7.015.367 euros per a la diabetis i l'obesitat

Catalunya s'ha vestit avui de La Marató de TV3. L'èxit d'aquesta intensa jornada es reflecteix en un marcador de 7.015.367 milions d'euros, que representarà

Catalunya s'ha vestit avui de La Marató de TV3. L'èxit d'aquesta intensa jornada es reflecteix en un marcador de 7.015.367 milions d'euros, que representarà un impuls important en la recerca sobre la diabetis i l'obesitat.




La 24a edició de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio ha aconseguit, després de 15 hores d'emissió en directe, la recaptació de 7.015.367 ? gràcies a la mobilització social que s'ha desplegat als carrers de Catalunya i a desenes de milers de donatius al 905 11 50 50.

La xifra es reflectia al marcador quan, a les 01:10, Ana Boadas i Toni Cruanyes acomiadaven el programa des del plató 1 de Televisió de Catalunya. Aquesta, però, és provisional, ja que s'incrementarà amb les donacions que es rebin fins al tancament definitiu de l'edició, el 31 de març del 2016.

El paper actiu i la solidaritat dels catalans suposarà un impuls de la recerca biomèdica per trobar tractaments més eficaços i intentar acabar amb la diabetis i l'obesitat, les dues malalties metabòliques més freqüents al nostre país.

Divulgació, sensibilització i entreteniment per a la diabetis i l'obesitat

La Marató 2015 ha donat el tret de sortida a les 8 del matí des de Catalunya Ràdio amb "El suplement", conduït per Ricard Ustrell. La Marató a Catalunya Ràdio ha viscut moments en directe molt intensos, des de l'obertura de les línies telefòniques fins a la primera actualització del marcador. I un de molt especial: la pujada al cim de la Creu i el concert solidari amb Llibert Fortuny, una activitat organitzada pel mateix programa. L'espai radiofònic s'ha mogut al ritme de La Marató de TV3 amb reportatges, actuacions i entrevistes a prestigiosos metges, investigadors i testimonis.

A les 10 en punt del matí, s'hi ha incorporat TV3 de la mà d'Ana Boadas i Toni Cruanyes, que han donat la benvinguda a La Marató del 2015. Durant més de 15 hores en directe, els presentadors han conduït un programa únic i molt dinàmic que ha sabut combinar la divulgació científica, amb la sensibilització i l'entreteniment.

Pel que fa la divulgació científica, La Marató ha fet entenedors als espectadors conceptes mèdics relacionats amb la diabetis i l'obesitat gràcies a explicacions molt gràfiques i visuals al plató i a les entrevistes amb metges experts. Les malalties tractades en aquesta edició canvien de manera irrefutable les rutines diàries de les persones que les pateixen i, per oferir una visió global d'això i per posar cara a les xifres, s'ha entrevistat una trentena de testimonis que han explicat què suposa conviure amb una d'aquestes malalties metabòliques. Han passat per plató persones que van saber que eren diabètiques molt aviat, de nens, però que gràcies a una bona educació i a un control eficaç de la malaltia, han pogut portar i porten una vida normalitzada. A La Marató del 1998, també dedicada a la diabetis, la Marta Charlez va parlar del seu debut. Disset anys després, ha tornat al plató de TV3 per donar el seu testimoni de com la malaltia continua condicionant-li la vida. També persones amb un sobrepèsès importants han explicat com tiren endavant, gràcies a una reeducació alimentària, exercici i, en els casos més extrems, amb reduccions d'estómac.

D'altra banda, el programa ha volgut deixar clara la gravetat de la diabetis i l'obesitat amb testimonis que han mostrat com la malaltia és capaç d'atacar amb autèntica cruesa. S'ha remarcat durant tot el dia l'alta incidència i el desconeixement d'aquestes malalties, que afecten una de cada quatre persones, la meitat de les quals no ho saben. L'obesitat creix any rere any de manera desorbitada així com la diabetis, que s'ha convertit en la major causa de ceguesa, amputacions i problemes renals als països occidentals.

L'entreteniment, un cop més, ha tingut avui un gran protagonisme. Se Atormenta una Vecina ha estat la banda de La Marató de TV3 per tercer any consecutiu, i s'ha encarregat de posar ritme a les més de quinze hores de directe. A més, molts músics i artistes de totes les disciplines han animat encara més el dia. Així, gran part dels artistes que han participat en el disc de La Marató 2015 han pujat a l'escenari per interpretar els temes inclosos en l'onzena edició del compacte. Els espectadors de TV3 han pogut gaudir de les actuacions en directe de Carlos Baute, Nyandú, Black, Miquel Abras, Rozalén i Pepet i Marieta, entre d'altres. Artistes com Sopa de Cabra i Estopa, que no han participat al disc, també han volgut posar el seu granet de sorra al programa. La dansa, l'humor, l'espectacle i el musical també han tingut un espai en La Marató gràcies a les col·laboracions de Mamma Mia, el mentalista David Baró, en Peyu de l'"APM?" o Quality Dance Studio, per posar-ne alguns exemples.

