El 2014, a la xarxa
Comencem el 2015 fent un últim cop d'ull al que ens ha deixat el 2014. I ho fem recordant el que s'ha destacat a la xarxa. Anem a pams. Google , sobre
Anem a pams. Google , sobre la base de les cerques fetes pels internautes, repassa en un minut i mig els fets i els personatges de l'any: del conflicte d'Ucraïna a la culminació de la missió Rosetta.
A la mateixa web, a sota del vídeo, tenim l'opció d'ampliar informació --en català-- sobre vint-i-nou conceptes clau, com, per exemple, la crisi de l'Ebola, i comprovar, ben gràficament, com augmentaven les recerques relacionades a mesura que l'epidèmia s'escampava i, sobretot, arran del seu salt a Espanya.
També tenim l'opció, en una pestanya situada a la part superior dreta, de saber les tendències del 2014, per categories i per països. També podem explorar les d'anys anteriors, fins al 2003.
En segon lloc, Facebook . La xarxa social enllaça en un vídeo de dos minuts i mig textos, fotografies i vídeos que repassen tot el 2014; dels esdeveniments esportius, com el Mundial, amb la lesió de Neymar, a les necrològiques, encapçalades per la mort de l'actor Robin Williams.
I una altra xarxa social, Twitter . En aquesta pàgina --amb l'opció de triar entre vint-i-vuit idiomes, entre els quals encara no hi ha el català--, hi trobem agrupats per mesos, i de dalt a baix, fins a seixanta-cinc "hashtags" dedicats a moments destacats de l'any pels tuitaires, com ara les protestes prodemocràtiques de Hong Kong o el referèndum independentista d'Escòcia.
La web permet explorar els continguts segons "moments" i "punts de vista" dels tuitaires més famosos.
Torn, ara, per a YouTube . El seu resum es titula "Rewind", i és, precisament, la tecla de tornar enrere el "leitmotiv" que lliga unes escenes amb altres per recrear algunes de les tendències de l'any, com ara el llançament de cubells d'aigua gelada en suport de l'ELA, mentre sonen els grans èxits de l'any, com "Happy" o "Let it go!".
Al final del vídeo, que dura sis minuts, es repassen tots i cadascun dels famosos, sobretot nord-americans, que han participat en l'elaboració d'aquest peculiar resum.
I acabem, precisament, amb música. Spotify ens recorda el que més han escoltat els seus suscriptors: per artistes, cançons, gèneres o estacions. Una bola del món ens permet buscar els èxits de cinquanta-sis països. Tot un exercici d'antropologia musical que ens permet saber els gustos de cada lloc.