Els pilots catalans, rumb al Dakar
Clàssics com Isidre Esteve o Laia Sanz, o novells com Edgar Canet o Pau Navarro, noms destacats de la participació catalana
El Ral·li Dakar arriba a la 47a edició. Divendres, tret de sortida a quinze dies de competició i 7.700 quilòmetres de recorregut pel desert aràbic.
El gruix de pilots catalans han sortit rumb a Bisha, el punt d'origen de la prova. Un dels més veterans, Isidre Esteve, que hi prendrà la sortida per vintena vegada, deu de les quals en moto. El pilot d'Oliana repeteix amb el Repsol Toyota Team, amb la intenció de millorar el vint-i-dosè lloc de l'última edició. Esteve, de 52 anys, conserva la mateixa il·lusió de sempre en el raid més mític.
"Cada any és un repte nou. Tinc grans records de l'època en què anava a l'Àfrica en moto, però ara també tinc reptes. I cada any és per a mi una nova oportunitat de ser competitiu, i intentar ser al davant. És això el que em motiva."
A les antípodes d'Esteve hi ha pilots novells com Pau Navarro, de 20 anys, que tot i la seva joventut afronta el seu cinquè Dakar -tercer al volant, després de dues edicions en què va fer de copilot-. El de Llagostera participa amb un Taurus T3 a la categoria Challenger, amb el propòsit d'acabar la prova, i refer-se de l'abandonament de l'any passat.
I encara més inexpert és Èdgar Canet, que als 19 anys debuta al Dakar amb una KTM. El pilot de la Garriga prové del motocròs, però es va passar als raids després de participar, l'any passat, en una cursa al Marroc. Arriba al seu primer Dakar, apadrinat per Nani Roma, i amb un objectiu clar: arribar a la meta final de Shubaytah.
"Ja m'han dit que m'esperen etapes molt dures. Però vinc ben preparat i amb ganes d'aprendre i d'acabar. De moment serà un aprenentatge, però espero acumular experiència per poder lluitar per alguna cosa més en el futur."
A la línia de sortida també hi és Laia Sanz, que disputarà la prova per quinzena vegada, quarta en cotxe. Aquest any, la de Corbera ha hagut de superar alguns entrebancs en la preparació. Primer li va caure el patrocinador principal, i tot seguit van cancel·lar el campionat Extreme E per vehicles elèctrics. Això ha fet que arribi al Dakar amb pocs quilòmetres de rodatge, però amb un objectiu clar:
"El propòsit és lluitar per guanyar en la categoria 4x2 (reservada a vehicles de dues rodes motrius). No mirarem tant la general com en altres anys, però si podem millorar el quinzè lloc de l'any passat, encantada."
En aquest Dakar 2025, Sanz repetirà vehicle, el Century CRG-T, i de copilot, l'italià Maurizio Guerini.