La Marató dona vida a la investigació del càncer amb la xifra rècord de 10.715.430 €

Després de més de 20 hores d'emissió en directe, la 27a edició de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio, dedicada al càncer, s'ha acomiadat a la 1.45 amb un marcador rècord que impulsarà la recerca sobre una malaltia que suposa la primera causa de mort entre els homes i la segona entre les dones.

Un any més, la ciutadania ha reaccionat amb entusiasme a la crida de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio amb una explosió solidària que s'ha traduït en un marcador rècord de 10.715.430 € per a la sensibilització i la recerca biomèdica del càncer. La xifra, tanmateix, és provisional fins al tancament definitiu del període de recepció de donacions, el 31 de març del 2019.

La Marató ha arrencat a les 8.00 a Catalunya Ràdio amb una edició especial d'"El suplement", dirigida i conduïda per Roger Escapa. L'entrevista al doctor Manel Esteller, una de les veus amb més projecció internacional de la recerca oncològica a Catalunya i la història de persones que passen per un càncer, amb Joan Manuel Serrat com a convidat de luxe, han estat els puntals d'aquest espai que ha tingut un toc musical amb les actuacions en directe d'alguns grups que han participat al disc de la Marató, com Alidé Sans, Halldor Mar, Ju, David Busquets o Marcel i Julia. Durant les cinc hores de marató radiofònica s'han fet connexions en directe amb la seu telefònica de Fira de Barcelona i amb algunes de les activitats populars més matineres i, a partir de les 12.00, amb el concert solidari organitzat per iCat a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm, que ha reunit la banda lleidatana de reggae Koers sota un format únic per a l'ocasió, Koers & Friends, amb amics com Els Catarres, Gertrudis, Doctor Prats, Suu i Porto Bello. Roger Carandell i Juliana Canet, conductors del programa "Adolescents iCat", han estat els encarregats de presentar-lo.

A les 10.00, Televisió de Catalunya ha encès els llums del plató 1 per donar el tret de sortida a un directe de 15,5 hores sota la conducció del duet format per Ramon Gener i Gemma Nierga i amb l'acompanyament musical dels Pastoret Rock, que han repetit com a banda del programa.

La investigació i la vida han estat els dos eixos d'aquesta edició, inspirats per l'eslògan de la campanya: "La investigació dona vida". Al plató, unes gegantines lletres formant les paraules "Vida" i "La Marató" s'han cobert d'un jardí vertical de 1.200 plantes. Tota una declaració d'intencions d'un espai que ha volgut retre homenatge al fet d'estar viu i a l'esperança que han destil·lat els testimonis que han explicat la seva experiència amb el càncer. La reivindicació d'aquells moments petits i quotidians que ens fan sentir vius ha estat el fil conductor de la participació de nombrosos presentadors de TV3 i Catalunya Ràdio, que ha deixat alguns dels moments més divertits del dia. Així, hem pogut veure Quim Masferrer i Eloi Vila jugant al futbolí; Llucià Ferrer, Samantha Vall, Xavier Valls i Mireia Mallol fent esport; Laura Rosel, Òscar Dalmau, Roger de Gràcia i Peyu mirant d'aguantar-se el riure o Toni Cruanyes i Lluís Marquina ballant en un musical.

L'altre eix del programa, la investigació, ha estat el protagonista dels espais divulgatius de La Marató que, per primera vegada, s'han dedicat exclusivament a parlar de les línies de recerca on actualment i en un futur molt pròxim treballaran els científics per avançar en el diagnòstic i el tractament de la malaltia. I s'ha fet en un entorn virtual, amb imatges, gràfics i objectes reproduïts en 3D amb la tècnica de la realitat augmentada. El meteoròleg Eloi Cordomí, acompanyat pel robot social Pepper, ha conduït aquest espai on han intervingut nombrosos metges i investigadors que han fet entenedores tècniques punteres com la biòpsia líquida, la immunoteràpia, la radioteràpia d'alta precisió, l'estudi genètic del càncer, la cirurgia robòtica i el big data.

L'estadística diu que 1 de cada 2 homes i 1 de cada 3 dones tindran càncer en algun moment de la seva vida. Per posar cara, emocions i experiències a aquestes xifres, una vintena de persones que tenen la malaltia han explicat com és el seu dia a dia. Persones de totes les edats, amb diferents tipus i estadis de càncer, que han fet palesa la necessitat de seguir investigant per millorar la qualitat i l'esperança de vida dels pacients. Entre tots els testimonis, La Marató ha comptat amb el de Maribel Granados, popularment coneguda a Instagram com a Mepidolavida, que té càncer de mama metastàsic. També amb el Mireia Agudo, amb càncer limfàtic, que des del mes d'octubre ha narrat diàriament al Twitter de La Marató com conviu amb la malaltia. Finalment, Elisenda Escriche, que ha protagonitzat la campanya gràfica de La Marató d'aquest any, ha explicat què ha representat per a ella donar la cara pel col·lectiu de pacients oncològics en una imatge que ha donat la volta a Catalunya.

La divulgació i l'humor s'han donat la mà en els gags protagonitzats pels actors Betsy Túrnez i Pau Vinyals per parlar del 40% dels càncers que es poden prevenir amb uns hàbits de vida saludables i fent les proves de detecció precoç.

