Teresa Ribera: no a l'abús de les grans companyies ni al "no vull res al meu territori"
- TEMA:
- Meteorologia
A cavall del divendres 22 de març, Dia Mundial de l'Aigua, i dissabte 23 de març, Dia Meteorològic Mundial, Teresa Ribera, vicepresidenta del govern espanyol i ministra de Transició Ecològica, ens convida al seu despatx per tal que li puguem plantejar una bateria de preguntes sobre l'emergència climàtica, l'energia, la mobilitat i els tràmits administratius que se'n deriven, a més, també, dels residus.
ENERGIA
La ministra ens explica que necessitem les renovables, que són la millor solució amb diferència. Implantar-les és una qüestió prioritària i hauria de ser un procés més simple i ràpid. Ara bé: "no hi pot haver abús, com ha passat fins ara en alguns casos, per part de les grans corporacions ni tampoc es pot permetre el 'no vull res al meu territori'".
Actualment, a causa de la implantació massiva de renovables, els preus al mercat majorista són de zero euros en alguns moments del dia. Comenta que s'està treballant per posar en marxa petits ajustos per adaptar el mercat, però confia que la implantació de l'emmagatzematge d'energia ajudarà a equilibrar-ho. Apunta que el 2024 i el 2025 són anys en què es premerà l'accelerador notablement en molts projectes i en què es consolidarà l'emmagatzematge renovable.
SIMPLIFICACIÓ DE TRÀMITS
Una de les crítiques més habituals cap a les administracions és que els processos per tirar endavant projectes que a causa de l'emergència climàtica haurien de ser més àgils són feixucs. Reconeix que l'administració necessita més múscul.
MOBILITAT
L'electrificació del transport és prioritària. El pla Moves III ha estat important per afavorir-la, però confessa que la poca agilitat i la saturació de l'administració no hi han ajudat. En aquest sentit, deixa clar que és conscient d'aquests entrebancs i recull el sentiment de les empreses automobilístiques i dels usuaris finals. El dia 31 de juliol acaba el pla actual i no pot avançar canvis que, reconeix, potser podrien arribar per tal d'evitar el coll d'ampolla burocràtic que fa retardar molts mesos el cobrament dels ajuts.
També té clar que les etiquetes d'emissions dels cotxes de la DGT van ser molt útils en el seu moment i ho continuen sent, però caldrà actualitzar-les.
Defensa que no tot passa, lògicament, pel cotxe, però, tot que ho insinua, no deixa clar si hi haurà mesures d'ajut en l'àmbit de la bicicleta, com beneficis fiscals o, fins i tot, incentius directes perquè la gent vagi a treballar amb bicicleta, com ja fan en alguns països europeus.
RESIDUS
És la gran assignatura pendent, reconeix. Té clar que hi ha molts deures per fer, atès que som una societat voraç, i situa les millores que convé posar en marxa basades en tres punts els pròxims mesos i anys. Posa èmfasi en com es dissenyen segons quins materials, en com es combinen entre ells per facilitar-ne el reciclatge i en la informació i la comunicació que arriba al consumidor final, que ha de ser molt clara i completa.
Mitigar l'escalfament global i l'emergència climàtica i adaptar-s'hi passa per activar, amplificar i estendre a totes les administracions i la societat les eines necessàries per abordar petits canvis, però sobretot canvis profunds i estructurals, que requereixen una quantitat de recursos ingent. Al planeta i, especialment, a Europa, l'economia verda i la revolució verda que n'ha derivat han arribat per quedar-se i són imprescindibles per facilitar aquesta mitigació i adaptació a què fèiem referència.
- ARXIVAT A:
- Meteorologia Crisi climàtica