El Consell de Govern aprova la Guia editorial del Llibre d'estil de la CCMA

Aquest primer Llibre d'estil substitueix l'antiga Carta de Principis per a l'actuació dels mitjans de la CCMA

El Consell de Govern ha aprovat avui (1) la Guia editorial, la primera part del Llibre d'estil de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. El document és el recull de directrius que han de guiar la feina de producció i difusió de continguts dels mitjans audiovisuals de la Generalitat de Catalunya i recull els valors i principis de servei públic, compromís amb el país, qualitat de continguts i transparència i eficiència en la gestió. El Llibre d'estil estableix el marc editorial i lingüístic i les normes periodístiques, ètiques i professionals dels diversos mitjans que integren la CCMA: televisió, ràdio, internet i altres plataformes. Es compon de tres parts: la Guia editorial, que n'és la principal, els Manuals d'ús -encara en procés d'elaboració-, que són la concreció de la Guia editorial en la pràctica de la producció i la difusió en els diferents mitjans, i el portal lingüístic corporatiu ésAdir, la referència lingüística de la CCMA, que des del 2006 recull els criteris que al llarg dels anys han consolidat un model de llengua basat en la correcció i l'adequació. El Llibre d'estil de la CCMA és concebut com una eina bàsica de treball per als professionals de les empreses de la Corporació, alhora que és oberta a tota la professió periodística i a la societat catalana. Recull els valors de servei públic i de compromís amb la societat, atenent la seva diversitat i complexitat i tenint una cura especial de les minories i de la infància. És totalment disponible a internet i accessible a tota la ciutadania, fàcil de consultar i totalment connectat a altres textos de referència gràcies a una arquitectura d'enllaços hipertextuals tant interns com externs. És el resultat d'un any de feina, que recull els valors dels 27 anys d'experiència dels professionals de les empreses de la CCMA. Per a l'elaboració d'aquest document, s'ha comptat amb la participació de professionals de les diferents empreses de la Corporació. Podreu consultar el Llibre d'estil a partir de demà a través de la web de la CCMA o directament a www.3cat.cat/llibredestil. Resum dels continguts de la Guia editorial La Guia editorial es divideix en tres parts: els principis de la CCMA, que inclou la missió, els principis editorials i els principis per a l'exercici del periodisme; les pràctiques professionals a la CCMA, que defineixen els àmbits de l'obtenció de la informació, els continguts i les matèries d'atenció especial; i, finalment, la publicitat. Rigor, pluralisme i responsabilitat editorial Els principis generals recullen la missió institucional de la Corporació, que és oferir un servei púbic audiovisual de qualitat en català, compromès amb els principis ètics i democràtics i amb la promoció de la cultura i de la llengua catalana, i de l'aranès. El seu objectiu és produir i difondre continguts a través de les seves empreses amb criteris d'independència, rigor, professionalitat i eficiència en la gestió de recursos. Aquests principis defineixen que, com a servei públic, la CCMA ha de reflectir la diversitat, garantir el pluralisme i la imparcialitat, afavorir la cohesió social i expressar la identitat nacional de Catalunya. També destaquen la voluntat de servei a la ciutadania i de participació democràtica, així com el dret a la informació i la responsabilitat editorial. Així mateix, queda palès el compromís per oferir uns continguts de qualitat amb vocació divulgadora i per promoure la innovació en la recerca de nous formats i noves propostes de comunicació. En l'apartat de principis editorials, es recull el compromís de servei amb el país i la producció i difusió de continguts des de Catalunya cap a tot el món, alhora que es garanteix l'atenció a tot el territori i s'evita una visió centralista. Des de la perspectiva dels mitjans de la CCMA, termes com país, nació o govern fan referència a Catalunya. El respecte a les persones, la independència del poder polític i econòmic i la llibertat professional queden emparades pel text, així com els deures de representar un reflex fidel del pluralisme de la societat catalana i reflectir la seva diversitat, sense discriminacions ni estereotips. També es dedica una atenció especial a les minories i es vetlla la igualtat entre homes i dones. Ètica professional i