Els investigadors de l'IBEC Sefora Conti i Xavier Trepat.

Descobreixen com la física de les cèl·lules de càncer colorectal contribueix a la metàstasi

La troballa dels investigadors de l'IBEC, que van rebre finançament de La Marató 2018, podria contribuir a desenvolupar noves estratègies per tractar i prevenir la metàstasi en el càncer colorectal

Un estudi liderat per l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) finançat amb fons de La Marató 2018, ha investigat com les propietats mecàniques de diferents tipus de cèl·lules de càncer colorectal influeixen en el procés de metàstasi. Els científics van utilitzar organoides de tumors a partir de cèl·lules de pacients i es van centrar en les cèl·lules mare canceroses que expressen la proteïna LGR5, un marcador clau en la senyalització necessària per a la renovació i diferenciació de cèl·lules mare intestinals i canceroses.

Els resultats van revelar diferències significatives en les propietats mecàniques entre les cèl·lules que expressen LGR5 (LGR5+) i les que no ho fan (LGR5-). Més concretament, els investigadors van observar que les cèl·lules que no expressen LGR5 són més toves, menys adhesives i es mouen més ràpidament, cosa que les fa més aptes per moure's des del tumor principal. En contrast, les cèl·lules que sí que expressen LGR5 són més aptes per adherir-se a les parets dels vasos sanguinis i formar bretxes que els permeten envair altres teixits, cosa que facilitaria el seu creixement en nous llocs del cos, podent formar metàstasi.

"Aquesta transició entre aquests dos tipus cel·lulars, que treballen en equip, és un mecanisme adaptatiu que les ajuda a suportar els canvis físics del microambient i facilita la progressió del càncer." Explica Xavier Trepat, professor de recerca ICREA a l'IBEC.

El treball, publicat a la prestigiosa revista científica Nature Communications, demostra que aquestes diferències en les propietats mecàniques de les cèl·lules es deuen a la disminució de les proteïnes ERM (ezrina, radixina i moesina) que ocorre en les cèl·lules LGR5+. Aquestes proteïnes connecten la membrana cel·lular amb l'esquelet intern de la cèl·lula, afectant la seva rigidesa i adhesió. Manipulant aquestes proteïnes, l'equip d'investigació va poder fer que les cèl·lules LGR5+ i LGR5- es comportessin de manera similar, confirmant el paper crucial de les ERM en les diferències mecàniques observades.

En col·laboració amb el grup de l'Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB) liderat per Eduard Batlle, els investigadors també van analitzar els patrons d'expressió de les proteïnes ERM en cèl·lules individuals d'una cohort de pacients, mostrant que aquesta reducció en les ERM és una característica comuna en els tumors colorectals.

Aquests descobriments podrien contribuir al desenvolupament de noves estratègies per tractar i prevenir la metàstasi en el càncer colorectal, que és el tercer tipus de càncer més comú a tot el món i la segona causa principal de morts relacionades amb el càncer.