A més, els presentadors de La Marató de les diferents edicions, com Espartac Peran, Xavier Coral, Lídia Heredia, Antoni Bassas, Ariadna Oltra, Roger de Gràcia o Albert Om, entre d'altres, no han volgut quedar-se al marge de la diversió i han descobert la seva part més esbojarrada en un gag musical enregistrat dins d'un cotxe.

També hem vist en el programa la classe de 2n de Batxillerat B de l'Escola Ramar 2 de Sabadell, guanyadora de la 17a edició del concurs Pinta La Marató. La iniciativa, que convidava els joves a plasmar artísticament conceptes relacionats amb la diabetis i l'obesitat, s'emmarca en la campanya de conferències divulgatives als centres educatius. S'han fet un total de 4.600 sessions, que han arribat a més de 200.000 joves.

Catalunya s'ha mobilitzat intensament per La Marató

La Marató ha traspassat les parets de TV3. La societat catalana ha tornat a protagonitzar un moviment de gran vitalitat per donar suport al projecte. Durant el dia d'avui, entitats i col·lectius de tot tipus han sumat esforços des de les 42 comarques catalanes per incrementar la xifra del marcador del programa i impulsar la recerca en la diabetis i l'obesitat'. De fet, alguns dels organitzadors d'activitats que fa anys que col·laboren amb La Marató han passat per plató per actualitzar el marcador en directe com a forma d'agrair-los la seva generositat any rere any. TV3 ha connectat en diverses ocasions amb algunes d'aquestes activitats populars, que han estat més de 2.000 i han aconseguit implicar 1 milió de persones.

La mobilització també s'ha fet evident entre les cares més conegudes dels àmbits esportiu, cultural i artístic, que han fet una crida per mostrar el seu suport a La Marató. Aquesta crida ha posat èmfasi en l'alta incidència de les malalties i els famosos han representat amb els dits l'eslògan "1 de cada 4" juntament amb el ja mític "Truca a La Marató. Diu molt de tu". Viggo Mortensen, Dani Rovira, Carme Ruscalleda, Francesc Orella i les plantilles dels primers equips del FC Barcelona i del RCD Espanyol són alguns dels professionals que s'hi han implicat.

Un any més, el FC Barcelona ha cedit les instal·lacions del Miniestadi, on s'ha jugat el tradicional partit de La Marató, organitzat per Fòrum Samitier, que ha enfrontat amistosament personalitats del món de l'esport i la cultura. Alguns dels participants d'aquest any han estat l'exjugador Éric Abidal, els pilots de motociclisme Marc i Àlex Márquez, alguns actors de "La Riera" i "Merlí" i uns quants personatges de "Polònia" i "Crackòvia", entre d'altres.

Al voltant de 2.300 voluntaris han cedit el seu temps per atendre els milers de trucades de donatius al 905 11 50 50 des de les 4 seus telefòniques que han funcionat al llarg de la jornada: Fira de Barcelona, Universitat de Lleida, Port de Tarragona i Fira de Girona. S'ha comptat amb un miler de línies telefòniques instal·lades en aquests espais que han permès traslladar les mostres de solidaritat dels catalans al marcador final.

La Marató en línia

Durant el programa, La Marató ha tingut una gran presència a les xarxes socials. Al llarg de 15 hores d'emissió, la pàgina de Facebook ha guanyat 1.247 nous seguidors i en aquest moment compta amb 201.332 usuaris.

A Twitter s'han guanyat 900 seguidors durant el programa i ara en suma 46.100.

Els "hashtags" que han centrat aquesta edició de La Marató a les xarxes socials han estat #LaMaratóTV3, #diabetis i #obesitat, que en 24 hores han obtingut 3.248 piulades.

A més, trobem el compte d'Instagram del programa, @lamaratotv3, que en un sol dia ha sumat 891 seguidors i ara en suma 3.532.


La destinació dels fons recaptats en La Marató 2015

La inversió en recerca dels fons recaptats a La Marató 2015 permetrà continuar avançant en la millora dels tractaments de la diabetis i l'obesitat, mitjançant el finançament de projectes d'investigació.

Al febrer del 2016, La Fundació La Marató de TV3 obrirà la convocatòria d'ajudes a la recerca en diabetis i obesitat, on els investigadors experts en aquestes dues malalties metabòliques es podran presentar per optar al lliurament d'ajudes. Serà durant el mes de novembres del 2016 quan es farà pública la destinació final dels fons recaptats en la present edició.
Anar al contingut