Toby Price i Skyler Howes durant el Dakar (Reuters)
Dakar

Aquestes són les set categories que competeixen en el Dakar

La nova edició de la competició més dura de raid reunirà set disciplines que desafiaran les dunes i els terrenys més difícils del món, amb una baixa significant

Redacció Esport3Actualitzat

La nova edició del Ral·li Dakar comptarà amb set categories de vehicles a l'Aràbia Saudita, que hauran de superar les dunes i els terrenys més exigents del planeta. Considerada una de les competicions més dures del món del raid, aquesta aventura posa a prova la resistència, l'habilitat i la capacitat de navegació dels participants. 

Tot i això, hi haurà una baixa destacada, ja que no hi correran quads. Aquest fet marca un canvi en la competició, perquè els quads havien estat una part habitual del Dakar durant la seva història.

Les categories del Ral·li Dakar

El Dakar 2025 presenta set categories diferents, cadascuna d'elles amb els seus reptes i característiques. En aquesta edició, competeixen les disciplines de cotxes, motos, Challenger, SSV, camions, M1000 i clàssics.  

Però aquest any hi ha una baixa molt significativa, i que ha sigut un vehicle històric en aquesta competició, els quads. Segons ha explicat el director del Dakar, David Castera, des de la direcció de la carrera es volen centrar més en les motos

"Tenim moltes demandes de competidors i volem concentrar-nos més en les motos."

Tot i això, aquesta decisió només afecta aquesta edició del Dakar, ja que Castera ha confirmat que els quads continuaran en la resta de curses de la temporada

Subcategories de cotxes al Dakar

Els cotxes ocupen una gran part dels participants del Ral·li Dakar. Aquests vehicles es divideixen en quatre subcategories i dues d'elles són Challenger i SSV (per entendre'ns, bugies de petites dimensions), anteriorment conegudes com a T3 (prototips) i T4 (derivats de la sèrie). Permeten accedir al Dakar d'una "manera més accessible", ja que el seu cost és lluny dels vehicles de 4 rodes més grans. Els SSV i els Challenger tenen dimensions molt semblants

Per altra banda, en el Dakar 2025 tornen els vehicles M1000, automòbils de tota mena i dimensió amb tecnologies innovadores, com el camió KH-7 Epsilon propulsat per hidrogen. Els pilots han de completar tot el recorregut de més de 1.000 quilòmetres; si se salten una etapa, el seu mesurador «100%» quedarà incomplet i no sumaran tots els punts possibles.

Tampoc faltaran a la cita els cotxes clàssics. Aquesta modalitat es va afegir el 2021 i hi competeixen cotxes històrics del Dakar, alguns d'ells amb més de 50 anys.

Mitshubishi i KTM, els reis del Ral·li Dakar

En el Ral·li Dakar hi han competit centenars de marques i milers de participants. Però entre totes les marques que han estat presents en les dunes del desert en destaquen dues que s'han convertit en les reines de l'esdeveniment de raid més dur del món. 

En motos, hi domina amb molta diferència KTM. La marca austríaca ha guanyat 19 vegades el Dakar. Però la dada més espectacular és que van vèncer en 18 ocasions de manera consecutiva, entre 2001 i 2019. Entre aquestes victòries destaquen els èxits de Marc Coma o de Nani Roma.

Esports domèstics: 'Avui passa pel test dels Domèstic el campió del Dakar, Marc Coma!'
El 5 vegades campió del Dakar, Marc Coma

I en cotxes, Mitsubishi és l'equip que ha guanyat el Dakar en més ocasions, dotze. L'escuderia japonesa va aconseguir el seu primer Touareg el 1985 amb la victòria del pilot francès Patrick Zaniroli. Però va ser entre 2001 i 2007 quan aquest equip va aconseguir dominar el Dakar, encara que, des d'aquell any, els japonesos no han tornat a guanyar.

Anar al contingut