Madrid

Deu mesos de conflicte entre els controladors aeris, Aena i el govern

Un continu estira-i-arronsa. Així han estat les negociacions entre els controladors aeris, Aena i el govern espanyol en els últims deu mesos. Les diferències de criteri pel conveni dels controladors han enrocat les converses entre les parts en diverses ocasions, provocant situacions de tensió. La manera com s'han de computar les hores treballades al llarg de l'any és un dels principals punts de desacord.

Actualitzat
La vaga dels controladors anunciada per sorpresa aquest divendres, coincidint amb l'inici del pont de la Puríssima, ha provocat una situació de caos i descontrol a gran part dels aeroports de l'Estat. Aquesta situació, a més, ha obligat l'executiu espanyol a prendre mesures extraordinàries, com ara l'aprovació d'un reial decret pel qual es dotava als militars de potestat per prendre el control sobre l'espai aeri espanyol i mirar de frenar el problema. Una situació mai viscuda fins ara en la història de la democràcia espanyola. A més, aquest matí s'ha convocat una reunió urgent del Consell de Ministres per decidir si es declara l'estat d'alarma.

Aquesta, però, no és la primera vegada que es produeix un conflicte entre els controladors aeris, Aena i el govern espanyol. De fet, l'estira-i-arronsa entre les parts ha estat una constant en els últims deu mesos. Les diferències de criteri per la negociació del conveni, especialment en el punt que marca com s'han de computar les hores treballades al llarg del l'any, i quina és la jornada màxima que han de fer, han marcat una història marcada per la tensió i el desacord.

Precisament, aquest divendres el Consell de Ministres va anunciar un decret que establia el còmput d'hores de la jornada dels controladors. El passat mes de maig es va establir per llei que la jornada màxima dels controladors era de 1.670 hores anuals, amb un màxim de 80 hores extraordinàries, però cadascuna de les parts va interpretar de manera diferent com s'havia de fer aquest còmput. La divergència principal és que en el còmput del límit anual d'hores, el decret no reconeix, per exemple, la formació que no és estrictament aeronàutica, permisos sindicals o baixes per incapacitat laboral. D'aquesta manera, s'ha arribat a finals d'any i mentre que els controladors consideren que ja han cobert les seves hores límit, Aena i el govern creuen que encara n'han de treballar més.

Coincidint amb aquestes diferències, en els últims dies ha augmentat considerablement l'absentisme dels controladors en alguns aeroports, sota l'argument que ja havien cobert el total d'hores de feina que els pertocaven, una situació que ha derivat finalment a la vaga declarada aquest divendres, i que a hores d'ara encara sembla lluny de ser resolta.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut