Aquestes són les set categories que competeixen en el Dakar
La nova edició de la competició més dura de raid reunirà set disciplines que desafiaran les dunes i els terrenys més difícils del món, amb una baixa significant
La nova edició del Ral·li Dakar comptarà amb set categories de vehicles a l'Aràbia Saudita, que hauran de superar les dunes i els terrenys més exigents del planeta. Considerada una de les competicions més dures del món del raid, aquesta aventura posa a prova la resistència, l'habilitat i la capacitat de navegació dels participants.
Tot i això, hi haurà una baixa destacada, ja que no hi correran quads. Aquest fet marca un canvi en la competició, perquè els quads havien estat una part habitual del Dakar durant la seva història.
Les categories del Ral·li Dakar
El Dakar 2025 presenta set categories diferents, cadascuna d'elles amb els seus reptes i característiques. En aquesta edició, competeixen les disciplines de cotxes, motos, Challenger, SSV, camions, M1000 i clàssics.
Però aquest any hi ha una baixa molt significativa, i que ha sigut un vehicle històric en aquesta competició, els quads. Segons ha explicat el director del Dakar, David Castera, des de la direcció de la carrera es volen centrar més en les motos.
"Tenim moltes demandes de competidors i volem concentrar-nos més en les motos."
Tot i això, aquesta decisió només afecta aquesta edició del Dakar, ja que Castera ha confirmat que els quads continuaran en la resta de curses de la temporada.
Subcategories de cotxes al Dakar
Els cotxes ocupen una gran part dels participants del Ral·li Dakar. Aquests vehicles es divideixen en quatre subcategories i dues d'elles són Challenger i SSV (per entendre'ns, bugies de petites dimensions), anteriorment conegudes com a T3 (prototips) i T4 (derivats de la sèrie). Permeten accedir al Dakar d'una "manera més accessible", ja que el seu cost és lluny dels vehicles de 4 rodes més grans. Els SSV i els Challenger tenen dimensions molt semblants.
Per altra banda, en el Dakar 2025 tornen els vehicles M1000, automòbils de tota mena i dimensió amb tecnologies innovadores, com el camió KH-7 Epsilon propulsat per hidrogen. Els pilots han de completar tot el recorregut de més de 1.000 quilòmetres; si se salten una etapa, el seu mesurador «100%» quedarà incomplet i no sumaran tots els punts possibles.
𝗞𝗛𝟳: 𝗔 𝗛𝗬𝗗𝗥𝗢𝗚𝗘𝗡-𝗣𝗢𝗪𝗘𝗥𝗘𝗗 𝗛𝗬𝗕𝗥𝗜𝗗 🚚
DAKAR RALLY (@dakar) December 19, 2024
After an impeccable performance to win the challenge last season, the KH-7 ECOVERGY TEAM returns for the Dakar Future Mission 1000!
🧠 Building on their experience from last January, the data collected, discover the pic.twitter.com/Bh4Tw28QKI
Tampoc faltaran a la cita els cotxes clàssics. Aquesta modalitat es va afegir el 2021 i hi competeixen cotxes històrics del Dakar, alguns d'ells amb més de 50 anys.
Mitshubishi i KTM, els reis del Ral·li Dakar
En el Ral·li Dakar hi han competit centenars de marques i milers de participants. Però entre totes les marques que han estat presents en les dunes del desert en destaquen dues que s'han convertit en les reines de l'esdeveniment de raid més dur del món.
En motos, hi domina amb molta diferència KTM. La marca austríaca ha guanyat 19 vegades el Dakar. Però la dada més espectacular és que van vèncer en 18 ocasions de manera consecutiva, entre 2001 i 2019. Entre aquestes victòries destaquen els èxits de Marc Coma o de Nani Roma.
I en cotxes, Mitsubishi és l'equip que ha guanyat el Dakar en més ocasions, dotze. L'escuderia japonesa va aconseguir el seu primer Touareg el 1985 amb la victòria del pilot francès Patrick Zaniroli. Però va ser entre 2001 i 2007 quan aquest equip va aconseguir dominar el Dakar, encara que, des d'aquell any, els japonesos no han tornat a guanyar.