El psicopedagog Xavier Melgarejo, a "Singulars"
Defensa que ser mestre és una de les professions més importants, perquè l'educació és l'eina essencial per al desenvolupament de les persones i dels països.
Si haguéssim de definir Xavier Melgarejo en tres pinzellades, hauríem de parlar de tenacitat, de dedicació i de passió absoluta per la seva feina: educar. Per ell, ser mestre és una de les professions més importants, perquè l'educació és l'eina essencial per al desenvolupament de les persones i dels països.
És llicenciat en Psicologia i doctor en Pedagogia, ha estat director del Col·legi Claret de Barcelona, on ara és professor, i des del 2011 és membre de prestigi del Consell Escolar de Catalunya.
L'any 1991, quan feia el doctorat, va començar a investigar el perquè dels bons resultats acadèmics del sistema educatiu de Finlàndia. Aquesta recerca es va convertir en un projecte intel·lectual i personal al qual va dedicar 15 anys de treball. Xavier Melgarejo recorda aquella feina investigadora com un gran esforç no només intel·lectual, sinó també econòmic i anímic. Va invertir totes les seves forces i estalvis en els viatges a Finlàndia i ens els centenars de llibres que va fer servir. I ho va fer tot sense cap ajuda ni suport institucional.
Aquells anys de treball dur i rigorós el van convertir en un expert indiscutible sobre el sistema educatiu finlandès, i tant el govern espanyol com el de la Generalitat el consulten sobre qüestions educatives.
Tant la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, com l'exconseller Ernest Maragall han comptat amb el seu assessorament.
Segons el professor Melgarejo, la decadència educativa del nostre país no només té a veure amb la crisi, sinó que és la conseqüència de més de 20 anys de dedicar pocs recursos a l'educació. A Finlàndia, el 6 % del PIB es dedica a l'educació, i no toquen aquesta xifra passi el que passi. A Espanya hi dediquem el 4 %, i ara l'estem retallant.
Ens diu que és urgent millorar i transformar la pràctica educativa, perquè el nostre país no remuntarà si no millorem la qualitat de l'educació dels nostres infants i joves.
Reivindica una revalorització del paper i consideració social dels mestres, i insisteix que educar ha de ser una barreja a parts iguals d'afecte, exigència i responsabilitat.
És llicenciat en Psicologia i doctor en Pedagogia, ha estat director del Col·legi Claret de Barcelona, on ara és professor, i des del 2011 és membre de prestigi del Consell Escolar de Catalunya.
L'any 1991, quan feia el doctorat, va començar a investigar el perquè dels bons resultats acadèmics del sistema educatiu de Finlàndia. Aquesta recerca es va convertir en un projecte intel·lectual i personal al qual va dedicar 15 anys de treball. Xavier Melgarejo recorda aquella feina investigadora com un gran esforç no només intel·lectual, sinó també econòmic i anímic. Va invertir totes les seves forces i estalvis en els viatges a Finlàndia i ens els centenars de llibres que va fer servir. I ho va fer tot sense cap ajuda ni suport institucional.
Aquells anys de treball dur i rigorós el van convertir en un expert indiscutible sobre el sistema educatiu finlandès, i tant el govern espanyol com el de la Generalitat el consulten sobre qüestions educatives.
Tant la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, com l'exconseller Ernest Maragall han comptat amb el seu assessorament.
Segons el professor Melgarejo, la decadència educativa del nostre país no només té a veure amb la crisi, sinó que és la conseqüència de més de 20 anys de dedicar pocs recursos a l'educació. A Finlàndia, el 6 % del PIB es dedica a l'educació, i no toquen aquesta xifra passi el que passi. A Espanya hi dediquem el 4 %, i ara l'estem retallant.
Ens diu que és urgent millorar i transformar la pràctica educativa, perquè el nostre país no remuntarà si no millorem la qualitat de l'educació dels nostres infants i joves.
Reivindica una revalorització del paper i consideració social dels mestres, i insisteix que educar ha de ser una barreja a parts iguals d'afecte, exigència i responsabilitat.