informació de qualitat Pel que fa als principis per a l'exercici del periodisme, en destaca el compromís amb l'ètica professional i la informació de qualitat, elaborada de manera honesta, que diferencia fets i opinions. També subratlla el principi d'independència i el secret professional, així com la clàusula de consciència. L'apartat sobre pràctiques professionals a la CCMA dedica el primer punt a la obtenció de la informació, remarcant que no es pot obtenir per mitjans agressius o invasius. Es descriu la relació amb les fonts i la gestió de la informació off the record, així com la identificació i protecció dels testimonis, i estableix que els mitjans de la CCMA no paguen per obtenir entrevistes o declaracions. El segon punt de pràctiques professionals fa referència als continguts i, entre altres temes, descriu que el model de llenguatge ha de ser actual, directe, àgil i genuí, que serveixi de model de qualitat i d'ús a tota la societat. Com a mostra de compromís i responsabilitat, es recull el dret a la intimitat i el màxim respecte a les persones en les situacions de dolor, i es remarca que no es difondran continguts que incitin a la violència o que la justifiquin, que no es convertirà en espectacle la informació sobre fets violents i que es defuig de la morbositat i l'alarmisme. Tampoc es farà apologia dels maltractaments contra els animals i només es mostraran si ho justifica l'interès informatiu. Atenció especial a la infància La Guia editorial té una cura especial per a la infància que queda palesa en diversos dels seus apartats. Pel que fa als continguts adreçats a menors, aquests seran adequats a la seva maduresa i estimularan l'esperit creatiu i la capacitat crítica, i fomentaran valors com el compromís social i la convivència. En l'àmbit dels continguts també es recull l'accés a la ciutadania a l'arxiu audiovisual, que la CCMA ha de preservar com a fons d'interès cultural i patrimonial. Violència, emergències o terrorisme, matèries d'atenció especial El tercer punt es refereix a les pràctiques professionals en matèries d'atenció especial, com ara les situacions d'emergència, regulant la col·laboració amb les autoritats a l'hora de transmetre avisos de prevenció i garantir la seguretat de la ciutadania. En cas de conflictes bèl·lics o catàstrofes, no es farà espectacle de la desgràcia. El terrorisme té un apartat propi, en què es remarca que es traca amb rigor i amb un llenguatge objectiu, tenint present les víctimes i evitant instrumentalitzar-les amb finalitats polítiques. En respecte al dret de presumpció d'innocència, no es fomentaran judicis paral·lels i es respectarà la intimitat i dignitat de les víctimes. En casos de violència de gènere, no es reproduiran tòpics que puguin frivolitzar la violència o la discriminació contra les dones. Les víctimes sempre es tindran presents i seran tractades amb respecte, sense recrear-se en el dolor. Davant del dilema entre salvaguardar la integritat física d'una persona o cobrir informativament una notícia, sempre s'ajudarà la persona. S'evitaran els continguts que puguin incitar a delinquir o que incloguin detalls que facilitin que es cometin delictes. Així mateix, el suïcidi o les autolesions es tractaran amb extrema prudència. En manifestacions i expressions cíviques, s'informarà sense prendre part i no es col·laborarà en la convocatòria d'actes que puguin comprometre el principi d'imparcialitat. Pel que fa a la immigració, es farà ressò de la diversitat i la interculturalitat, i es facilitarà la integració, alhora que es garantirà la presència natural i normalitzada de persones d'origen immigrant als mitjans de la CCMA. En temes de salut, s'informarà amb la màxima exactitud i no es farà alarmisme. També s'evitarà difondre estereotips corporals que incitin a trastorns de la conducta alimentària. Publicitat i patrocinis, no condicionants El darrer punt de la Guia editorial se centra en la publicitat, establint que el finançament dels mitjans de la CCMA procedeix de fons públics i dels ingressos comercials i publicitaris. Es remarca que ni la publicitat ni els patrocinis no condicionen la línia editorial ni la tria i l'enfocament de la informació. També s'estableix que els anuncis difosos per la CCMA han de ser preferiblement en català, tot facilitant als anunciants serveis d'assessorament lingüístic, correcció i traducció. (1) El resultat de la votació ha estat d'onze vots favorables i un en contra.
Anar al contingut