
Les donacions, que des de l'inici superen els 160 milions d'euros, han servit per finançar centenars de projectes d'investigació d'excel.lència en els principals hospitals i centres de recerca biomèdica de Catalunya.
La Fundació La Marató de TV3, a través del patronat i la comissió assessora científica, fa pública la malaltia a què es dedicarà cada edició i la distribució dels fons als projectes seleccionats. la Fundació també coordina les campanyes de sensibilització, divulgació i difusió social de La Marató i organitza tota l'operativa de recepció dels donatius, entre altres accions dutes a terme durant l'any.
Els resultats de les diferents edicions de La Marató han demostrat la capacitat de convocatòria d'aquesta iniciativa, així com la disposició de la societat catalana d'aplegar-se en un acte solidari. La reacció de la població és tan exitosa per la quantitat de diners recaptats com pel nombre de ciutadans (més de 3.000 voluntaris) i empreses que es mobilitzen per la causa. Els primers col·laboren amb les donacions i la mobilització, organitzant més de 3.000 actes en suport de La Marató. El món empresarial aporta el seu treball, els seus productes i serveis o les seves donacions i fa possible que el total dels fons recaptats es destini a sensibilització i recerca.
La Marató representa l'essència de la RS amb el referent de l'acció social, la mobilització ciutadana, el voluntariat, la solidaritat i la gestió transparent.