L'intens moviment social que ha acompanyat aquesta Marató, amb més de 3.300 activitats populars arreu del territori, que han aplegat prop d'1 milió de persones, també s'ha reflectit al programa amb connexions en directe al llarg de la jornada. La trobada cicloturista de Jesús, el matí festiu a Tàrrega, les "Voltes solidàries" al circuit de Montmeló, la quina de Sant Feliu de Buixalleu o l'encesa d'espelmes a Sabadell són algunes de les iniciatives solidàries on La Marató s'ha acostat per agafar el pols de l'energia social que l'envolta.

Com cada any, la música i l'espectacle han acompanyat l'emissió al llarg de les més de 15 hores. Alguns dels artistes que han participat al disc de La Marató han pujat a l'escenari per interpretar els temes del compacte. Són David Busquets i Ju, amb "Color d'esperança"; Marina Prades acompanyada per la Coral Sant Jordi i el seu particular "Sí, soc jo"; Sicus Carbonell, al davant de Sabor de Gràcia i acompanyat de les veus d'un cor infantil de l'Orfeó Català amb "De pares a fills", i Ruth Lorenzo, amb el seu "Misteri total". Blaumut ha volgut dedicar a La Marató la seva última actuació junts abans d'un temps de descans amb la cançó "Partícules", un tema compost especialment per al vídeo divulgatiu del programa. També han passat pel plató, entre molts altres, "Les dones de Frank", amb el pianista Joan "Nito" Figueras, que han fet un viatge per la vida de Frank Sinatra; l'actriu i cantant Elena Gadel, que ha portat el flamenc a La Marató, Buhos i Doctor Prats, que han compartit escenari i cançons i l'estrella d'Operación Triunfo, Alfred, que ha ofert una versió acústica de la seva "De la tierra hasta Marte".

El teatre ha tingut un espai a La Marató amb "Hippos" de Zum Zum Teatre, Amer i Àfrica Cia Circ, el Tricicle i "La jaula de las locas" d'Ivan Labanda, Àngel Llàcer i Manu Guix. Infants i adolescents també han participat de l'espectacle maratonià: 500 nens i nenes han cantat alhora l'himne pacifista "Imagine-Imagina" de John Lennon, en una actuació organitzada amb el Secretariat de Corals infantils de Catalunya i un grup d'adolescents ha ballat una coreografia inspirada en el vídeojoc més popular del moment, el Fortnite.

La Marató s'ha seguit intensament per les xarxes socials, on 266.000 seguidors han viscut el directe amb continguts extres i el making of del programa. L'etiqueta #HoVisc, posada en marxa fa unes setmanes per fer visible la incidència del càncer entre la societat, amb cares i noms reals, ha aconseguit sumar un gran nombre de participacions, que s'han mostrat al llarg del dia des d'un plató paral·lel capitanejat per Sheila Alen, que també s'ha fet ressò de tot el que passava a les xarxes relacionat amb el programa.

Al llarg de la jornada, s'ha connectat en molts moments amb les quatre seus telefòniques on la solidaritat arribava en forma de trucades al 905 11 50 50. Un total de 3.400 voluntaris repartits entre la Fira de Barcelona, la Universitat de Lleida, el Port de Tarragona i el Palau de Congressos de Girona han estat els encarregats d'atendre les desenes de milers de donatius que han fet créixer el marcador de la 27a edició de La Marató.

Els fons de La Marató 2018 impulsaran la recerca sobre el càncer

El càncer és la primera causa de mort a Catalunya entre els homes i, la segona, entre les dones. Cada dia moren 28 persones de càncer, és a dir, més de 10.000 a l'any. Gràcies a la investigació biomèdica, a Catalunya, la supervivència ha crescut un 7% en els últims 10 anys i la mitjana se situa, actualment, en el 55%. Però malgrat els avenços que s'han fet, la incidència segueix sent molt alta: 1 de cada 2 homes i 1 de cada 3 dones tindran càncer al llarg de la seva vida. Per això, la recerca oncològica és una prioritat per aconseguir nous mètodes de prevenció i diagnòstic i tractaments més eficients que augmentin la supervivència i la qualitat de vida dels pacients. Segons els experts, la immunoteràpia, la biòpsia líquida, la radioteràpia d'alta precisió, la cirurgia robòtica, el big data i l'estudi genètic del càncer són algunes de les línies més novedoses i prometedores en què actualment es treballa i que aquests recursos recaptats per La Marató contribuiran a impulsar.

Per distribuir els fons aconseguits, la Fundació La Marató de TV3 obrirà la convocatòria d'ajudes a la recerca sobre el càncer durant el mes de febrer del 2019, en la qual podran participar equips d'investigació oncològica de centres de recerca de Catalunya. Durant el mes d'octubre del 2019 es farà pública la destinació final dels fons recaptats entre els projectes que hagin resultat més ben valorats dels presentats al concurs.

Els donatius per a La Marató 2018 es podran fer fins al 31 de març del 2019 per tots els canals que trobareu en aquesta pàgina: www.tv3.cat/marato/donatius.

tv3.cat/marato

facebook.com/lamarato

twitter.com/la_marato

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut