La perillositat de l'espai aeri de l'est d'Ucraïna ha empès les aerolínies a evitar sobrevolar-lo
La desaparició de l'MH17 justament a Donetsk ha fet pensar que no era un accident. Fa setmanes que Ucraïna viu en una tensió latent amb els rebels prorussos, i de fet l'MH17 és el tercer avió que cau a Ucraïna en pocs dies, el primer comercial. La perillositat de l'espai aeri de l'est d'Ucraïna ha empès altres aerolínies a evitar sobrevolar-lo.
La caiguda de l'avió MH17 de Malaysian Airlines ha passat a Xakhtar, a una cinquantena de quilòmetres a l'est de Donetsk. El fet que en un trajecte de 10.000 quilòmetres entre Amsterdam i Kuala Lumpur l'avió hagi desaparegut dels radars justament quan sobrevolava Donetsk, on fa dos mesos van autoproclamar la independència d'Ucraïna, ha aixecat totes les sospites que podria tractar-se d'un accident aeri provocat.
Fa setmanes que Ucraïna viu en una tensió latent amb els rebels prorussos, i Donetsk és ara l'escenari principal de la convulsió des que fa quinze dies els rebels van perdre el control del seu principal bastió, Sloviansk. Les milícies es volen fer fortes i en aquest intent haurien atacat diversos avions.
Aquest mateix dijous, el govern d'Ucraïna havia denunciat que l'aviació russa ha abatut un caça que sobrevolava l'est del país, la zona del conflicte amb els separatistes. Les forces armades ucraïneses afirmen que un míssil rus ha tocat el caça en ple vol de reconeixement. El pilot ha sobreviscut, perquè s'ha autoexpulsat de l'aparell abans que s'estavellés.
És el segon avió ucraïnès abatut aquesta setmana a l'est del país. Dilluns un aparell de transport militar va ser destruït. Van morir dos dels tripulants. Kíev va assegurar llavors que havia estat un projectil llançat pels russos des de la frontera. Fins ara, però, no s'havia atacat cap aparell comercial.
Les aerolínies eviten sobrevolar la zona
Davant aquesta perillositat a l'espai aeri de l'est del país, alguns ja s'han curat en salut i Lufthansa ha estat la primera companyia a anunciar que cap avió seu sobrevolarà la zona a partir d'ara. L'han seguit Air France, Aeroflot, Transaero i Vueling, entre d'altres.
Finalment, Eurocontrol ha anunciat que tancava tot l'espai aeri d'Ucraïna.