L'equip de l'ISGloblal recorda que la contaminació perjudica l'aprenentatge dels nens
Fa dies que els habitants de la costa afectats per les ventades tenen la sensació que no hi ha contaminació, i de fet és així. En canvi, intermitentment, hi ha matins que a la plana de Vic o al Pla de Lleida l'estancament afavoreix les boires però també uns nivells una mica més alts de contaminants.
Recupero avui una notícia en aquest portal informatiu que considero fonamental. Els nens de les escoles amb més contaminació tenen la seva capacitat d'aprenentatge sensiblement alterada a la baixa, a diferència dels escolars de recintes menys exposats a la contaminació, especialment del trànsit.
El prestigiós ISGlobal Barcelona (Institut de Salut Global Barcelona), és un equip de científics de moltes nacionalitats i multidisciplinari.
Recorda que:
La contaminació atmosfèrica provoca 7 milions de morts a l'any: una vuitena part del total mundial de morts.
S'espera que l'any 2050 gairebé el 70% de la població mundial visqui en zones urbanes.
Les ciutats poden evitar el 20% de les morts prematures amb una millor planificació urbana i del transport.
Un estudi recent mostra que la contaminació del trànsit altera la connectivitat cerebral dels escolars.
Les polítiques que fomenten el transport actiu (a peu i en bicicleta) han demostrat produir importants beneficis per a la salut.
Anar a peu, en bicicleta, en transport públic o utilitzar cotxes amb 0 o baixes emissions ha de ser un objectiu clar però, també i sobretot, els ajuntaments han de tenir la consciència que aquest estudi és seriós i contundent, no pas publicat per a una revista de safareig. Les restriccions del trànsit al voltant dels centres educatius, que ja preveu el pla d'actuació per a la millora de qualitat de l'aire de la Generalitat de Catalunya, són imprescindibles. Aquest és un pla pioner a l'estat espanyol.
En l'informe s'ha analitzat 2.897 alumnes de Primària, entre 7 i 10 anys, de 39 escoles de Barcelona i Sant Cugat del Vallès. Segons els seus autors, el cervell d'un nen és especialment vulnerable, perquè està en desenvolupament, la contaminació dels vehicles l'afecta i l'intoxica, i tot això pot tenir conseqüències en el rendiment escolar i en el seu comportament.
S'han analitzat tres paràmetres: la memòria de treball, que és la que permet retenir dades molt breument; la memòria superior de treball, que permet retenir dades més complexes, i l'atenció.
"Els nens que assisteixen a escoles amb nivells alts de contaminació tant a la classe com al pati van experimentar un menor creixement de les funcions cognitives essencials per a l'aprenentatge del 7% anual, davant l'11 % a les escoles menys contaminades", ha explicat l'investigador que ha dirigit l'estudi, Jordi Sunyer. En aquest sentit, Sunyer sosté que el fet que una escola estigui situada prop de carrers amb molt trànsit "pot tenir conseqüències en el rendiment escolar i el comportament" dels alumnes.
El mapa és molt eloqüent. Dues ciutats afectades clarament per la contaminació del trànsit com Barcelona i Sant Cugat tenen les afectacions més clares en les escoles dels centres més contaminats per les partícules i els òxids de nitrogen derivats del trànsit, mentre que les més perifèriques i amb nivells de trànsit inferiors o condicions orogràfiques que faciliten la dispersió dels contaminants són les menys perjudicades.
És una prioritat respectar la salut de les persones i també progressar en la mitigació del canvi climàtic.