Foment anuncia una retallada de 6.400 milions en les inversions que portarà retards d'un any de mitjana
El Ministeri de Foment retallarà 6.400 milions d'euros de les inversions en infraestructures previstes pel 2010 i el 2011. El ministre José Blanco ha explicat al Congrés que la seva cartera serà la més afectada pel pla d'austeritat del govern espanyol. Blanco ha advertit que les obres finançades exclusivament amb diners públics tindran un retard d'un any de mitjana i ha avisat que en alguns casos s'hauran de "posposar o anul·lar" contractes i obres. De moment, no s'ha concretat la llista d'obres en suspens. També ha considerat que "res serà com abans" i ha elogiat l'esforç inversor dels últims anys, "molt més gran que el de qualsevol dels països més rics del món".
Austeritat per a tothom
El ministre de Foment ha destacat que el seu ministeri serà el que acusarà "un impacte més gran" de la reducció de les inversions incloses al pla d'austeritat impulsat pel govern de José Luis Rodríguez Zapatero, que s'han d'aprovat en el Consell de Ministres extraordinari d'aquest dijous. Això obligarà a "posposar licitacions, ajornar terminis d'obra, suspendre actuacions i anul·lar contractes", ha afegit.
José Blanco ha subratllat que ara és hora "de la racionalitat i l'austeritat" i que "ningú no s'ha de sentir exclòs d'aquest esforç", de manera que ha deixat clar que la tisorada arribarà "al conjunt de tot el territori nacional". Hores abans, el mateix Blanco s'ha compromès a respectar la disposició de l'Estatut que obliga l'Estat a destinar a Catalunya com a mínim el 18,8% de la inversió en infraestructures estatals, per compensar el dèficit dels últims anys.
Blanco ha indicat que es prioritzaran les obres del ferrocarril -tant l'alta velocitat com les línies convencionals i de mercaderies- i que, en segon lloc, hi haurà les carreteres. Segons ell, cal fer un reajustament després que Espanya ha invertit "en els últims deu anys el que altres països haurien de fer en vint".
Respectarà Rodalies i el corredor ferroviari del Mediterrani
Entre els projectes que el ministre s'ha compromès a "intentar mantenir" hi ha les inversions en la xarxa de Rodalies de Catalunya, que segons ha dit són "fonamentals", i també el corredor ferroviari del Mediterrani. Aquest projecte preveu que el ferrocarril arribi al port de Barcelona i que estigui connectat per tren amb els de Tarragona, València i Algesires.
Retallada en inversió i en despeses corrents
A l'hora de parlar en xifres concretes, Blanco ha informat que aquest any la retallada serà de 3.200 milions i que per l'any que ve la retallada "previsiblement no serà inferior".
A aquesta frenada de 6.400 milions convé sumar-hi els 1.200 milions que Foment estalviarà amb la reducció de les despeses corrents. En el cas del Ministeri, cauran el 15%, i en el de les empreses que en depenen, el 8%. Són diners complementaris a la reducció de salaris del 5% dels funcionaris i del 15% dels alts càrrecs.
Justificar millor els projectes
A banda, Foment canviarà la redacció dels projectes d'obres. Un dels aspectes més destacats és que tots s'hauran d'acompanyar d'un estudi de la previsió de demanda i explotació de les instal·lacions viàries, ferroviàries, aeroportuàries i portuàries. L'objectiu és ajustar la inversió a la demanda i, si s'escau, fragmentar-la.
En segon lloc, s'observaran amb detall les obres addicionals als projectes, que segons Foment són una de les principals causes de l'encariment final de les infraestructures. Caldrà justificar-ne la necessitat i, en cas que no es consideri argumentada, l'administració que les hagi sol·licitades n'haurà d'assumir el cost.
El ministre de Foment ha destacat que el seu ministeri serà el que acusarà "un impacte més gran" de la reducció de les inversions incloses al pla d'austeritat impulsat pel govern de José Luis Rodríguez Zapatero, que s'han d'aprovat en el Consell de Ministres extraordinari d'aquest dijous. Això obligarà a "posposar licitacions, ajornar terminis d'obra, suspendre actuacions i anul·lar contractes", ha afegit.
José Blanco ha subratllat que ara és hora "de la racionalitat i l'austeritat" i que "ningú no s'ha de sentir exclòs d'aquest esforç", de manera que ha deixat clar que la tisorada arribarà "al conjunt de tot el territori nacional". Hores abans, el mateix Blanco s'ha compromès a respectar la disposició de l'Estatut que obliga l'Estat a destinar a Catalunya com a mínim el 18,8% de la inversió en infraestructures estatals, per compensar el dèficit dels últims anys.
Blanco ha indicat que es prioritzaran les obres del ferrocarril -tant l'alta velocitat com les línies convencionals i de mercaderies- i que, en segon lloc, hi haurà les carreteres. Segons ell, cal fer un reajustament després que Espanya ha invertit "en els últims deu anys el que altres països haurien de fer en vint".
Respectarà Rodalies i el corredor ferroviari del Mediterrani
Entre els projectes que el ministre s'ha compromès a "intentar mantenir" hi ha les inversions en la xarxa de Rodalies de Catalunya, que segons ha dit són "fonamentals", i també el corredor ferroviari del Mediterrani. Aquest projecte preveu que el ferrocarril arribi al port de Barcelona i que estigui connectat per tren amb els de Tarragona, València i Algesires.
Retallada en inversió i en despeses corrents
A l'hora de parlar en xifres concretes, Blanco ha informat que aquest any la retallada serà de 3.200 milions i que per l'any que ve la retallada "previsiblement no serà inferior".
A aquesta frenada de 6.400 milions convé sumar-hi els 1.200 milions que Foment estalviarà amb la reducció de les despeses corrents. En el cas del Ministeri, cauran el 15%, i en el de les empreses que en depenen, el 8%. Són diners complementaris a la reducció de salaris del 5% dels funcionaris i del 15% dels alts càrrecs.
Justificar millor els projectes
A banda, Foment canviarà la redacció dels projectes d'obres. Un dels aspectes més destacats és que tots s'hauran d'acompanyar d'un estudi de la previsió de demanda i explotació de les instal·lacions viàries, ferroviàries, aeroportuàries i portuàries. L'objectiu és ajustar la inversió a la demanda i, si s'escau, fragmentar-la.
En segon lloc, s'observaran amb detall les obres addicionals als projectes, que segons Foment són una de les principals causes de l'encariment final de les infraestructures. Caldrà justificar-ne la necessitat i, en cas que no es consideri argumentada, l'administració que les hagi sol·licitades n'haurà d'assumir el cost.