Vueling i Clickair es fusionen i creen la tercera companyia aèria espanyola
Els consells d'administració de Vueling i Clickair han aprovat el contracte marc de fusió de les dues companyies, que preveu la creació d'una aerolínia amb seu a Barcelona. De la fusió de les dues aerolínies de baix cost sorgirà la tercera companyia aèria espanyola, que disposarà de 45 avions, 2.020 empleats, 300 vols diaris i 112 rutes. La fusió necessita ara el vistiplau de les autoritats de defensa de la competència. La nova aerolínia operarà amb la marca comercial Vueling i comptarà com a accionistes de referència amb Iberia, amb prop del 40% del capital, la societat Nefinsa, propietat de la família Serratosa, i Inversiones Hemisferio, societat patrimonial de la família Lara.
La Comissió del Mercat de Valors ha suspès aquest dilluns al migdia la cotització de les dues aerolínies, a l'espera que es fes pública una informació rellevant que afectava les dues companyies.
En el moment de la suspensió, les accions d'Iberia pujaven el 2,96 per cent i es canviaven a 1,39 euros, enfront dels 1,35 euros que marcava al tancament de divendres. Fins a aquella hora, els inversors havien intercanviat 4,4 milions de títols per un valor de sis milions d'euros. Les accions de Vueling es canviaven en el moment de la suspensió a 5,48 euros, el 6,20 per cent més que els 5,16 que marcaven al tancament de divendres, i el mercat havia intercanviat 50.000 títols per un valor de 265.000 euros. S'haurà de veure com reaccionen els mercats aquest dimarts.
Vueling
Va començar a operar el juliol del 2004, amb un vol Barcelona-Eivissa, i es va convertir així en la primera aerolínia de baix cost amb seu a Barcelona. Ho va fer amb una aposta forta per les rutes estatals. Un any i mig després va entrar en beneficis i a finals del 2006 va sortir a borsa. Però l'any passat van arribar els canvis a l'aerolínia. Va tenir un important creixement de passatgers, per sobre dels sis milions, però tot i així no va poder fer front a la guerra de preus, l'encariment del petroli, l'enfonsament a la borsa i la seva particular batalla accionarial. Les pèrdues es van elevar als 62 milions d'euros. Davant aquesta realitat, Inversiones Hemisferio, la societat de la família Lara, va reforçar la seva posició accionarial fins al 26,8 per cent i va forçar la sortida de l'antiga direcció. Actualment el president de Vueling és Josep Piqué.
Clickair
Seguint el camí de les grans aerolínies europees, el 2005 Iberia va donar llum verda a la creació d'una filial de baix cost. Al cap d'un any, l'octubre del 2006, naixia el que durant uns mesos s'havia batejat amb el nom de Catair, però que finalment es va acabar dient Clickair. A partir de llavors Iberia se centraria en els vols de llarg recorregut i Clickair en els estatals i europeus. D'Iberia, a més de la seva flota d'avions, de les rutes i dels serveis, en va heretar part dels passatgers, que al cap de poc més d'un any la situaven com a empresa líder en nombre d'usuaris al Prat, per davant d'Iberia i de Spanair. L'any passat va tenir 4,5 milions de passatgers, però va continuar en números vermells. Espera entrar en beneficis el 2009, un any més tard del previst. El capital de l'aerolínia està repartit a parts iguals, un 20%, entre Iberia, el fons de capital risc Quercus (vinculat als fundadors d'Agroalimen), Nefinsa (el "holding" inversor de la família Serratosa), Iberostar i la constructora ACS.
Reaccions de l'OCU i la Cambra de Comerç
Les organitzacions de consumidors catalanes OCU i UCC han recelat de l'acord entre les dues aerolínies perquè minvarà la competència al mercat i temen que redueixi l'oferta per als usuaris. "Una fusió sempre és negativa per a l'usuari perquè pot donar lloc a abusos", ha afirmat l'OCU. A més, ha apuntat que "Vueling volia fer una aposta per Barcelona, però Iberia sempre ha apostat per Madrid com a 'hub'" o centre d'interconnexions aèries.
Menys pessimista s'ha mostrat la Cambra de Comerç de Barcelona. El president de l'entitat, Miquel Valls, ha dit que celebra l'acord si té per objectiu "expansionar i impulsar els vols des de Barcelona". Valls ha matisat que la Cambra vol que hi hagi "poder repartit" en la direcció de la companyia nova i que Iberia hi tingui un paper "important, però no dominant".