Tancat l'espai aeri espanyol per una vaga sorpresa dels controladors aeris
Aena ha confirmat que divendres a la tarda que els controladors aeris han abandonat els seus llocs de treball de manera massiva i s'han hagut de suspendre totes les operacions en diversos aeroports. Els aeroports van anar tancant progressivament i es van aturar totes les operacions excepte als aeroports andalusos. Durant el tancament de l'espai aeri espanyol, no hi ha hagut cap enlairament ni aterratge i cap avió podia sobrevolar l'espai afectat. Segons Aena, fins a 330.000 passatgers han patit les conseqüències de l'acció dels controladors. Pel que fa a vols, n'han operat 3.346 dels 5.032 previstos per aquest divendres, primer dia d'un pont de cinc dies.
Cap a les cinc de la tarda de divendres, els controladors aeris dels aeroports espanyols van començar a abandonar els seus llocs de treball de forma massiva i comunicant la seva incapacitat per continuar oferint el servei. El 90% dels controladors van deixar de treballar progressivament per qüestions de salut: segons asseguren, tenen problemes d'estrès, que els provoca taquicàrdia, i problemes psíquics que els impedeixen fer la seva feina.
Aquests abandonaments massius han afectat els aeroports espanyols en un dels dies amb més passatgers de l'any, coincidint amb l'operació sortida del pont de la Constitució. A més, aquesta ha estat una setmana complicada meteorològicament parlant i l'onada de fred ja havia provocat cancel·lacions i retards a aeroports espanyols i de tot Europa.
Juan Ignacio Lema, el president d'Aena, va qualificar aquesta vaga encoberta d'"actitud intolerable" i "decisió irresponsable", ja que paralitzar el trànsit aeri és d'"extrema gravetat", i es podria "sancionar amb un acomiadament disciplinari dels controladors que es neguin a treballar", ja que és "un delicte segons l'article 409 del Codi Penal". Per això va fer una crida a la "incorporació immediata" als controladors i els va demanar "que abandonessin el xantatge a què sotmeten la societat espanyola".
A les sis de la tarda José Blanco, el ministre de Foment va convocar un gabinet de crisi per "valorar la situació i aplicar les mesures oportunes dins de la legalitat". Blanco anuncia la creació d'un nou decret que permet militaritzar el control aeri i els militars han pres el comandament de les torres de control per desbloquejar la situació. Aquesta és la primera vegada en la història de la democràcia que es militaritza l'espai aeri del territori espanyol.
La versió dels controladors
En declaracions a TV3, un portaveu del sindicat dels controladors aeris va explicar que la protesta va ser espontània i en cascada després que el govern espanyol va modificar divendres al matí el reial decret llei que regulava les seves condicions laborals. Aquest fet els va crear un gran malestar perquè, segons el sindicat de controladors aeris, "se senten fustigats pel Ministeri, i són conscients de les conseqüències de la seva acció". Els controladors havien anunciat possibles vagues de cara a Nadal, però en cap cas s'esperava en plena "operació sortida".
La Fiscalia de Madrid obre diligències
El fiscal superior de Madrid, Manuel Moix, ha decidit obrir diligències d'investigació per aclarir si la conducta desplegada pels controladors aeris de l'aeroport de Barajas pot ser constitutiva d'infracció penal. Moix ha precisat que encara no s'ha determinat el tipus de delicte que es podria imputar als controladors, però ha manifestat que se'ls podria acusar d'un delicte de sedició de la llei penal i processal de la legió aèria, que comporta un càstig de deu anys de presó.
Milers de passatgers afectats
Hi ha més de 330.000 usuaris afectats i la pàgina web d'Aena no funciona a causa de l'elevat nombre de visites. Aena ha facilitat dos telèfons d'informació als usuaris -el 902 404 704 i el (+34) 91 321 10 00- i també ha demanat als passatgers que no vagin a cap aeroport, i que consultin la seva companyia aèria abans de sortir de casa.
Els vols que ja estaven volant quan s'ha tancat l'espai aeri van haver de tornar als aeroports d'origen, segons va saber el 3cat24. Un vol de Standsted que havia sortit a les sis de la tarda va haver de girar cua a l'aire i tornar a aterrar a l'aeroport londinenc. Els pilots eren informats del tancament en ple vol i havien d'actuar evitant l'espai aeri espanyol per seguretat.
Aquests abandonaments massius han afectat els aeroports espanyols en un dels dies amb més passatgers de l'any, coincidint amb l'operació sortida del pont de la Constitució. A més, aquesta ha estat una setmana complicada meteorològicament parlant i l'onada de fred ja havia provocat cancel·lacions i retards a aeroports espanyols i de tot Europa.
Juan Ignacio Lema, el president d'Aena, va qualificar aquesta vaga encoberta d'"actitud intolerable" i "decisió irresponsable", ja que paralitzar el trànsit aeri és d'"extrema gravetat", i es podria "sancionar amb un acomiadament disciplinari dels controladors que es neguin a treballar", ja que és "un delicte segons l'article 409 del Codi Penal". Per això va fer una crida a la "incorporació immediata" als controladors i els va demanar "que abandonessin el xantatge a què sotmeten la societat espanyola".
A les sis de la tarda José Blanco, el ministre de Foment va convocar un gabinet de crisi per "valorar la situació i aplicar les mesures oportunes dins de la legalitat". Blanco anuncia la creació d'un nou decret que permet militaritzar el control aeri i els militars han pres el comandament de les torres de control per desbloquejar la situació. Aquesta és la primera vegada en la història de la democràcia que es militaritza l'espai aeri del territori espanyol.
La versió dels controladors
En declaracions a TV3, un portaveu del sindicat dels controladors aeris va explicar que la protesta va ser espontània i en cascada després que el govern espanyol va modificar divendres al matí el reial decret llei que regulava les seves condicions laborals. Aquest fet els va crear un gran malestar perquè, segons el sindicat de controladors aeris, "se senten fustigats pel Ministeri, i són conscients de les conseqüències de la seva acció". Els controladors havien anunciat possibles vagues de cara a Nadal, però en cap cas s'esperava en plena "operació sortida".
La Fiscalia de Madrid obre diligències
El fiscal superior de Madrid, Manuel Moix, ha decidit obrir diligències d'investigació per aclarir si la conducta desplegada pels controladors aeris de l'aeroport de Barajas pot ser constitutiva d'infracció penal. Moix ha precisat que encara no s'ha determinat el tipus de delicte que es podria imputar als controladors, però ha manifestat que se'ls podria acusar d'un delicte de sedició de la llei penal i processal de la legió aèria, que comporta un càstig de deu anys de presó.
Milers de passatgers afectats
Hi ha més de 330.000 usuaris afectats i la pàgina web d'Aena no funciona a causa de l'elevat nombre de visites. Aena ha facilitat dos telèfons d'informació als usuaris -el 902 404 704 i el (+34) 91 321 10 00- i també ha demanat als passatgers que no vagin a cap aeroport, i que consultin la seva companyia aèria abans de sortir de casa.
Els vols que ja estaven volant quan s'ha tancat l'espai aeri van haver de tornar als aeroports d'origen, segons va saber el 3cat24. Un vol de Standsted que havia sortit a les sis de la tarda va haver de girar cua a l'aire i tornar a aterrar a l'aeroport londinenc. Els pilots eren informats del tancament en ple vol i havien d'actuar evitant l'espai aeri espanyol per seguretat.