Xavi Asensi, exresponsable comercial del FC Barcelona: "La marca Barça està tan forta com sempre"
És ara el màxim responsable de negocis de l'Inter de Miami, el primer rival dels blaugrana a la gira nord-americana
Va treballar més de 10 anys al Barça, on va arribar a exercir el càrrec de director comercial, a banda de ser també responsable de l'oficina del club a Hong Kong. Fa dos anys va rebre la trucada de Jorge Mas i David Beckham --propietaris de l'Inter de Miami-- per incorporar-lo com a director de negocis del club de Florida. El seu objectiu, convertir-se en el club de referència de la Major League Soccer, la Lliga de futbol dels Estats Units. Atén TV3 a la Ciutat Esportiva de l'Inter, des d'on valora la situació actual de la marca Barça.
"La marca Barça és tan potent com sempre, és un autèntic transatlàntic. A més, els efectes del que pugui estar passant ara no es veurien a curt termini, sinó més tard. Si es veurà o no afectada, dependrà de les decisions que es vagin prenent. Però ara està forta. Tant de bo amb totes les decisions que s'estan prenent i amb Xavi a la banquet tot torni a lloc. I el que és clar és que a un aficionat de Dallas o Djakarta li fa més il·lusió el fitxatge de Lewandowski que no pas l'activació d'una palanca."
Asensi és la persona de confiança del Barça a Miami. El conjunt de Florida posarà a disposició dels blaugranes la seva ciutat esportiva en els primers dies de la gira. El Summer Tour dels culers suposarà uns ingressos de 10 milions d'euros per al Barça, però una gira genera molts més intangibles. Asensi n'ha organitzat més d'una.
"Un club de futbol ha de tenir com a principal prioritat el que passa a la gespa, la segona generar ingressos per invertir-los a la gespa i la tercera tenir una marca forta que generi ingressos. Ser als Estats Units és essencial per a la marca Barça. És el principal mercat comercial del món. Que el Barça estigui físicament als Estats Units és molt important. Tot i que aquí el futbol no és l'esport rei, el Barça és conegut arreu del territori nord-americà."
El director de negocis de l'Inter de Miami no amaga que fitxar Leo Messi és una de les grans il·lusions de Jorge Mas i David Beckham.
"Nosaltres volem tenir els millors i ell és el millor de tots els temps. Nosaltres, evidentment, encantats. Però depèn de molts factors. Sabem que li agrada Miami i això vol dir que té bon gust! Ell ha dit públicament que vol jugar a la MLS i tot plegat és molt esperançador."
En el poc temps que porta a Miami, Asensi ja ha jugat un paper decisiu a l'hora d'establir els naming rights del seu actual estadi, el DRV-PNK Stadium.
"L'acord és amb l'empresa automobilística AutoNation, però no volíem que fos un simple intercanvi econòmic. L'esport es pot aprofitar com a plataforma per a moltes coses. AutoNation tenia en marxa una campanya que es diu 'Drive Pink', que és per visibilitzar i lluitar contra el càncer de mama. Aprofitant que el nostre color és el rosa, els vam proposar de batejar així l'estadi. A ells els va agradar molt i a nosaltres i a la propietat ens ha fet molt feliços dur-ho a terme."
Asensi també parla sense embuts sobre el debat recurrent sobre el model de propietat del Barça i la seva compatibilitat amb el fet de poder plantar cara als clubs més poderosos.
"Depèn de quin sigui el teu objectiu. Si vols competir de tu a tu amb els clubs estat, possiblement el model del Barça no és sostenible. Però si el teu objectiu és continuar sent més que un club i intentar competir al màxim nivell que puguis però sent conscient que hi ha llocs on tu no pots arribar i línies vermelles que no pots creuar, doncs aleshores el model del Barça és vàlid. Però per fer-lo viable farà falta molta imaginació, molt bona gestió i bons resultats al camp. És complex."
Sobre les famoses palanques econòmiques que està activant el club, Asensi no les vol valorar gaire en profunditat perquè seria "irrespectuós fer-ho sense estar dins del club, però és evident que és una manera relativament ràpida de poder continuar operant".